در سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان چه گذشت؟

رئیس جمهوری ایران به منظور شرکت در مراسم گرامیداشت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر بزرگ ایرانی-ترکمنستانی به این کشور سفر کرد و در حاشیه این سفر با رؤسای جمهور ازبکستان، ترکمنستان و روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
کد خبر: ۶۹۷۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹ - 12October 2024

گروه سیاسی دفاع‌پرس: «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری ایران شامگاه (پنج‌شنبه ۱۹ مهر) در راس هیئت بلندپایه‌ای به دعوت «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به منظور شرکت در مراسم گرامیداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» شاعر بزرگ ایرانی-ترکمنستانی و دیدار با «قربانقلی بردی» رهبر ملی ترکمنستان، به این کشور سفر کرد. پزشکیان در این سفر با رؤسای جمهور ازبکستان، ترکمنستان و روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان چه گذشت؟

مسعود پزشکیان در اولین برنامه خود در این سفر یک‌روزه با حضور در مراسم گرامیداشت سیصدمین سالگرد شاعر شهیر ترکمن «مختومقلی فراغی» اظهار داشت: گستره تأثیر و نفوذ ادبیات فاخر مشرق‌زمین، زوایای بدیعی از شور و سیر به معرفت را به نمایش گذاشته است و اشعار مختومقلی به عنوان گنجینه‌ای از سجایای اخلاقی نیز در همین منظومه جای دارد. در باور این شاعر بزرگ، دین اسلام هدفی جز سعادت بشر ندارد و در جهت تکمیل مکارم اخلاقی و پرورش و تعالی روح انسانی به ظهور رسیده است.

در سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان چه گذشت؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه‌های سفر به ترکمنستان، در دیدار با آقای «قربانقلی بردی محمداف» با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی‌، سیاسی و اقتصادی فیمابین تاکید کرد.

پزشکیان با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان به رهبر ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقا فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن دارند و معتقدند که دو ملت ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند یکدیگر نیز هستند.

در سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان چه گذشت؟

در ادامه رئیس جمهور ایران در حاشیه حضور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» در ترکمنستان برگزار شد، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روس خود گفت:‌ از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز به روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. با توجه به روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه و اراده رهبران عالی دو کشور باید بر ضرورت تقویت این ارتباطات تسریع شود.

در سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان چه گذشت؟

پزشکیان با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است.

پزشکیان در ادامه برنامه های خود در سفر به ترکمنستان، در دیدار با «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور این کشور، با تاکید بر اینکه امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد: ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فی‌مابین را توسعه دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان و از جمله ترکمنستان گفت: ما همسایه بوده و مرز مشترک طولانی داریم و علاوه بر همسایگی، خویشاوند نیز هستیم.

در سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان چه گذشت؟

در ادامه مسعود پزشکیان در آخرین برنامه سفر یک روزه خود به ترکمنستان با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و بر ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو‌ کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به آمادگی ایران برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ازبکستان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در زمینه‌های علمی، صنعتی و فرهنگی همکاری‌های خود را توسعه دهیم.

در سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان چه گذشت؟

پزشکیان پس از بازگشت از ترکمنستان و ورود به تهران درباره جزئیات سفر خود به ترکمنستان گفت: در دیدارهای این سفر تلاش کردیم ارتباطات و همکاری‌های منطقه‌ای کشورمان در زمینه‌های مختلف را گسترش دهیم، تا اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را تا حد ممکن کاهش دهیم، چراکه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای زیادی همسایه است و افزایش تعاملات با این کشورها می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات ما کمک کند؛ دستاوردهای خوبی در این سفر داشتیم که امیدوارم تداوم یابد.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار