جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان با معرفی برگزیدگانش در اصفهان به ایستگاه پایانی رسید.
کد خبر: ۶۹۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲ - 11October 2024

به گزارش گروه گروه فرهنگ دفاع‌پرس، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان با اجرای مهدی سلوکی و با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، خانواده شهدا، داوران کودک و نوجوان و جمعی از هنرمندان چون بهروز افخمی، علی نصیریان، علیرضا خمسه، شهره سلطانی، محمدحسین لطیفی، مجید مدرسی، رضا فیاضی، رضا بابک، سیدجواد هاشمی و… برگزار شد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزیدگانش را شناخت

دراین مراسم همچنین داورهای جشنواره محمدرضا شریفی‌نیا، مستانه مهاجر، ایرج طهم اسب، محمدعلی باشه آهنگر، مجید اسماعیلی، محمدامین همدانی و شبنم مقدمی حضور داشتند.

مجید زین‌العابدین، دبیر جشنواره در این برنامه در سخنانی آماری از جشنواره فیلم کودک و نوجوان ارائه داد و گفت: جشنواره امسال بیش از ۲۴ هزار بیننده داشت و فیلم‌ها در ۶۵ محور و در ۳ پردیس سینمایی در چهارباغ به نمایش گذاشته شد. ۴۹۶ فیلم در این جشنواره متقاضی رقابت بودند که فیلم‌های‌ برتر در بخش ملی و بین‌الملل در حوزه فیلم‌های کوتاه، داستانی و انیمیشن، فیلم‌های بلند، داستانی و انیمیشن  به رقابت پرداختند.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: سلام به کودکان غزه که جعبه مداد رنگی آن‌ها تنها یک رنگ دارد و آن قرمز است. امیدوارم بچه‌های غزه و بچه‌های لبنان تا سال آینده که باز هم دوره دیگری از این جشنواره برگزار خواهد شد، دنیای شادتری را تجربه کنند.

خدا را شاکرم که جشنواره سی و ششم به مراسم پرشور اختتامیه رسید و جشنواره در چهارمین دهه رشد و نمو خود وارد دوران بلوغ شده است. جشنواره کودک مهمانی ندارد و همه در آن میزبان هستند. این جشنواره به وسعت داوران، هنرمندان و بچه‌ها و خانواده‌های آن‌ها است.

او در ادامه از داوران و خبرنگاران تشکر کرد و افزود: از ۱۶۰۰ داور کودک و نوجوان و خبرنگاران نوجوان تشکر می‌کنم که در مدت یک هفته شور و نشاط را به اقصی نقاط کشور منتقل کردند. بچه‌های شهرهای دیگر نیز علاقه‌ داشتند تا در این جشنواره شرکت کنند و با اینکه امکان تماشای آثار در استان‌های دیگر وجود نداشت، اما این کودکان از طریق قاب تلویزیون پیگیر جشنواره بودند.

زین‌العابدین ابزار امیدواری کرد که روزی سینمای کودک و نوجوان به قدری رشد یابد که از طریق این جشنواره فرهنگ ایرانی و اسلامی را معرفی کرد.

دبیر جشنواره در پایان نیز گفت: امیدوارم شور و شکوهی که جشنواره سی‌وششم برای بچه‌های اصفهان رقم زد بتواند در طول سال برای همه بچه‌های ایران رقم خورده و سال آینده نیز جشنواره پرشکوه‌تر برگزار شود‌.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان هم در سخنانی با ابراز خوشحالی از اینکه در اصفهان چنین جشنواره‌ای برگزار شده است، بیان کرد: یکی از نشانه‌های سرزندگی برگزاری چنین جشنواره‌هایی است. اگر دیدید در یک شهر، جشنواره‌های متعدد و متنوع برگزار می‌شود، به خصوص اگر این جشنواره‌ها در حوزه کودک و نوجوان باشد، این یعنی سرزندگی، یعنی حیات، یعنی بالندگی. خدا را شاکرم که در طول این سال‌ها شهر اصفهان شاهد برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه ملی و بین‌المللی و در حوزه کودک و نوجوان و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان و جشنواره نقاشی کودک بوده است.

او از همه دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کرد و گفت: به عنوان کسی که حدود ۲۰ سال است شاهد برگزاری چنین جشنواره‌ای هستم، شهادت می‌دهم که ۲ سال گذشته جزو بهترین سال‌های برگزاری جشنواره از حیث همدلی و هماهنگی بین کارگزاران و عوامل اصفهان و عزیزان بنیاد سینمایی فارابی بوده است. هرچند همیشه همکاری و همدلی‌ها خوب بوده، اما این ۲ دوره همکاری‌های خیلی خوبی داشتیم و جشنواره‌ها در سطح بسیار مطلوبی برگزار شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اختتامیه جشنواره سی‌وششم، افتتاحیه و آغاز جشنواره سی وهفتم است، گفت: از سال گذشته دبیرخانه دائمی اجرایی جشنواره در اصفهان شکل گرفته است. از همین امشب عزیزان با پایان جشنواره سی‌و ششم در دبیرخانه دائمی آغاز جشنواره سی وهفتم را کلید می‌زنند. اتفاق خوبی که در حوزه کودک امسال تقریبا اجرایی شد، برگزاری ۳ رخداد همزمان و زنجیره‌وار در اصفهان بود. المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان، المپیاد فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کودک و نوجوان. یک پازل دیگر برپایی المپیاد فیلمنامه‌نویسی نوجوانان است که بخش مکمل خواهد بود و باعث پویاتر شدن جشنواره خواهد شد.

تقدیر از بزرگان حوزه کودک و نوجوان

در این مراسم مسئولان برگزاری جشنواره با انتشار کلیپی، یاد مرحوم هوشنگ حریرچیان، هنرمند بازیگر اصفهانی را گرامی داشتند.

در ادامه برنامه، کلیپی از فیلم «نوزوز» جدیدترین اثر سینمایی که استادعلی نصیریان در آن ایفای نقش کرده است پخش شد. سپس با حضور محمد خزاعی، مجید زین العابدین، علی دهکردی، علی قاسم‌زاده و علیرضا خمسه از نصیریان تقدیر شد.

علی نصیریان پس از دریافت تندیس، در سخنانی از بنیاد سینمایی فارابی و مجید زین‌العابدین تشکر کرد که سینمای کودک را با برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان زنده نگه داشته است و گفت: این جشنواره را نباید دست‌کم گرفت، زیرا نسلی را با هنر سینما آشنا می‌کند. فیلم وسیله‌ای برای معرفی هویت و فرهنگ ما به جهان است. البته باید بگویم سینمای ماقبل سینمای فرهنگی که به آن فیلم فارسی گفته می‌شود را نباید دست‌کم بگیریم. با اینکه آن نوع سینما از نظر محتوا ضعیف بود، اما جامعه را با سینما آشنا کرد. آن نسل که از اواسط دهه ۴۰ کار خود را شروع کرد و به خصوص بعد از انقلاب کارهای درخشانی در کشور به انجام رساندند.

در بخش دیگری از مراسم از محمدرضا علیقلی با پخش کلیپی به پاس سال‌ها تلاش و آهنگسازی برای آثار ماندگار سینمای کودک تقدیر شد، اما علیقلی به دلیل کسالت نتوانست در مراسم حضور پیدا کند.

در این مراسم همچنین از رضا بابک تقدیر به عمل آمد و او با حضور روی سن و دریافت تندیس و تقدیرنامه از عوامل جشنواره تشکر کرد.

برندگان بخش ملی جشنواره فیلم و کودک

در ابتدای معرفی برگزیدگان سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، نوه‌ها و فرزندان سردار شهید محمدرضا زاهدی، علی صالحی و فرزانه کلاهدوزان از شورای شهر اصفهان، کمال حیدری از معاونت شهرداری اصفهان روی سن حاضر شدند و برای بخش صلح و مقاومت، جایزه صلح (جایزه شهید بهنام محمدی) را به مرتضی رحیمی برای کارگردانی «آن‌دو» اهدا کردند.

در ادامه مجید زین‌العابدین و هیات داوران بخش فیلم‌های بلند؛ محمدرضا شریفی‌نیا، علیرضا خمسه، مستانه مهاجر، ایرج طهماسب، مجید اسماعیلی، محمدامین همدانی و محمدعلی باشه آهنگر روی سن آمدند.

مجید اسماعیلی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. داوران دراین بیانیه از کسانی که به زنده‌بودن سینمای کودک کمک‌کردند، تشکر کردند و درخواست کردند تا بخش کودک و نوجوان در جشنواره  تفکیک شود: از سینمای انیمیشن تشکر می‌کنیم و امیدواریم این حوزه بدرخشد. از افرادی که در زمینه آموزش و تربیت فعالیت می‌کنند درخواست می‌کنیم تا به سینماگران کمک کنند. امیدواریم به فیلم‌های برای کودک و درباره کودک بیشتر توجه شود.

در ادامه نیز برندگان بخش‌های مختلف معرفی شدند؛

در بخش بهترین دستاورد فنی یا هنری، پروانه زرین به محمد عبدی برای طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه فیلم «باغ کیانوش» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلمنامه، جایزه به حسین قناعت برای فیلم «دختر برقی» تعلق گرفت و حامد گلناری دیپلم افتخار بهترین ایده‌پردازی را برای فیلم «مافیای شجاعان» دریافت کرد.

در حوزه بهترین بازیگر کودک و نوجوان ۴ بازیگر انتخاب شدند؛ رایان سرلک برای «دختر برقی» و «تابستان همان سال» و ماهتیسا پسندیده برای فیلم «بامبولک» جایزه بهترین بازیگر کودک را دریافت کردند و هیلدا کردیچه برای فیلم «دختر برقی»  و امیررضا فرامرزی برای فیلم «آن‌دو» برنده پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان شدند.

محمدجواد موحد برای فیلم «باغ کیانوش» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد. گفتنی ا‌ست فیلم «باغ کیانوش»، محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

در بخش بهترین کارگردان، پروانه زرین به آرش معیریان برای فیلم «بامبولک» (بام بالا۲) اهدا شد.

بخش پویانمایی:

بهترین دستاورد فنی و هنری به مهدی جعفری برای پویانمایی «شمشیر و اندوه» تعلق گرفت.

کیانوش و فرزاد دالوند برای فیلم «شنگول و منگول» (گولز) در بخش بهترین کارگردانی پویانمایی بلند برگزیده شدند و پروانه زرین را دریافت کردند.

دالوند در زمان دریافت جایزه خود گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه انیمیشن ریسک زیادی به همراه دارد و بسیاری حاضر نمی‌شوند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

پروانه بهترین فیلم پویانمایی هم به محمدمهدی مشکوری برای فیلم «ببعی قهرمان» تعلق گرفت.

سپس محمدرضا شریفی‌نیا، برای اهدای جایزه ویژه هیات داوران روی سن حاضر شد و گفت: ۲ نوع فیلم داریم؛ برای کودکان و درباره کودکان. فیلم «تابستان همان سال» درباره کودک بود و به همین‌خاطر اسم آن را از نامزدی بخش‌های مختلف حذف کردیم، اما فیلم خوب و شایسته ای است و به آن جایزه ویژه هیات داوران تعلق می‌گیرد.

به این ترتیب جایزه ویژه هیات داوران به محمود کلاری برای فیلم «تابستان آن‌سال» اهدا شد که علی اوجی تهیه‌کننده، جایزه را دریافت کرد.

در ادامه جایزه ابونصر فارابی (تعلیم و تربیت) به حسین ریگی برای کارگردانی فیلم «میرو» تعلق گرفت.

سپس مجید زین‌العابدین، بهروز افخمی، محسن برمهانی معاون سیما، سیدجواد هاشمی، میثم بکتاشیان مدیر اجرایی جشنواره در اصفهان، رضا فیاضی و محمدحسین لطیفی برای اهدای ادامه جوایز روی سن آمدند و جایزه ویژه دبیر جشنواره را به مریم مدرس مطلق برای فیلم «مافیای شجاعان» اهدا کردند.

علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما در بخش بعدی این مراسم گفت: در سال جاری و به همت خانه سینما و انجمن بازیگران سینما اتفاق مهمی افتاد و اولین آیین‌نامه مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین‌، براساس جدیدترین پروتکل‌های بین‌المللی تدوین شد. این حرکت برای سینمای کودک جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد بهترین مکان برای نگهداری و قانونمند کردن آن جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که از سوی دوستان و همکارانم این آیین نامه به دبیرخانه جشنواره تقدیم می‌شود. امیدوارم همه مسئولین سینمای کشور تلاش کنند که این آیین‌نامه برای اعتلای سینمای کودک به قانونمندی خود برسد.

در بخش دیگری از این مراسم و در حضور کمال حیدری، مجید زین‌العابدین و علی دهکردی از محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی به خاطر احیای سینمای کودک و نوجوان تقدیر کردند.

زین‌العابدین در تقدیر از خزاعی گفت: دکتر خزاعی در طول این سه‌سال برای سینمای ایران زحمات زیادی را متحمل شد. او برای احیای سینمای کودک و نوجوان نیز اقدامات موثری را صورت داد و به همین دلیل از ایشان تقدیر می‌کنیم.

در ادامه هم خزاعی در سخنانی با اشاره به اینکه جشنواره اصفهان نقش به‌سزایی در ایجاد انگیزه برای فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان داشته، گفت: این جشنواره فرصتی فراهم کرد تا فیلمسازان جوان و مستعد بتوانند با اعتماد به نفس بیشتری به این بخش از صنعت سینما وارد شوند و در نتیجه، شاهد تولید آثار بیشتری در این حوزه باشیم.

او ادامه داد: در این مدت، به ویژه پس از پایان سال نخست مدیریت من در سازمان سینمایی که تحت‌تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بود، موفقیت‌های چشمگیری در حوزه تولیدات سینمای کودکان و نوجوانان حاصل شد. برخی از این تولیدات، علاوه بر نمایش داخلی توانسته‌اند به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کنند و جایگاه سینمای کودک ایران را در سطح جهانی تقویت کنند. افزایش قابل توجه تعداد پروانه‌های ساخت و نمایش در این حوزه نشان‌دهنده رشد کمی و کیفی تولیدات است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه همکاری میان سازمان سینمایی و وزارت آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد، بیان کرد: برنامه «زنگ سینما» با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با سینما و جذب آنها به عنوان مخاطبان سینمای کودک اجرا شده است. اجرای این طرح گامی مهمی برای جذب سرمایه‌گذاران به سینمای کودک است، چون حضور پررنگ‌تر کودکان و نوجوانان در سینما می‌تواند به افزایش تقاضا و در نتیجه رونق بازار این نوع فیلم‌ها کمک کند.

به گفته خزاعی برای اکران منظم و هدفمند فیلم‌های کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است و فیلم‌های موفقی مانند «ببعی قهرمان» و پروژه‌ در حال تولید «پسر دلفینی۲» قرار است در آینده اکران شوند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه یکی از دلایل استقبال گسترده مردم از این جشنواره توجه به محتوای آموزنده فیلم‌ها است، اظهار کرد: جشنواره سی و ششم از نظر تعداد تماشاگران و میزان استقبال مردمی رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و این رویداد را به موفق‌ترین جشنواره کودکان و نوجوانان در تاریخ سینمای ایران تبدیل کرده است.

خزاعی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه توجه به سینمای کودکان و نوجوانان نباید محدود به جشنواره‌ها باشد و باید در طول سال نیز از تولید و اکران فیلم‌های این حوزه حمایت شود، تاکید کرد که مشارکت همه‌جانبه نهادهای دولتی، خصوصی و سرمایه‌گذاران در توسعه سینمای کودک اهمیت بسیاری دارد.

او رشد تولیدات سینمایی در این حوزه را نتیجه‌ توجه بیشتر به نیازها و علایق مخاطبان کودک و نوجوان دانست و گفت: سینمای کودکان و نوجوانان می‌تواند با جذب حمایت‌های بیشتر، به یک صنعت پویا و موفق تبدیل شود که نه تنها در داخل، بلکه در عرصه‌های بین‌المللی نیز به موفق است.

خزاعی گفت: ۲۸ فیلم کودک و نوجوان طی این ۳ سال تولید شد و ۲۰۰ میلیارد نقدینگی به  سینما وارد کرده است یا در حوزه بین‌الملل و بر اساس آمار دقیق بالغ بر ۳۰ میلیون دلار فروش سینمای پویانمایی طی این ۳ سال بوده است. استقبال از آثار پویانمایی ایرانی در کشورهای مختلف افزایش یافته و در ۳۰ کشور دنیا پویانمایی‌های ایرانی توسط بخش خصوصی اکران شده است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: امروز موقعیتی در کشور و عرصه بین‌الملل حاکم است که باید از خود بپرسیم که کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ فرجام این جنگ بی‌شک پیروزی است و مستضعفین قطعاً بر مستکبرین پیروز می‌شود، اما نسل‌های بعد از اقدام امروز ما سوال خواهد کرد؛ غزه، لبنان، سوریه و عراق سینما و سینماگر ندارد و امید جهان اسلام امروز به شما سینماگران است که این ظلم را روایت کنید، راوی این تاریخ باشید و اجازه تحریف تاریخ را ندهید. از همه سینماگران ملی، روشنفکر و نیمه روشنفکران خواهش می‌کنم درباره فلسطین و مردم غزه سکوت نکنند. ما درباره این روایت و این نسل‌کشی مسئولیم و باید راوی آن باشیم

بخش بین‌الملل جشنواره کودک و نوجوان

در بخش جایزه بین‌المللی، شبنم مقدمی به نمایندگی از هیات داوران روی سن آمد. به گفته مقدمی دراین بخش از چین و برزیل و ایتالیا هم داورانی برای قضاوت فیلم‌ها حضور داشتند. او در مورد داوران خارجی گفت: اعضای هیات داوران علاقه داشتند تا به ایران سفر کرده و مخصوصاً از شهر زیبای اصفهان بازدید کنند.

در ادامه هم برندگان جایزه بخش بین‌المللی جشنواره معرفی شدند که فیلم «دزد سگ» از کشور مکزیک به عنوان بهترین فیلم برنده اعلام شد.

بهترین کارگردانی به «پادشاه ال» از صربستان تعلق گرفت. بازیگران فیلم «دو و پانزده دقیقه بعد از ظهر» از کره‌جنوبی به عنوان بهترین بازیگران این بخش انتخاب شدند. بهترین فیلمنامه نیز به همین اثر اهدا شد.

منصور وثوقی برای فیلم «برهوت» از ایران هم جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌الملل را دریافت کرد.

سپس مستانه مهاجر برای معرفی جایزه ویژه هیات داوران بخش بین‌المللی روی سن حاضر شد. در ابتدا دیپلم افتخار بهترین بازیگر نوجوان به نفس بازغی تعلق گرفت و سپس هیات داوران بخش فیلم‌های سیفژ، سهیل موفق نویسنده و کارگردان و حامد علامتی، مدیر عامل کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان جایزه خود را فیلم «دوست وحشی من» از روسیه اهدا کردند. داوران نوجوان بین‌الملل هم جایزه خود را به همین فیلم اختصاص دادند.

در پایان هم در حضور داوران کودک و نوجوان، محمد خزاعی، کمال حیدری و مجید زین‌العابدین بهترین فیلم بخش کودک و بهترین فیلم بخش نوجوان از دید داوران کودک و نوجوان معرفی شدند. به ترتیب بهترین فیلم بخش کودک، «دختر برقی» به کارگردانی حسین قناعت و بهترین فیلم بخش نوجوان، «باغ کیانوش» از رضا کشاورز حداد در این بخش به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار