معرفی برگزیدگان بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

برگزیدگان بخش فیلم‌های کوتاه سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
کد خبر: ۶۹۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳ - 08October 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، آیین اختتامیه بخش فیلم‌های کوتاه، پویانمایی و غزه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان برگزار شد.

برگزیدگان بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان معرفی شدند

مجید زین‌العابدین دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک نوجوان در اختتامیه بخش فیلم کوتاه این جشنواره که شامگاه دوشنبه ۱۶ مهر برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره هیچ میهمانی ندارد، همه کسانی که در جشنواره شرکت کردند، اثر ارسال کردن، در بخش رقابت حضور دارند، داوری‌ها را پذیرفتند و ستاد جشنواره را تشکیل دادند همه میزبان هستند. میزبانانی ارزشمند برای حمایت و اعتلای سینمای کودک و نوجوان هستید.

او ادامه داد: در دوره پسا کرونا که از دو سال گذشته آغاز شد نیازمند یک همدلی و همتی بودیم تا سینمای کودک دوباره از جا برخیزد. در مطالعات جمعیت شناسی اصولاً یک دهه و گاهی ۵۰ سال را تغییر یک نسل معرفی می‌کند، در دهه‌های گذشته سینمای کودک و نوجوان ما رونق، اعتلا و شکوه خوبی داشت، دوره کرونا باعث شد که این سینما لطمه جدی ببیند و نیازمند این بود که دوباره به دوران پرشکوه خودش برگردد، دوران پرشکوهی که برای ما که کودک بودیم بزرگانی مثل علیرضا خمسه عزیز را به عنوان سمبل و نماد سینمایی کودک دیدیم و شناختیم و ازآن‌ها آموختیم.

دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با تاکید بر تربیت نسل آینده اظهار داشت: معتقدم که سینمای کودک و نوجوان سینمای پرورشی و سینمای مربی است و می‌تواند به مثابه یک معلم باشد. فکر می‌کنم در دهه اخیر نیازمند بازیابی و بازسازی سینما هستیم تا بتوانیم نسل بعد را پرورش و تعلیم دهیم و یک ایران قوی و عزتمند داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد فارابی با تشکر از همه فعالان عرصه کودک و نوجوان تاکید کرد: همه کسانی که با همدلی و مشارکت از طریق قاب سینما برای تربیت و پروش نسل بعد تلاش می‌کنند تا سینمای کودک و نوجوان رونق داشته باشد.

زین‌العابدین گفت: مسیر اعتلای سینمای کودک و نوجوان در ایام حاضر از فیلم کوتاه می‌گذرد، سینماگران حرفه‌ای آینده ما جوانان خوش استعداد و خوش ذوقی هستند که در فیلم کوتاه به سینمای کودک و نوجوان توجه دارند. من از این اینکه می‌بینم در بین این فیلمسازان دهه هشتادی هم داریم بسیار به وجد می‌آیم. امروز جوان‌های زیر ۲۰ سال وارد عرصه فیلم کوتاه شدند و امیدوارم این جوانان سینماگران بزرگ آینده ما در فیلم‌های حرفه‌ای و بلند باشند.

مجید زین‌العابدین عنوان کرد: امسال در جشنواره سی‌وششم بنا را براین گذاشتیم تا ایده‌های جدید را هم به تجارب گذشته اضافه کنیم و یکی از آن ایده‌ها توجه بیشتر به فیلم کوتاه بود. در ادوار گذشته گاهی در سایه فیلم بلند به فیلم کوتاه کم‌توجهی شده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم که برای هویت بخشی و تشخّص بیشتر به فیلم کوتاه در این جشنواره بخش کوتاه را برجسته‌تر از گذشته کردیم. سینمای کودک و نوجوان در همه بخش‌ها مسیری جز توجه بیشتر به فیلم‌سازان کودک کوتاه ندارد. خوشحالم که این مسیر از امشب به شکلی جدید آغاز و بنای آن نهاده شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: امسال استقبال در بخش فیلم کوتاه جشنواره بسیار پرشورتر از سال گذشته بود. سال گذشته ۳۴۷ فیلم کوتاه داشتیم و امسال ۴۹۶ اثر ثبت نام کردند و این نشان‌دهنده این است که استمرار برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانا به رونق تولید و اکران کمک می‌کند. از همه عزیزانی که هم در دولت سیزدهم هم در دولت جدید برای اعتلای این سینما تلاش و دلسوزی کردند سپاسگزارم. امیدوارم امشب بنای کمک و حمایت بیشتری از فیلم کوتاه درباره و برای کودکان گذاشته شود.

در این مراسم برگزیدگان بخش فیلم‌های کوتاه سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان معرفی شدند که اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

پروانه زرین منتخب داوران کودک و نوجوان:

ریحانه کاوش برای فیلم «آقای قاپ قاپی»

پروانه زرین بخش کودکان غزه:

بهترین کارگردانی: امیرحسین کشمیری برای فیلم «یک دو سه»

بهترین فیلم: رشید المشهراوی برای فیلم «جلد ناعم یوم دراسی»

پروانه زرین پویانمایی:

بهترین کارگردانی: مهدی صدیقی برای پویانمایی «آتل»

بهترین پویانمایی: مهدی برق‌زدگان برای فیلم «بر فراز ابرها»

پروانه زرین فیلم کوتاه داستانی:

بهترین کارگردانی: سید پیام حسینی برای فیلم «خلیل»

بهترین فیلم: مصطفی رضوانی برای فیلم «فرزند حبیب»

جایزه ویژه هیئت داوران:

طا‌ها چراغی برای فیلم «خلیل»

پروانه زرین ابونصر فارابی (جایزه تعلیم و تربیت):

فرزاد رنجبر برای فیلم «رقص آب»

پروانه زرین شهید بهنام محمدی (جایزه صلح):

سروش کشاورز برای فیلم «قاصدک»

جایزه ویژه دبیر جشنواره:

بابک نکویی و بهنود نکویی برای فیلم «ارتش کاغذی»

همچنین در این مراسم از سعید نجاتی به خاطر حضور مستمر در عرصه تولید فیلم‌های کوتاه کودکان و نوجوانان تقدیر به عمل آمد.

سی وششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۴ تا ۱۹ مهرماه به دبیری مجید زین‌العابدین در شهر اصفهان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار