قالیباف: چند نرخی بودن ارز را قبول نداریم/ سیاست‌های ارزی باید اصلاح شود

رئیس مجلس گفت: چند نرخی بودن ارز بر مبنای ۴ یا ۵ نرخ را قبول نداریم و باید سیاست‌های ارزی هر چه زودتر اصلاح شود.
کد خبر: ۶۹۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳ - 01October 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع بندی بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور اظهار داشت: عرضه و تقاضا در بازار ارز تنظیم نیست و این موضوع باید اصلاح شود.

قالیباف: چند نرخی بودن ارز را قبول نداریم/ سیاست های ارزی باید اصلاح شود

وی تاکید کرد: باید ارز بر اساس اولویت تخصیص داده شود. متأسفانه طی سال‌های گذشته ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به کالاهایی داده شده است که مشمول و در اولویت نبوده‌اند. بر اساس قانون برنامه هفتم باید صادرات غیرنفتی ۲۳ درصد شود که تحقق این موضوع نیازمند تنظیم عرضه و تقاضا در بخش ارز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مطابق با یک بخش دیگر از قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سیاست‌های ارزی به گونه‌ای تنظیم شود که امکان بیش اظهاری در واردات و کم اظهاری در صادرات نداشته باشیم اما الان سیاست‌های ارزی به گونه‌ای است که انگیزه برای واردات وجود دارد اما انگیزه‌ای برای صادرات نداریم، اگر این روند اصلاح نشود و عرضه را بالا ببریم نتیجه آن، امضاهای طلایی در وزارتخانه‌ها و شیوع رانت خواهد بود. کمیسیون‌های اقتصاد و صنایع مجلس برای اصلاح این روند جلسات کارشناسی تشکیل دهند.

قالیباف گفت: ما بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ساخت خودرو تخصیص می‌دهیم و این به غیر از بخشی است که به صورت قاچاق به کشور می‌آید و باعث خارج شدن ارز از کشور می‌شود. چند نرخی بودن ارز بر مبنای ۴،۵ نرخ را قبول نداریم و انتظار می‌رود سیاست‌های ارزی کشور هر چه زودتر اصلاح شود. مباحث ارزی کشور مانند زخم کهنه است که از دهه ۷۰ آغاز شده و هنوز ادامه دارد و باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار