مدیر مرکز هنرهای نمایشی: موج جدید مبارزه هنری با رژیم صهیونیستی/ مبارزه میدانی مجاهدان نیازمند پشتوانه هنری است

زارعی از آغاز موج جدید مبارزه هنری علیه رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: جریان مبارزه و مقاومت میدانی ضد صهیونیستی، پشتوانه هنری نیاز دارد و باید یک جنبش هنری پشتیبان آن باشد که انشالله اتفاقات مهمی برای آن در حوزه هنری برنامه‌ریزی و تدارک دیده شده است.
کد خبر: ۶۹۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 01October 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس: ایفای نقش «لاوی» در سریال پرمخاطب و ماندگار «یوسف پیامبر» بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، جهت بررسی و شناخت بیشتر بنی‌اسرائیل و تبیین اهمیت تولید آثار نمایشی و تصویری در این خصوص، که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: با وجود روایت داستان زندگی حضرت یوسف در قرآن، عموم جامعه از بنی‌اسرائیل اطلاعات کمی دارند؛ با توجه به حضور شما در سریال یوسف پیامبر و مطالعاتی که در این خصوص داشته‌اید، بنی‌اسرائیل دارای چه ویژگی‌هایی است؟ 

اکثر پیامبران الهی برای هدایت بنی‌اسرائیل مبعوث شده‌اند درحالی که این‌ها هیچ کدام هدایت نشدند. آنها به پدر، برادر و خانواده خودشان هم رحم نمی‌کنند. در همین سریال یوسف نگاه می‌کنید که نشان داده شد، به خاطر رسیدن به قدرت می‌خواستند برادر خودشان را بکشند. به خاطر اینکه تشنه قدرت، پست، مقام و تمامیت‌خواهی بودند، قصد داشتند برادر خودشان را بکشند و به پدر خودشان رحم نکردند و اینقدر این پیامبر الهی را اذیت کردند که درنهایت چشمان این پیامبر در فراق یوسف کور شد و هیچ‌وقت واقعیت قصه را به پدر نگفتند. لذا این قوم، انسان‌های نفرین شده‌ای‌ هستند.

موج جدید مبارزه هنری علیه رژیم صهیونیستی/ مبارزه میدانی مجاهدان پشتوانه هنری نیاز دارد

قوم بنی‌اسرائیل آدم‌های قسی‌القلبی هستند که خمیرمایه آن‌ها هیچ وقت اصلاح نمی‌شود. به نظر من وقتی خداوند این همه پیامبر را برای هدایت یک قوم و قبیله فرستاد که هدایت شوند و نشدند، نشان می‌دهد که آن‌ها قابل اصلاح نیستند. من معتقدم که باید ریشه‌ این قوم را کنده و از روی زمین محوشان کرد. آدمی که هدایت‌پذیر نیست و درست نمی‌شود و به هیچ کسی (زن و کودک و بی‌گناه) رحم نمی‌کند؛ نباید مورد ترحم قرار گیرد.

به نظرم باید تمام کشورهای اسلامی دست به دست هم بدهیم و در یک جنگ تمام عیار ریشه این قوم را برای همیشه از روی زمین برداریم چون این‌ها مایه فساد و قتل عام و کشتار بشریت و انسانیت هستند. شما نگاه کنید به نوزاد و کودک یک ماهه و ۵ ساله و زن بی‌دفاع رحم نمی‌کنند. این‌ها بعد از این همه سال و بعد از این همه پیامبر که خداوند برای هدایت اینها مبعوث کرد، هنوز نتوانسته‌اند، طعم انسانیت را بچشند.

از نظر من عوامل رژیم صهیونیستی انسان نیستند، بلکه حیوان‌هایی هستند به شکل انسان و از انسانیت، از عقل، از شعور و از فهم هیچ بویی نبرده‌اند. لذا به نظر من این‌ها دشمن بشریت‌اند؛ نه فقط دشمن مسلمانان و شیعیان . البته آن‌ها با شیعیان و مسلمانان بیشترین دشمنی و عناد را دارند و می‌خواهند شیعه‌ای روی زمین نباشد. به نظرم باید تمام جهان اسلام دست به دست هم بدهند و متحد شوند و این غده سرطانی را برای همیشه از روی زمین محو کنند.

دفاع‌پرس: تنها اثر نمایشی و تلویزیونی که به بنی‌اسرائیل پرداخته، سریال یوسف پیامبر است؛ با این حال از آنجا که محوریت این سریال شخصیت حضرت یوسف (س) است، خباثت بنی‌اسرائیل کمتر مورد توجه قرار گرفته و بخاطر همین مردم ما شناخت درستی از آن‌ها ندارند و این قوم واقعاً شناخته شده نیست؛ مشکل اصلی این قوم با مسلمانان چه چیزی است؟ 

ما در سریال یوسف قصد داشتیم یک بخش و گوشه‌ای از حکومت آخرالزمان را به تصویر بکشیم؛ هرچند در ظاهر ما سریال حضرت یوسف (ع) را نشان می‌دادیم اما در باطن و در پنهان بخشی از حکومت امام زمان (عج) در سریال یوسف نشان داده می‌شد چون ما آمده بودیم امام زمان (عج) را پشت حضرت یوسف قرار داده بودیم و گوشه‌ و ذره‌ای از باطن حکومت صاحب عصر (عج) را نشان می‌دادیم. 

در سکانس پایانی سریال یوسف که در واقع نتیجه‌گیری کار بود مرحوم سلحشور به خباثت بنی‌اسرائیل پرداخت؛ یعنی ما سعی کردیم که نوجوانی و جوانی این قوم را نشان دهیم که اینها چه آدم‌هایی بودند. همین طور جلو آمدیم تا انتها و در انتها با اینکه اینها توبه کرده بودند و حضرت یعقوب برای آن‌ها طلب بخشش کرد اما در سکانس پایانی شاهد بودیم، یهودا به شمعون می‌گوید: «به نظرت آینده قوم بنی‌اسرائیل را چه کسی رقم می‌زند؟».

شمعون پاسخ می‌دهد که معلوم است یوسف. بعد یهودا به شمعون می‌گوید؛ نه اشتباه نکن! خواهی دید که آینده بنی‌اسرائیل را چه کسی رقم خواهد زد.

موج جدید مبارزه هنری علیه رژیم صهیونیستی/ مبارزه میدانی مجاهدان پشتوانه هنری نیاز دارد

فیلم می‌خواهد بگوید با اینکه طلب بخشش از پدر و  برادر کرده بودند و توبه کرده بودند اما توبه آن‌ها زبانی بود و توبه قلبی نبود و هنوز عقده تمامیت خواهی و قدرت طلبی در وجودشان وجود داشت و در طول تاریخ اسلام هم به دنبال قتل پیامبر بودند.  

مشکل اصلی آن‌ها با مسلمانان و شیعه به‌خاطر جنگ خیبر است؛ جایی که امیرالمومنین علی (ع) آنها را در جنگ خیبر شکست داد. به نظرم هنوز قوم بنی‌اسرائیل داغی که از شیعه دارند، داغی است که امیرالمومنین علی ابن ابی طالب (ع) در جنگ خیبر بر دل این‌ها گذاشت. اینها می‌خواهند انتقام خیبر را از ما بگیرند.

همانطور که یزید احمق در بارگاه خودش وقتی که سر بریده اباعبدالله (ع) را آوردند به سر بریده اباعبدالله گفت، بالاخره ما پیروز شدیم. کجایند ابوسفیان و بنی‌قریش که ببینند که من انتقام آن‌ها را از حسین ابن علی و از پیامبرشان محمد و خاندان محمد گرفتم. این قوم، آدم‎های احمقی‌‌اند و هنوز کینه خیبر و کاری را که امیرالمومنین (ع) در خیبر ب آن‌ها کرد، در دل دارند.

خداوند صفتی که بر یعقوب گذاشت، بنی‌اسرائیل بود و بنی‌اسرائیل به معنی بنده خوب خدا است. بنی‌اسرائیل فکر می‌کنند خداوند این صفت را به آن‌ها هم داده درحالی که این صفت برای حضرت یعقوب است و مال آن‌ها نیست؛ منظور از بنده خوب خدا، یعقوب بوده است. بخاطر همین این قوم خودشان را برترین قوم بشریت می‌‎دانند. لذا این حماقت‌ها بخاطر همین کج‌فهمی آن‌ها شکل می‌گیرد و فکر می‌کنند بر تمام بشریت برتری دارند و باید دیگران را قتل‌عام کنند و البته کینه دیرینه آن‌ها بخاطر جنگ خیبر و شکستی است که در آن جنگ متحمل شده‌اند. 

انشالله که همانطوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، نابودی این دشمن نزدیک است و پوسته‌ای بیشتر از اسرائیل باقی نمانده است که انشالله مسلمانان و به طور خاص شیعیان ریشه آن‌ها را خواهند خشکاند.

دفاع‌پرس: در عرصه نمایش و فیلم کمترین سریال و آثار هنری به موضوع بنی‌اسرائیل پرداخته است. علت این کم‌کاری چیست و چه برنامه‌هایی برای آینده آن وجود دارد؟

مرحوم فرج‌الله سلحشور در جریان ساخت فیلم یوسف پیامبر همواره تاکید می‌کرد که من دست صهیونیست‌ها را در این سریال رو می‌کنم و ما همواره به وی می‌گفتیم طرح این مسائل خطرناک است و لطفا تقیه کنید تا سریال ساخته شود چراکه مانع ساخت سریال خواهند شد. البته سریال یوسف پیامبر ساخته شد و مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفت و بالاخره آن‌‌ها قسم خوردند که اجازه نمی‌دهیم سریال موسی ساخته شود بخاطر همین سلحشور را مسموم کردند. بعد از ایشان که سریال به جمال شورجه رسید؛ ایشان هم دچار اتفاقاتی شد تا نتواند سریال را به سرانجام برساند. حالا که سریال در اختیار ابراهیم حاتمی‌کیاست و امیدواریم خداوند به ایشان عمر بابرکت بدهد تا موفق به ساخت این سریال شود. ساخت این سریال یک تودهنی بزرگ به بنی‌اسرائیل و صهیونیست‌ها است. 

موج جدید مبارزه هنری علیه رژیم صهیونیستی/ مبارزه میدانی مجاهدان پشتوانه هنری نیاز دارد

دفاع‌پرس: در جشنواره‌های مختلف موضوع مقاومت و دفاع مقدس وجود دارد اما کمتر اثری وجود دارد که به خباثت و جنایت صهیونیست‌ها پرداخته باشد؛ علت وجود این خلاء چیست و چه کاری در دست اقدام وجود دارد؟

همین امروز یک مجموعه نمایشنامه شامل ۵ نمایشنامه کوتاه که نوشته و آماده شده بود درباره همین مسئله فلسطین و غزه برای انتشار به مجموعه سوره مهر سپرده شد. همچنین یک نمایشنامه بلند و بزرگ ضد بنی‌اسرائیل در حال نگارش است که به زودی چاپ و به روی صحنه می‌رود و اجرا خواهد شد.

ما در عرصه هنر شمشیر را از رو کشیده‌ایم و حوزه هنری در این زمینه اقداماتی انجام داده که به زودی شاهد این تولیدات در عرصه نمایشی خواهیم بود. این آثار پس از چاپ به دست هنرمندان سراسر کشور خواهد رسید و نمایش روی صحنه خواهد رفت چراکه جریان مبارزه و مقاومت میدانی، پشتوانه هنری نیاز دارد و باید یک جنبش هنری پشتیبان آن باشد که انشالله اتفاقات مهمی در آن در حوزه هنری برنامه‌ریزی شده است. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار