رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه‌های علمیه: تأخیر در ظهور امام زمان (عج) به دلیل کمبود منابع انسانی است / نقش ایرانیان در سرکوب فتنه یهود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نقی‌پورفر با بیان اینکه مدیر جهادی باید قربت الله باشد و مزد بگیرد نباشد و بر اساس وظیفه عمل می‌کند و نظام اسلامی نیز باید به قدر وسع جبران کند، گفت: تأخیر در ظهور امام زمان (عج) به دلیل کمبود منابع انسانی است.
کد خبر: ۶۹۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳ - 10October 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «نقی‌پورفر» رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه‌های علمیه، در نشست «مدیریت جهادی و مسائل آخرالزمان از منظر قرآن کریم» که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه جوانان، زنان و مدیران منابع انسانی سرنوشت ساز هستند، عنوان کرد: جوانان قوی‌ترین نیروی اجتماعی مستعد در پیروی از ارزش‌های الهی تا سرحد شهادت هستند.

مدیریت جهادی و مسائل آخرالزمان از منظر قرآن کریم بررسی شد / نقش ایرانیان در سرکوب فتنه یهود

وی با اشاره به اینکه زنان جامعه سلامت خانواده و جامعه بشری هستند، گفت: مدیران محور صلاح و فساد جامعه هستند که در بخش‌های مدیریت فرهنگی، مدیریت اجرایی (اداری، اجتماعی، سیاسی و...) حضور دارند. در روایات آمده است: «صنفان من أمتی إذا صلحا صلحت أمتی و إذا فسدا فسدت أمتی قیل یا رسول الله و من هما قال الفقهاء و الأمرا؛ امام صادق (ع) از پدرش نقل می‌فرماید که رسول خدا (ص) فرمود دو گروه از امت من هستند که اگر راست کردار شدند، امت من نیز راست کردار و اگر فاسد و بد کردار شدند، امت من نیز بدکردار گردند».

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه‌های علمیه، فقرا و مساکین را دیگر گروه منابع انسانی دانست و اظهار کرد: تکریم روانی و اقتصادی فقرا پیش نیاز و شرط کسب حکمت الهی و حل مشکلات است.

وی با بیان اینکه حفظ نظام، دین، ناموس و خانواده از واجبات است که صدمه به هر یک باعث صدمه به دو مورد دیگر می‌شود، گفت: حفظ ناموس، پایه حفظ دین و نظام است که بیشترین و کم‌هزینه‌ترین تلاش دشمن صدمه ناموسی به جامعه است و بیشترین ضعف ما نیز غفلت در حفظ ناموس و خانواده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نقی‌پورفر اضافه کرد: بر اساس آیه ۱۳۱ سوره بقره: «إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ ۖ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ؛ آن گاه (برگزیده شد) که خدا به او فرمود:‌ای ابراهیم سر به فرمان خدا فرود آر، عرض کرد: پروردگار عالمیان را مطیع فرمانم.» اسلام به معنای تسلیم امر خدا شدن است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: دین اسلام مجموعه گزاره‌های جامع منسجم نظری و عملی نازل شده از جانب خدا بصیرت ده و حیات بخش هدایتگر به سوی قله‌های رشد و کمال انسانی است.

وی با بیان اینکه دیانت در اسلام و مدیریت جهادی دارای مراتب و سطوح است، تصریح کرد: دیانت مسلمین (اهل اسلام)، دیانت مؤمنین (اهل ایمان) و دیانت محسنین از مراتب دیانت در اسلام است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه‌های علمیه ادامه داد: دیانت مسلمین شامل الزامات فقهی و حقوقی است که یک دیانت حداقلی، ناقص و غیرمطلوب است. دیانت مؤمنین (اهل ایمان) شامل الزامات فقهی حقوقی به همراه الزامات اخلاقی است که دیانت لازم و مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه دیانت محسنین (اهل یقین) شامل الزامات فقهی حقوقی، الزامات اخلاقی و الزامات عرفانی است که یک دیانت کافی و متعالی است، گفت: مدیریت جهادی در هر یک از سطوح دیانت دارای ویژگی‌های متفاوت است برای مثال اصل نماز برای مسلمانان ضرورت دارد، اما خصوصیت نماز اهل ایمان تفاوت دارد؛ نماز اول وقت و حداقل حضور قلب اولین خصوصیت فرد جهادی است که در سوره مؤمنون نیز نسبت به آن تذکر داده شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نقی‌پورفر اضافه کرد: در کنار همه ارزش‌های اخلاقی مانند صبر و انفاق که به آن اشاره شده بین مرد و زن مشترک است تما برای زنان مؤمن دو ویژگی ملبس به حجاب جلبابی و جبران عبادت در زمان‌هایی که نمی‌تواند عبادت کند نیز بیان شده است، یعنی در زمان‌هایی که نمی‌تواند نماز بخواند با طهارت رو به قبله بنشیند و تسبیحات بگوید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصالت و سلامت خانوادگی از ویژگی‌های مدیریت جهادی است، افزود: پاک نهادی، قدرت تدبیر امور خانواده، تأهل سالم، حرمت به همسر و فرزندان و حرمت به والدین از محور‌های کلی اصالت و سلامت خانوادگی مدیریت جهادی اهل ایمان است.

وی با بیان اینکه مدیریت خداوند و کارگزاران الهی، مدیریت معصومین (ع) و مدیریت غیرمعصومین سه سطح از مدیریت اسلامی است، افزود: بر اساس آیه ۵۰ سوره طه و آیه ۵ سوره نازعات، مدیریت خداوند وکارگزاران الهی و معصومین (ع) یعنی تدبیر ولایی امور مجموعه‌های منسجم سلسله مراتبی عالم هستی به‌ویژه انسان‌ها برای رساندن به کمال خویش است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نقی‌پورفر با اشاره به اینکه مدیریت اسلامی غیرمعصومین یعنی تدبیر ولایی امور مجموعه‌های منسجم سلسله مراتبی برای رسیدن به اهداف مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است، یادآور شد: مجموعه‌های منسجم سلسله مراتبی است از آن جهت که تحت تدبیر واقع می‌شوند موضوع مدیریت اسلامی است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تدبیر از مفاهیم اساسی تعریف مدیریت اسلامی است، تصریح کرد: تدبیر به معنای اعمال تدبر است که ژرف اندیشی و ژرف نگری در آن نهفته است.

وی با بیان اینکه تقویت رابطه انسان با اهل آخرت، با فقرا، انجام عمل صالح، عبرت از بلا و مشکلات از راه‌های تقویت تدبیر است، عنوان کرد: بر اساس آیات (آیه ۷ سوره روم، آیه ۲۹ سوره نجم، آیه ۴۵ سوره ق و..) و روایات غفلت از یاد خدا (تساهل و تسامح در حلال و حرام الهی)، غفلت از آخرت، ارتکاب گناه، تجمل گرایی و دنیا زدگی و رفاقت با اهل دنیا از موانع تدبر است.

استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه عقلانیت یکی دیگر از مفاهیم اساسی در تعریف مدیریت اسلامی است، افزود: عقلانیت الهی شامل عقلانیت ارزشی و حرفه‌ای است. عقلانیت ارزشی شامل عقل نظری، عقل گرایشی و عقل عملی و عقلانیت حرفه‌ای شامل تخصص، تجربه و قدرت تدبیر است.

وی با اشاره به اینکه ولایی از دیگر مفاهیم اساسی تعریف مدیریت اسلامی است، ادامه داد: ولایی شامل ولایی الهی و ولایی شیطانی است که ولایی الهی به معنای سرپرستی توام با دوستی، عشق و محبت (اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ) و ولایی شیطانی به معنای سرپرستی توأم با ادعای دوستی عشق و محبت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نقی‌پورفر اضافه کرد: ولایت الهی در سطح غیرمعصومین به دو مرتبه ولایت الهی اهل اسلام به یکدیگر (آیه ۷۱ سوره توبه) و ولایت الهی - فطری انسان‌ها نسبت به یکدیگر در روابط افقی و عمودی شامل خانوادگی، اجتماعی (سازمان‌ها و نهادها)، حکومتی و روابط بین‌الملل است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: مؤلفه‌های حرکت جهادی شامل مدیریت جهادی و منابع انسانی جهادی است. مدیر جهادی به جامعه محدود خودش نمی‌اندیشد؛ بلکه همه جامعه را در نظر می‌گیرد؛ امام راحل نیز فرمودند که ما وظیفه داریم از مستضعفین عالم در حد وسع‌مان حمایت کنیم. مدیریت جهادی مظهر سرپرستی خداوند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نقی‌پورفر با بیان اینکه مدیر جهادی باید قربت الله باشد و مزد بگیرد نباشد و بر اساس وظیفه عمل می‌کند و نظام اسلامی نیز باید به قدر وسع جبران کند، ادامه داد: تأخیر در ظهور امام زمان (عج) به دلیل کمبود منابع انسانی است.

استاد حوزه علمیه گفت: مدیریت قربه الی الله (آیه ۲۱ سوره یس)، مدیریت نور الی الله (آل عمران/۸)، مدیریت قرآن محور (اعراف/۱۶۹ و ۱۷۰)، مدیریت خانواده محور، مدیر ضابطه مدار آخرت‌گرا، مدیریت بهره‌مندی از روح موید (مجادله/ ۲۲) و مدیریت نفس لوامه آخرت‌گرا (قیامت / ۱-۲) از شاخصه‌های مدیر جهادی است.

وی یادآور شد: ارتقای مبانی اجتهاد، نظام روحانیت و احیای کارکرد‌های جامع مسجد (فرهنگی اقتصادی و امنیتی)، اصلاح نظام تقنین، اصلاح و ارتقای نظام جذب و گزینش مدیران فرهنگی و اجرایی، اصلاح نظام خانواده (تشکیل، تحکیم و تعالی و صیانت از گسست خانواده)، تحقق نظام تعلیم و تربیت چهار مرحله‌ای اسلام، اصلاح نظام رسانه‌ای، و یکپارچه سازی و اصلاح نظام بازرسی و نظارت مبتنی بر فرایند دعوت به خیر امر به معروف و نهی از منکر از راهکار‌های نهادینه کردن فرهنگ جهادی در جامعه و سلسله مراتب مدیریت اسلامی مبتنی بر کلان راهبرد قرآن محوری کار آمد و خانواده محوری در تفکر دینی و تدبیر نظامات اسلامی اجتهاد است.

وی با اشاره به آیات و روایات در رابطه با آخر الزمان و پرچمداری ایرانیان در دین و علم گفت: قرآن در رابطه با دو فتنه آخر الزمانی که توسط یهود رخ می‌دهد و توسط مسلمانان سرکوب می‌شود و نقش ایرانیان در آن پیشگویی‌هایی دارد. فتنه اول قبل از ظهور امام زمان (ع) است که سد بزرگی برای ظهور است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه فتنه اول با شکل گیری اسرائیل به وجود آمد، اضافه کرد: وقوع در فلسطین، سرکوب توسط مومنین و جهانی بودن از ویژگی‌هایی است که برای این فتنه بیان شده است. برخی بیان می‌کنند که این فتنه و سرکوب رخ داده است؛ اما وقایعی که بیان می‌کنند یا توسط مومنین سرکوب نشده است یا در فلسطین نبوده و یا به صورت جهانی رخ نداده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نقی‌پورفر با تاکید بر اینکه فتنه اول مانع اصلی ظهور است، تصریح کرد: برای بستر سازی ظهور باید سد ظهور یعنی اسرائیل برداشته شود.

وی یادآور شد: روایات متعددی به نقش قم در آخر الزمان اشاره کرده است که ائمه (ع) از مردم قم به نیکی در این امر یاد کردند. مرجعیت حاضر در قم فتوای جهاد را صادر می‌کند و عده‌ای حرکت می‌کنند و فتنه سرکوب شود. رهبری جهان با ایران هستند و منابع انسانی اعم شیعه و سنی حضور دارند. اقبال جهان اهل سنت به سویی رفته است که زیر سایه رهبری ایران باشند.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه فتنه دوم با ظهور اتفاق می‌افتد، گفت: سرکوبی و ریشه کنی فتنه دوم یهود که فتنه نهایی «وعد الآخرة» است توسط رزمندگان مومن تحت فرمان مستقیم امام زمان (عج) رخ می‌دهد که استیلای امام زمان (عج) بر مسجد الأقصی و اقامه نماز جماعت آغاز رسمی حکومت الهی در جهان است.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار