دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جلالی؛

جلالی: سعودی‌ عامل اصلی افراط است / اشمید: ایران در تمام مذاکرات حل بحران سوریه باید باشد

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا با بیان اینکه سعودی‌ها اصلی‌ترین عامل گسترش افراطی گری در منطقه و جهان هستند، گفت: در منطقه به ویژه در سوریه و عراق اسلحه نیست که مردم را می کشد بلکه تفکر سلفی و تروریستی است که فاجعه می آفریند.
کد خبر: ۶۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶ - 09February 2016

جلالی: سعودی‌ عامل اصلی افراط است / اشمید: ایران در تمام مذاکرات حل بحران سوریه باید باشد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات همراه عصر روز گذشته با کاظم جلالی رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا، دیدار و گفتوگو کرد.

جلالی در این نشست با اشاره توافق هستهای میان ایران و گروه 1+5، گفت: در فضای پسابرجام بحثهای دوجانبه بسیاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد که میتواند برای دوطرف مهم باشد.

وی افزود: دستیابی به توافق هستهای و رسیدن به برجام فضای جدیدی بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها ایجاد کرده است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، با اشاره به زمینه تعاملات موجود بین ایران و اتحادیه اروپا، تصریح کرد: باید از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا جهت همکاری در حوزههای انرژی، موضوعات اقتصادی، روابط پولی و بانکی و همچنین همکاریهای علمی و دانشگاهی به بهترین شکل استفاده کرد.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا در راستای متنوعسازی انرژی، از یکسو نیازمند واردات انرژی است و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز بهترین منبع صادرات گاز برای اتحادیه اروپا است و این موضوع میتواند با اولویت در دستور کار همکاریهای دوجانبه قرار گیرد چراکه ایران میتواند از منابع اصلی تامین گار اروپا باشد.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه تاکید کرد: همکاریهای تجاری در بخش انرژی بین ایران و اروپا نباید تنها محدود به نفت و گاز شود، بلکه باید در حوزه اکتشاف، استخراج، بهرهبرداری و تولید نیز همکاریهای ویژه و جدی صورت بگیرد که این اقدام منافعی را برای دوطرف به همراه خواهد داشت.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا با اشاره به روند اجرای برجام از سوی دوطرف، تصریح کرد: اجرای دقیق برجام، فضای نوینی به ویژه در حوزه همکاریهای اقتصادی دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا به وجود آورده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته قائل به اجرای دقیق تعهدات خود در برجام است و طرف غربی هم باید به درستی به تعهدات خود عمل نماید تا گسستی در روند اجرای برجام پیش نیاید.

جلالی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال حمایت از گسترش همکاریهای دوجانبه است، گفت: روند توسعه همکاریهای دوجانبه به ویژه در حوزه اقتصادی باید به گونهای باشد که جمهوری اسلامی ایران تنها به عنوان واردکننده کالاها و محصولات سایر کشورها نباشد بلکه همکاریها باید به همراه انتقال دانش و تکنولوژی باشد.

وی درخصوص وضعیت فعلی منطقه، خاطرنشان کرد: صلح و ثبات امری کلی و جامع است که باید تمام جهان نسبت به آن حساس باشند تا شاهد صلحی فراگیر در جهان باشیم که دستیابی به این امر نیازمند گفتگو و دوری از یکجانبهگرایی است.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرد: نباید به رفع مشکلات و مبارزه با تروریست به صورت منطقهای نگاه شود چراکه این چالشها به سرعت به سایر مناطق جهان قابل سرایت خواهد بود.

وی در تشریح سرایت اعمال تروریستی به نقاط مختلف جهان، یادآور شد: جنایات داعش در ابتدا تنها در منطقه بود تا آنکه این جنایات پس از آن به سایر مناطق جهان همچون فرانسه و بلژیک نیز سرایت پیدا کرد که البته جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بارها هشدار داده بود.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به سفر سال گذشته به اروپا و دیدار با نمایندگان و مقامات پارلمان اروپا، تصریح کرد: در آن سفر در خصوص معضل تروریستها در منطقه و جهان هشدار دادم و بیان کردم که از آنجایی که بسیاری از تروریستهای حاضر در داعش از کشورهای اروپایی هستند، بازگشت آنها برای کشورهای اروپایی، مشکلساز خواهد بود.

وی تاکید کرد: در منطقه بهویژه در سوریه و عراق اسلحه نیست که مردم را میکشد بلکه تفکر سلفی و تروریستی است که فاجعه میآفریند و گروههای مسلح را شکل میدهند.

جلالی با تاکید براینکه نباید از ریشههای افراطی گری در منطقه غفلت کنیم، گفت: همانگونه که بسیاری از کارشناسان بیطرف بینالملل نیز براین مسئله تاکید دارند، عربستان سعودی اصلی ترین عامل گسترش افراطی گری در منطقه و جهان است و بسیاری از عوامل حوادث تروریستی اروپا نیز تحت تربیت مراکز فرهنگی سعودی در اروپا بودهاند.

وی با تاکید براینکه نظر من درباره عربستان ارتباطی با مشکلات این کشور با ایران ندارد، افزود: راه حل نهایی مسائل سوریه از روشهای سیاسی است اما هر مذاکرهای که عربستان در آن حضور داشته باشد در نهایت به سرانجام قابل قبولی نخواهد رسید.

جلالی با اشاره به جنایات داعش در منطقه، خاطرنشان کرد: باید ارادهای جدی در مقابله با داعش شکل بگیرد که متاسفانه از ائتلافهایی که برای مبارزه با داعش شکل گرفت چنین اقدامی ندیدیم.

وی افراطگرایی را از معضلات بزرگ منطقه دانست و گفت: اکنون در فضای جدیدی که در زمینه همکارهای مشترک به وجود آمده است باید برای مقابله با افراطگرایی و تروریسم در منطقه استفاده کنیم.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا با بیان اینکه باید برای مبارزه با تفکر داعش فرمول و راهکاری داشته باشیم، تصریح کرد: عدم مبارزه با تفکر داعش باعث خواهد شد تا تروریستها در منطقهای دیگر از دنیا بروز پیدا کند.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا راهحل مشکل سوریه را سیاسی دانست و تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی همواره از حضور ایران در نشستهای مربوط به حل مسائلی همچون موضوعات سوریه و یمن حمایت میکند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی سوریه، یادآور شد: وضعیت انسانی در سوریه به ویژه کشتار مردم بیگناه و همچنین وضعیت اقتصادی و معیشتی به وجود آمده در این کشور بسیار اسفناک و نگران کننده است.

جلالی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در افغانستان، توضیح داد: رفع مشکلات افغانستان نیازمند همکاری تمامی بازیگران منطقهای و جهانی است تا در زمینه رفع مسائل این کشور به فهم مشترک و تفاهم برسند.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به موضوعات زیستمحیطی، گفت: کشورهای جهان باید به صورت کلی و با همفکری برای صیانت از محیط زیست چاره اندیشی کنند.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به دنبال حمایت از موضوع محیط زیست است، تصریح کرد: در بخشی از راهکارهای حفاظت از محیط زیست به ویژه درخصوص مبارزه با ریزگردها نیازمند همکاریهای بینالمللی هستیم.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا در پایان یکی از راهکارهای صیانت از محیط زیست را توجه به این موضوع در مذاکرات دوجانبه دانست و گفت: یکی از عوامل مخرب محیط زیست در ایران صنایع قدیمی در حوزه انرژی است که همکاری دوجانبه در جهت نوسازی و توسعه این بخش میتواند به بهبود وضعیت محیط زیست کمک کند.

هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست با ابراز خرسندی از حضور در ایران و برگزاری این جلسه با اشاره به موضوع توافق هستهای و اجرای برجام، گفت: مجلس شورای اسلامی در موضوع پرونده هستهای نقش بسیار موثری را ایفا نموده است.

وی با شاره به فضای ایجاد شده در دوران پسا برجام، افزود: اکنون فرصت مناسبی ایجاد شده است تا در زمینه گسترش و توسعه همکاریهای دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا صحبت کنیم.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید براینکه هردو طرف مذاکرات ملزم و متعهد به اجرای برجام هستند، تصریح کرد: ما در اروپا به دنبال تسریع در اجرای همکاریهای دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم و آمادگی داریم تا همکاریها در تمامی زمینهها به ویژه در حوزه اقتصاد را آغاز کنیم.

وی توضیح داد: به شرکتها و موسسات پولی و بانکی اروپا تاکید کردهایم که اکنون فرصت و زمان مناسبی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و به آنها اطمینان میدهیم که این اقدام در جهت منافع آنها نیز خواهد بود.

هلگا اشمید ادامه داد: در حوزههای انرژی، اقتصاد و تحقیقات علمی و دانشگاهی زمینه همکاریهای دوجانبه مناسبی بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد چراکه میدانیم ایران در این حوزهها به ویژه در زمینه تحقیقات علمی اقدامات بسیاری انجام داده است.

وی با اشاره به حضور آوارگان افغان در ایران، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران سالها به خوبی میزبان آوارگان افغان بوده است و امروز نیز با طرحهای مناسبی زمینه تحصیل آنها در مدارس و دانشگاهها را به وجود آورده است که ما از این اقدامات حمایت میکنیم که البته امید است تا زمینه بازگشت آنها به کشورشان فراهم گردد.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با بیان اینکه سوریه در شرایط فعلی وضعیت اسفباری را تجربه میکند با اشاره به نشستهای مرتبط با حل بحران این کشور، گفت: ما در اتحادیه اروپا معتقدیم جمهوری اسلامی ایران در تمامی مذاکرات مربوط به حل بحران سوریه باید حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: ما هم به مانند جمهوری اسلامی ایران معتقد هستیم بازگشت تروریستها به کشورهای اروپایی مشکلآفرین خواهد بود.

اشمید با تاکید براینکه جنایات داعش تنها به منطقه محدود نیست، تاکید کرد: باید برای حل مشکل سوریه راهحلی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه عقبماندگیهای اجتماعی و اقتصادی در منطقه به تشدید تحرکات تروریستی کمک میکند، تصریح کرد: کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند تا پس از حل مشکلات در منطقه به ویژه سوریه کمکهای بزرگی را به این کشور بنمایند که رسیدن به این راهکارها نیازمند گسترش همکاریهای با جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به مشکلات زیستمحیطی، خاطرنشان کرد: همکاریهای زیستمحیطی دوجانبه باید با اهمیتی استراتژیک مورد توجه قرار گیرد و مسائل مربوط به تخریب زمین و کمبود آب به صورت جدی بررسی شود.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه همکاری ایران و اتحادیه اروپا در خصوص حفاظت از محیط زیست ارزش زیادی دارد، گفت: موضوع جلوگیری از تخریب محیط زیست مرز و منطقه ندارد و تمامی جهان باید به این موضوع اهتمام ورزند.

وی تاکید کرد: در سفرهای آتی مسئولان اتحادیه اروپا به ایران بسیار امیدوار هستیم تا موضوعاتی همچون حفاظت از محیط زیست و تقویت همکاریها در خصوص انرژیهای تجدیدپذیر در دستور کار همکاریهای دوجانبه قرار گیرد.

اشمید با اشاره به نیاز اروپا به استفاده از انرژیهای مختلف، یادآور شد: اتحادیه اروپا علاقمند به استفاده از انرژیها ایران به ویژه در زمینه گاز است.

شایان ذکراست در این نشست همچنین سوزانا ترستال سفیر هلند در تهران، مایکل ملبین نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، استفان اوئر رییس اداره امور جهانی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، استفان کلمن مدیرکل انرژی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و دکتر محمد قاسمی معاون پژوهشهای اقتصادی، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی معاون پژوهشهای حقوقی-سیاسی، مهندس محمدرضا محمدخانی معاون پژوهشهای تولیدی و زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس حضور داشتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار