مدیر اندیشکده راهبردی سعداء در فضای مجازی نوشت؛

سندی عجیب از چرایی شروع جنگ عراق و ایران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین راجی با انتشار پیامی در فضای مجازی؛ به تبیین نقشه دشمنان ایران برای جدایی و تجزیه این کشور؛ در دوران پیش از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازد.
کد خبر: ۶۹۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸ - 23September 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین «سید محمدحسین راجی» مدیر اندیشکده راهبردی سعداء با انتشار و بازنشر پیامی در پیام‌رسان «ویراستی»؛ از نقشه دشمنان کشور ایران برای حمله این کشور در دوران پیش از انقلاب اسلامی، نکاتی را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام راجی نوشت: «برخی هنوز ساده‌لوحانه مطالبی درباره مقصر بودن ایران برای شروع جنگ را مطرح می‌کنند در حالی که جدا از تمام دلائل روشن، روزنامه نیویورک تایمز کمتر از یک‌ماه پس از آغاز جنگ، سند عجیبی را منتشرکرد، که با سکوت سنگین رسانه‌های دنیا همراه شد.

دراین سند آمده است که: «برنامه حمله عراق به ایران در سال ۱۹۵۰ (۱۳۲۹ ش) همزمان باتصویب لایحه ملی شدن نفت ایران و طرد انگلیس، پی‌ریزی شد. هدف ازاین طرح، تسلط بر استان نفت‌خیز خوزستان بود، به طوری که باحمله برق‌آسای عراق، آتش بس بانظارت شور‌ای امنیت برقرار، و در طول دورانِ آتش‌بس خوزستان از ایران جداشود».

سه سال بعد از طراحی این نقشه از سوی انگلیس به دلیل آنکه ایران با کودتای آژاکس در آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۳۲) مجدداً در دست انگلیس قرار گرفت از اجرای آن نقشه - تا زمان  مناسب - صرف نظر شد».

سندی عجیب از چرایی شروع جنگ عراق و ایران

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها