«گزارش تبیینی» سدی در مقابل نفوذ فرهنگی

امام خامنه‌ای در دیدار جمعی از فعالان عرصه جهاد و مقاومت با تاکید بر اهمیت «گزارش تبیینی» در حوزه دفاع مقدس، آن را مهمترین عامل در مقابل نفوذ فرهنگی دشمنان نظام اسلامی ایران دانستند، مسئله‌ای که باید مورد توجه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد.
کد خبر: ۶۹۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۵ - 26September 2024

گروه سیاسی دفاع‌پرس: حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه جهاد و مقاومت و در در پنجمین روز از هفته گرامیداشت دفاع مقدس که در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، به تبیین برخی از مولفه‌های دفاع مقدس پرداختند. مطالعه و مرور چندباره بیانات امام خامنه‌ای در این دیدار می‌تواند در شناخت فضای کنونی ایران اسلامی و جهان و اینکه اقشار مردم بخصوص اصحاب قلم، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه مفید باشد. تقویت جبهه فرهنگی، توجه به گزارش تبیینی از جنگ تحمیلی، شناخت جبهه مقاومت و مراقبت از نفوذ فرهنگی از مهمترین مسائلی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن پرداخته‌اند.

«گزارش تبیینی» سدی در مقابل نفوذ فرهنگی

تبیین چرایی تحمیل جنگ بر ایران اسلامی

امام خامنه‌ای ضمن ارج نهادن به مقام پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت بر این نکته مهم و حیاتی تاکید کردند که برای اشاعه ازرش‌های دفاع مقدس باید به سمت و سوی راه‌های نرفته حرکت کرد. اصحاب فرهنگ و هنر که مهمترین نقش و مسئولیت در نشر ارزش‌های دفاع مقدس را دارند باید با سبقت گرفتن از یکدیگر و «گام نهادن در راه‌های نرفته» طرحی نو دراندازند. رزمندگان، مجاهدان و پیشکسوتان این عرصه از همه اقشار باید به انحای مختلف مورد تجلیل قرار بگیرند.

همچنین سوالی که باید با زبان هنر پاسخ داده شود از منظر امام خامنه‌ای این است که «چرا جمهوری اسلامی وارد نبردی شد که هشت سال طول کشید.» باید توجه داشت که مخاطب سوال و مخاطب پاسخ به درستی شناخته شود. مسلما چنین سوالی از سوی جوانانی طرح می‌شود که غالبا بعد از جنگ تحمیلی متولد شده‌اند و درکی متفاوت از کسانی دارند که مستقیما وارد جنگ با دشمن بعثی شده‌اند. پاسخ متغن، جامع و کامل به سوالات نسل کنونی و آینده در واقع تداوم مسیر دفاع مقدس است. 

اینکه چرا رژیم بعث به ایران حمله کرد و چرا سردمداران دنیای آن روز علیه تمامیت ایران اسلامی و پدیده انقلاب اسلامی صف‌آرایی کردند، سوالی عمیق، اساسی و مهمی است که می‌تواند شبهات متعددی را رفع و در عین حال، مسئله «جبهه مقاومت» را روشن کند. امام خامنه‌ای در این خصوص می‌فرمایند: «آن روز دو قدرت بزرگ آمریکا و شوروی سابق و دنباله‌های آنها دولت‌ها و نظام‌های سیاسی در این ماجرا انگیزه داشتند. ایران اسلامی برای اینها عنصر غیر قابل تحمل بود.» این غیر قابل تحمل بودن در وهله اول این بود که ایران اسلامی نمی‌خواست زیر بار ظلم برود و به قدرت‌های شرق و غرب بی‌جهت امتیاز بدهد. این مسئله منشعب از تفکر نوین انقلاب اسلامی بود که امام خمینی (ره) آن را بنیان نهاد.

انقلاب اسلامی ایران وقتی به پیروزی رسید که نظام حاکم در جهان نظام سلطه بود که قدرت‌هایی، چون آمریکا و شوروی سعی داشتند تا بواسطه آن کشور‌های دیگر را زیر سیطره خود بگیرند. امام خمینی (ره) با نهضت اسلامی خود ایران را از زیر یوغ این نظام خارج و نظامی مبتنی بر ارزش‌های انسانی ایجاد کرد. مسلما چنین نهضتی به مزاق بلوک شرق و غرب خوش نمی‌آمد و با تحریک رژیم بعث کوشیدند تا ایران اسلامی را منهزم کنند.

«گزارش تبیینی» سدی در مقابل نفوذ فرهنگی

ایران اسلامی تهدیدی علیه نظام سلطه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود فرمودند: «آن روز جهان، جهان سلطه بود، البته امروز هم هست. اما آن روز فریادی و موضعی در برابر این نظم باطل وجود نداشت و نظم جهان نظم سلطه بود و دنیا به دو بخش تقسیم شده بود؛ بعضی کشور‌های سلطه‌گر و بخشی کشور‌ها سلطه‌پذیر بودند؛ اما ایران اسلامی فریادی زد که چرا باید سلطه‌گری باشد و این کشور‌ها حق داشته باشند نظر، فرهنگ و خواسته خود را بر دیگر کشور‌ها تحمیل کنند. جمهوی اسلامی سخن جدیدی بود، رد نفی این سلطه باطل بود و البته این کشور‌ها می‌دانستند که این تفکر، توسعه خواهد یافت و سلطه‌گران درست فکر کردند و کشور‌های دیگر جذب این تفکر شدند.»

از منظر امام خامنه‌ای نظام سلطه هر چند که ضعیف شده است، اما سعی دارد به هر ترتیبی خود را تقویت کند. اما با سد آهنینی، چون ایران اسلامی مواجه است به همین دلیل سعی دارد با حمله به ارزش‌های انقلاب اسلامی و دستاورد‌های دفاع مقدس جوانان را از داشته‌های خود دور و بیگانه کند. 

منزوی و جنگ طلب بودن ایران اتهامی است که جهان غرب متوجه ایران کرده است تا به اصطلاح از ایران چهره‌ای آشتی‌ناپذیر با مردم جهان بسازد، اتهامی که مطلقا خلاف واقع است. ایران اسلامی مسلما با جهان زیاده خواه غرب که در اقلیت هستند، میانه ندارد و در مقابل با کشور‌های دیگر که بخشی از عظیمی از مردم جهان در آن زندگی می‌کنند در حال مرواده سیاسی و اقتصادی و بعضا فرهنگی است. 

ایران اسلامی به واسطه جاذبه سیاسی و معنوی خود در حال رشد چشمگیر و حرکت به سمت قله‌های اقتدار است امری که جهان غرب سعی دارد آن را به واسطه ابزار رسانه‌ای خود نادیده بگیرد. جاذبه سیاسی و معنوی ایران به تعبیر امام خامنه‌ای دلیل مهم رژیم بعث و حامیانش برای حمله به مرز‌های ایران اسلامی بود. این موضوع باید محل بحث جوانان و صاحبان قلم و اصحاب فرهنگ باشد. 

«گزارش تبیینی» سدی در مقابل نفوذ فرهنگی

گزارش تبیینی اولویت جبهه فرهنگی

هرمندان باید به همه زوایای جنگ تحمیلی نگاهی عمیق داشته باشند و جنگ تحمیلی را از همه ابعاد آن مورد نظر قرار دهند. «گزارش توصیفی» و «گزارش تبیینی» هر دو باید در تولید کالای فرهنگی لحاظ شود. یعنی همان قدر که به شناخت چگونگی جنگ تحمیلی نیاز داریم به چرایی جنگ تحمیلی نیز نیازمندیم. مسئله‌ای که از آن با عنوان تاریخ نگاری و تاریخ نگری یاد می‌شود.

امام خامنه‌ای ضمن بیانات خود تاکید دارند که در این مسیر «گزارش تبیینی» مهم‌تر از «گزارش توصیفی» است، چرا که باید گفته شود چرا جنگ تحمیلی، صف‌آرایی جبهه کفر علیه اسلام بود؟ پاسخ به این سوال را می‌توان در این فراز از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی یافت. ایشان می‌فرمایند: «دفاع مقدس روح غنی را در کشور ترویج کرد و جوهره انسانی و آسمان را در جوانان زنده کرد؛ جوانانی که رفتند و در میدان جنگ از یک انسان معمولی به ولی الهی تبدیل شدند و با نگاه ساده به مسائل دینی از میدان جنگ خارج شدند و یک عارف الهی شدند. اینکه در بمباران شدید دشمن، رزمنده وصیت‌نامه می‌نویسد و در مورد حجاب می‌نویسد؛ این یعنی دلبستگی به ایمان و اسلام و این گزارش و نگاه به جنگ مهم‌تر از گزارش توصیفی است.»

اهالی فرهنگ و هنر باید در ارائه گزارش توصیفی و تبیینی، بخصوص تبیینی تولید اثر کنند. بنا به سفارش موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی باید در این زمینه با تمام قوا و توان و استعداد خود وارد میدان جهاد تبیین شویم و حوزه تبلیغی خود را که هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد، تقویت کنیم.

تقویت این حوزه مهم در جهان امروز که حرف اول و آخر را رسانه می‌زند از این جهت مهم است که برای نسل جوان روشن شود نوع نگاه ما به جبهه مقاومت که همان دفاع مقدس است چگونه است. آنچه در فلسطین و لبنان و دیگر مناطق می‌افتد مشابه همان اتفاقی است که در جنگ تحمیلی برای ایران روی داد. عدم توجه فعالان رسانه، اصحاب فرهنگ، صاحبان قلم و هنرمندان به جبهه مقاومت سبب قدرت گرفتن نظام سلطه خواهد شد.»

ایجاد سد در برابر نفوذ فرهنگی

یکی دیگر از نکات مهم و قابل تامل که امام خامنه‌ای در بیانات خود به آن اشاره داشتند، مسئله «نفوذ فرهنگی» است. در عین حال که رزمندگان با همه توان در حال مبارزه با سران کفر جان خود را فدا کردند متاسفانه برخی از افراد مغرض و معاند با ایجاد شبهه و هر روش دیگری سعی دارند تا کلیت دفاع مقدس را زیر سوال ببرند. امام خامنه‌ای در این بخش از سخنان خود فرمودند: «اینکه رزمندگان و مجاهدان ما برای اینکه پرچم دشمن در مرز‌های ما بر افراشته نشود جان خود را قربانی‌کردند و جوانان مجاهد و مبارز خانواده‌های خودشان را داغدار کردند برای اینکه پرچم دشمن در مرز‌های این کشور بالا نرود، نمی‌شود ملت ایران قبول کند که همان پرچم‌ها بوسیله انسان‌های نفوذی و فریب خورده در کشور برافراشته شود.»

همه دستگاههای فرهنگی کشور باید با حضور حداکثری و موثر خود مانع اهتزاز پرچم نفوذ فرهنگی در کشور شوند. اینکه دشمن شکست خورده و آسیب دیده از رزمندگان در جبهه سخت با غفلت‌زدگی اهالی فرهنگ و هنر بتواند در جبهه نرم بر ملت ایران غلبه کند حتما گناهی نابخشودنی است. 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها