ضرورت استفاده از تجربیات تخصصی و علمی دفاع مقدس

سردار افشار با تصریح اینکه نخستین بهره از دوران دفاع مقدس استفاده از تجربیات تخصصی و علمی آن زمان است بیان کرد: خیلی از پیشرفت‌های امروز کشورمان در بخش‌های مختلف مرهون دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۶۹۲۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳ - 22September 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص هفته دفاع مقدس با سردار «علیرضا افشار» رئیس اندیشکده جنگ نرم پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

ضرورت استفاده از تجربیات تخصصی و علمی دفاع مقدس

سردار افشار تجربیات دوران دفاع مقدس را بسیار گسترده عنوان کرد و اظهار داشت: جنگ‌ها معمولاً همه استعداد‌های بشری را به کار می‌گیرند و هیچ رشته و حوزه‌ای در جنگ مغفول نمی‌ماند. در واقع به جز مسائل نظامی، موضوعات فنی، مهندسی، تجهیزات و بهداشت و درمان و خیلی دیگر از موضوعات، درگیر می‌شوند. همچنین در عرصه ارتباطی، پیشرفته‌ترین تجهیزات مخابراتی در حوزه نظامی به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان این موضوع که به واسطه جنگ‌هایی که در جهان رخ‌داده است پیشرفته‌ترین علوم در انحصار نظامی‌ها بوده است، اظهار کرد: این علوم از حوزه‌های نظامی به دیگر بخش‌ها سرریز شده است. به‌عنوان در زمینه هسته‌ای، ابتدا در بخش‌های نظامی مورداستفاده قرار گرفته است و سپس در بخش‌های غیرنظامی مانند نیروگاه‌ها به کار گرفته شده است. حتی اینترنت هم در ابتدا در مراکز نظامی آمریکا ایجاد و بعد به بخش عمومی منتقل شد.

رئیس اندیشکده جنگ نرم پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با تصریح بر اینکه نخستین بهره از دوران دفاع مقدس استفاده از تجربیات تخصصی و علمی آن زمان است، بیان کرد: خیلی از پیشرفت‌های امروز کشورمان در بخش‌های مختلف مرهون دوران دفاع مقدس است. ایران جنگ را آغاز نکرد؛ بلکه به کشورمان تحمیل شد، اما در دفاع خود توانستیم زمینه‌های رشد تخصصی را در بخش‌های مختلف فراهم کنیم.

وی به جوان‌گرایی اشاره و عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس توانستیم در سطح فرمانده لشکر از جوانان استفاده کنیم که تجربه‌ای منحصربه‌فرد و ناب بود. از همین‌جا به دولت‌ها عرض می‌کنم که باید بستر را برای رشد جوان‌های بااستعداد از پایین‌ترین سطوح فراهم کنند؛ همان‌طور که در دفاع مقدس این بستر فراهم شد و توانستیم پیروز شویم.

سردار افشار افزود: اگر شهدایی همچون شهید همت، باکری و دیگر فرماندهان دفاع مقدس یک‌شبه فرمانده لشکر نشدند؛ بلکه از پایین‌ترین مدارج آغاز کردند و سپس به این جایگاه رسیدند. در حقیقت مسیر رشدی را طی کردند و افرادی که بااستعدادتر بودند به جایگاه فرمانده لشکری رسیدند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار