تعامل سازنده و مبارزه با تروریسم؛ محور سخنان پزشکیان در نیویورک

رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است در اولین روز سفر علاوه بر شرکت در نشست میثاق آینده، با سران کشورهای مختلف دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۶۹۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶ - 24September 2024

گروه سیاسی دفاع‌پرس: «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران یکشنبه اول مهرماه به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به نیویورک اظهار کرد: ما از سوی جمهوری اسلامی ایران حامل پیام صلح و امنیت و تلاش برای تحقق شعار امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با امنیت و توسعه برای همه مردم هستیم.

اولین روز سفر پزشکیان به نیویورک

رئیس جمهور در اولین برنامه روز اول سفر با حضور در مقر سازمان ملل با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد. پزشکیان با انتقاد از تصویرسازی نادرست برخی رسانه‌های غربی از ایران گفت: کشور و ملت ما صاحب تمدن و فرهنگی با قدمت و غنی است و تصویری که برخی رسانه‌ها از کشور ما ارائه می‌کنند، نادرست است. ما به هیچ‌وجه به دنبال جنگ و ناامنی در جهان نیستیم و آمده‌ایم در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز پیام صلح و دوستی خود را به گوش همه کشور‌ها و ملت‌های جهان برسانیم.

در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، رئیس جمهور در هتل محل اقامت خود، با اعضای گروه الدر (گروه ریش‌سفیدان متنفذ) که متشکل از سران سابق کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است دیدار کرد. وی به شعار‌های خود در دوران انتخابات ریاست جمهوری اشاره و گفت: ما باور داریم که چه در داخل کشور و چه در محیط بین‌المللی، همکاری یگانه راه رشد و پیشرفت برای همه است.

پزشکیان با ابراز خرسندی از دیدار با اعضای این گروه که برای ایجاد و تقویت صلح و امنیت در جهان تلاش می‌کنند، اظهار کرد: مشکل جدی دنیای امروز این است که تعدادی از کشور‌هایی که زور و قدرت دارند، به اسم دموکراسی و آزادی، همه راه‌های توسعه را بر روی کشور‌های دیگر می‌بندند و کشور‌های مستقل و آزادی‌خواه را به مسیر تقابل هدایت می‌کنند. شما می‌توانید صدای ملت‌های مستقل را به این کشور‌ها برسانید و ما نیز در جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که صلح و امنیت را در منطقه ما و جهان تقویت کند، حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.

در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، رئیس جمهور در هتل محل اقامت خود، در دیدار خانم «ویولا آمهرد» رئیس جمهور سوئیس، ضمن ابراز خرسندی از روابط و تعاملات خوب دو کشور، کمک‌های دارویی سوئیس به کشورمان در شرایط تحریمی، نقش فعال این کشور در حفاظت از منافع ایران و همچنین از سرگیری روابط با عربستان را نشانه عمق روابط میان دو کشور عنوان و بر اهمیت گسترش تعاملات فیمابین در همه زمینه‌ها تاکید کرد.مبارزه با تروریسم؛ محور دومین روز سفر پزشکیان به نیویورک

رئیس جمهور در ادامه با تبیین رویکرد دولت در سیاست داخلی و خارجی بر مبنای وفاق ملی و گسترش تعامل با همه کشور‌های دنیا بر اساس احترام متقابل، به اقدامات کم‌نظیر صورت گرفته در زمینه مشارکت‌دهی همه اقوام و مذاهب در اداره امور کشور و همچنین استفاده از ظرفیت بانوان در دولت اشاره کرد و گفت: ما همچنین در سیاست خارجی به دنبال ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در منطقه هستیم، اما رژیم صهیونیستی برای جنگ‌افروزی و ایجاد ناامنی تلاش می‌کند.

همچنین پزشکیان با رئیس جمهور فنلاند دیدار کرد و در این دیدار، رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی را تنش‌زدایی، تعامل سازنده با کشور‌های دنیا و ایجاد صلح و ثبات و امنیت عنوان و تصریح کرد: ما بر ضرورت تعامل و گفتگو به جای جنگ و درگیری در میان کشور‌های جهان برای رسیدن به دیدگاه مشترک و همچنین چندجانبه‌گرایی در حل مسائل تاکید داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش سازمان ملل متحد در ایجاد همگرایی میان کشور‌ها برای ایجاد صلح و جلوگیری از جنگ و اشغالگری در جهان گفت: معتقدیم صلح و امنیت جهانی محقق نخواهد شد مگر اینکه همه کشور‌های به میثاق‌نامه‌های بین‌المللی پایبند بمانند و فارغ از قطب‌بندی‌های نظام بین‌الملل در صورت تعدی و تجاوز کشوری به کشور دیگری همه با هم در مقابل آن بایستند.

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به نیویورک در نشست میثاق آینده که با حضور  و سخنرانی سران کشور‌های مختلف برگزار شد شرکت کرد و با تاکید بر اینکه ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و باثبات است که در آن منابع کشور‌های منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود اظهار داشت: به عنوان قربانی تروریسم همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشور‌هایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند.

رئیس جمهور همچنین دستیابی به صلح و توسعه را نیازمند احترام به حق توسعه کشور‌ها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی، رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشور‌های توسعه یافته در برابر کشور‌های در حال توسعه دانست و افزود: تحریم‌های یک‌جانبه، دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف کرده و این واقعیت می‌بایست در هر سندی که برای آینده تهیه می‌گردد لحاظ شود.

پزشکیان بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد و با بیان اینکه باور دارم ما هم به اعتبار همسایگی و هم اعتقادات مشترک با یکدیگر برادریم، تصریح کرد: اگر ما به برادری خود پایبند باشیم، رژیم صهیونیستی هرگز نخواهد توانست به چنین جنایاتی دست بزند؛ در حالی که رژیم صهیونیستی در مقابل چشمان جهانیان کودکان و زنان را به شهادت رسانده و مدارس، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها را بمباران می‌کند، آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی نیز جنایات این رژیم را دفاع از خود توصیف کرده و عملا از او حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با ترکیه در همه زمینه‌ها به خصوص ارتقای امنیت منطقه است، افزود: بنده در دیدار‌ها و گفتگو‌های خود با سران کشور‌های منطقه و از جمله در سفر به عراق پیشنهاد ایجاد یک شبکه ارتباطی منطقه‌ای را مطرح کرد که پیش‌نیاز آن تمهید شرایط امنیتی لازم است؛ تحقق این پیشنهاد نیازمند منطقه‌ای عاری از تروریسم است.

رئیس جمهور در ادامه در دیدار با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا با تاکید بر اینکه امروز دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به گفتگو و تعامل نیاز دارد تا زبان زور و تهدید، تصریح کرد: دوری و عدم تعامل ذهنیت‌هایی ایجاد می‌کند که بستر سوتفاهم‌ها و تشدید اختلافات می‌شوند، اما گفتگوی بی‌واسطه و تعامل بهتر می‌تواند مطالب را منعکس و منتقل کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران هم در داخل کشور و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال گسترش تفاهم، همدلی و همکاری است، افزود: البته عبور از حصار اندیشه‌ها و باور‌ها کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان دارد، اما ما به دنبال رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک برای همکاری با دیگر کشور‌ها در عرصه‌های مختلف در جهت پیشرفت متقابل هستیم و گفتگو و تفاهم تنها راه رسیدن به این نگاه و زبان مشترک است.

پزشکیان همچنین عصر دوشنبه با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار پزشکیان ضمن قدردانی از ابراز همدردی وی برای درگذشت تعدادی از معدن‌کاران کشورمان در انفجار معدن طبس، این رخداد تلخ را یکی از آثار تحریم‌های ناجوانمردانه علیه جمهوری اسلامی ایران و ممنوعیت ورود تجهیزات به کشورمان دانست.

مبارزه با تروریسم؛ محور دومین روز سفر پزشکیان به نیویورک

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه شعار بنده در انتخابات ریاست جمهوری وفاق در داخل و تعامل با جهان بود، گفت: رژیم صهیونیستی در روز آغاز رسمی ریاست جمهوری بنده، اقدام به ترور «شهید هنیه» به عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران کرد و در حالی که ما برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها صبر پیشه کردیم، صهیونیست‌ها بعد از به شهادت رساندن حداقل ۴۱ هزار نفر در غزه، حالا به لبنان هم حمله کرده و تعداد زیادی را به شهادت رسانده‌اند و ما به شکل خیلی جدی نگران گسترش درگیری در تمام منطقه هستیم.

مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، شامگاه دوشنبه در محل اقامت خود، در دیدار آقای «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، روابط دو کشور را ممتاز و متکی بر پیوند‌های عمیق تاریخی و خویشاوندی توصیف و تصریح کرد: ما خواهان توسعه و گسترش تعاملات و ارتباطات علمی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی با تاجیکستان هستیم.

مبارزه با تروریسم؛ محور دومین روز سفر پزشکیان به نیویورک

رئیس جمهور در ادامه مسئله افغانستان را موضوع مشترک دو کشور دانست و بر ضرورت همگرایی و همکاری بیشتر تهران - دوشنبه برای کمک به این کشور در مسیر غلبه بر مشکلات و مسائل پیش رو تاکید کرد.

همچنین پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر خود به نیویورک در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه باور دارم ما هم به اعتبار همسایگی و هم اعتقادات مشترک با یکدیگر برادریم، اظهار داشت: اگر ما به برادری خود پایبند باشیم، رژیم صهیونیستی هرگز نخواهد توانست به چنین جنایاتی دست بزند؛ در حالی که رژیم صهیونیستی در مقابل چشمان جهانیان کودکان و زنان را به شهادت رسانده و مدارس، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها را بمباران می‌کند، آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی نیز جنایات این رژیم را دفاع از خود توصیف کرده و عملا از او حمایت می‌کنند.

مبارزه با تروریسم؛ محور دومین روز سفر پزشکیان به نیویورک

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که جهت شرکت و سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع‌عمومی سازمان ملل به نیویورک سفرکرده، قرار است بامداد چهارشنبه، ۴ مهر ۱۴۰۳ در این نشست سخنرانی کند.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها