نویسنده کتاب داوت:

واقعیت وجودی انسان‌های حاضر در جنگ تحمیلی را باید روایت کرد

سلحشور گفت: واقعیت وجودی انسان‌هایی که در جنگ حضور داشتند و شهید شدند را باید روایت کرد و در کتاب‌های داستان باید نشان داد تا مخاطب آنها را بشناسند.
کد خبر: ۶۹۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲ - 28September 2024

کتاب داوِت؛ جدال انتخاب‌ها در دوران جنگبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، معرفی و خوانش کتاب داوِت با حضور نویسنده اثر «زهرا سلحشور»، «سیدعلیرضا مهرداد»، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی و جمعی از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق کتاب صحن قدس برگزار شد. 

داوِت اثری داستانی در حوزه ادبیات پایداری است که به معرفی زندگی «رمضانعلی خردمند» رزمنده دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد.

سلحشور در این مراسم درباره عنوان این کتاب اظهار داشت: هر نویسنده‌ای برای انتخاب عنوات کتاب، به شخصیت اصلی کتاب و ویژگی‌های او توجه می‌کند. رمضانعلی خردمند نیز یکی از کرد‌های کرمانج شمال خراسان است که همه مردم روستا به او احترام می‌گذارند و او نیز خدمات ارزنده‌ای به روستا و روستاییان داشته است.

وی افزود: داوت در لغت به معنای حامی روستاست. همچنین معنای دور آن، به معنای داماد خوشبخت است و اشاره به بخش مهمی از زندگی شخصیت اصلی داستان دارد و رابطه عاشقانه رمضانعلی با همسرش را بیان می‌کند که امروز نیز به خوبی در کنار هم زندگی می‌کنند.

نویسنده کتاب داوت تاکید کرد: معتقدم واقعیت وجودی انسان‌هایی که در جنگ حضور داشتند و شهید شدند را باید روایت کرد و در کتاب‌های داستان باید نشان داد تا مخاطب آنها را بشناسند.

وی یادآور شد: آنچه شهدا را از دیگر افراد متمایز می‌سازد انتخاب‌های آنها در زمان‌های حساس است، این انتخاب‌هاست که به این افراد ارزش می‌دهد. رمضانعلی نیز دقیقا زمانی که می‌توانست زندگی خودش را عاشقانه ادامه دهد، حضور در فضای جنگ را انتخابی کرد که به او ارج و قرب داد.

داوِت؛ پاسخگوی برخی شبهات

«سیدعلیرضا مهرداد» منتقد و نویسنده داستان در حوزه ادبیات پایداری نیز در این نشست با اشاره به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه داستان‌نویسی وقایع جنگ گفت: دو نوع نگاه در ادبیات جنگ وجود دارد. یکی روایت تحلیلی است که شامل گزارشی از جنگ، تعداد سربازها، حملات، مهمات و از این قبیل است. نوع دیگر، روایت تبیینی است که به چگونگی، چیستی و چرایی جنگ می‌پردازد.

وی یادآور شد: روایت عشق پاک و علاقه واقعی خردمند با معرفی سنت‌های قدیمی مثل ملاقه‌زنی از نکات قابل توجه داستان است که نویسنده این بخش را به خوبی به تصویر کشیده است.

منتقد و نویسنده داستان در حوزه ادبیات پایداری افزود: باید دانست که رزمنده‌ها نیز بر خلاف تصور غالب، عاشق می‌شدند، فرزندانشان را دوست داشتند، به همسرشان ابراز علاقه می‌کردند و مثل مردم عادی بودند که اینها مربوط به بخش تبیینی جنگ است که این وجه در کتاب داوت به خوبی دیده می‌شود.

وی در انتهای صحبت‌های خود تشریح کرد: اهمیت کتاب داوت در این است که به روایت‌های تبیینی و روزمرگی زندگی رزمنده‌ها پرداخته تا شبهاتی که نسبت به آنها بوده را پاسخ دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها