شرف‌الدین: سینمای ملی ایران باید رویکرد مقاومت پیدا کند

تهیه‌کننده سینمای ایران گفت: هنوز گفتمان مقاومت در سینمای ایران شکل نگرفته است و من معتقدم که سینمای ملی ما باید سبقه و رنگ مقاومت داشته باشد.
کد خبر: ۶۹۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳ - 13October 2024

محمدرضا شریف‌الدین، تهیه‌کننده با سابقه سینما در گفت‌‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، به اتفاقات اخیر در فلسطین اشغالی و لبنان پرداخت و با تاکید براینکه در معادلات امروز رسانه بسیار موثر است، اظهار داشت: دشمنان ما بسیار بیشتر از توانی که دارند از قدرت رسانه برای مقابله با ما استفاده می‌کنند. واقعیت این است که قرآن قدرت استکبار را به خانه عنکبوت تشبیه می‌کند؛ اما در جایی که اینها شایعه‌پراکنی می‌کنند یا رفتار‌های رسانه‌ای دارند، به عنوان شیطان و قدرت قابل ملاحظه از آن‌ها یاد می‌شود.

شرف‌الدین: سینمای ملی ایران باید رویکرد مقاومت پیدا کند

تهیه‌کننده سینمای ایران با اذعان به اینکه جبهه حق در زمینه رسانه فعالیت گسترده و فراگیری نداشته است، تاکید کرد: ما متاسفانه در زمینه رسانه زیاد فعال نبوده‌ایم یا اگر هم بوده‌ایم، درست و به‌جا و به‌موقع انجام وظیفه نکرده‌ایم. یکی از نکات بسیار مهمی که ما باید به آن توجه کنیم رسانه‌های تصویری شامل سینما و فیلم کوتاه و فضای مجازی است. ب

وی خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیت‌های حضرت امام (ره) این بود که ایشان با زبان فطرت با مردم سخن می‌گفتند و به خاطر همین تمام مردم دنیا بیانات ایشان را می‌فهمیدند و به اصطلاح نیازی به ترجمه معنایی نداشت و همان کلامی که از ایشان ترجمه می‌شد مخاطب درک می‌کرد. این زبان فطرت باید زبان رسانه ما باشد تا بتوانیم با دنیا صحبت کنیم و دنیا را با خودمان همراه کنیم.

شرف‌الدین به جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی پرداخت و گفت: ما امروز یک فرصت بسیار ذی‌قیمت تاریخی داریم به سبب خون‌های فراوانی که در مخصوصاً در غزه ریخته شده و شهدای بزرگی مانند «سید حسن نصرالله» و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم و با زبان فطرت با دنیا گفت‌وگو کنیم و نظریات و فلسفه زیستی و سبک زندگی خودمان را که مقابله با ظلم و ظلم‌ستیزی است، با مردم دنیا به اشتراک بگذاریم. امروز دنیا متوجه نیت پلید صهیونیسم شده و اسرائیل در یک شرایط بد تاریخی قرار دارد. اگر ما بجنبیم و در تکمیل عملیات‌های نظامی، گفتمان و فلسفه مقاومت را با زبان فطرت برای مردم جهان بیان کنیم، مسلماً خواهیم توانست فرهنگ و ایدئولوژی و معارف‌مان را در دنیا جا بیندازیم و به اصطلاح مردم دنیا را با خودمان همراه کنیم.

شرف‌الدین سینما را یکی از ابزار‌های مهم مسیر مقاومت دانست و تاکید کرد: همانطور که عرض کردم سینما یکی از آن گونه‌های تصویری و یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای جریان مقاومت است. سینمای ما در این مسیر همیشه عقب بوده است؛ صهیونیست و استکبار بیشترین سود را از این سینما برده است. من در خاطر دارم که کارتر در زمان ریاست جمهوری خودش می‌گفت، «ما از هر یک دلاری که در امور فرهنگی هزینه می‌کنیم، بیشتر از ۱۰ دلار که در امور نظامی هزینه می‌کنیم، نتیجه می‌گیریم»؛ ببینید کارتر این حرف را حدود ۴۴ سال قبل می‌گفت و اینها بیش از آن چیزی که در جنگ‌افزار و در سلاح سرمایه گذاری کنند، در فرهنگ سرمایه گذاری می‌کنند.

تهیه‌کننده فیلم «شکارچی شنبه» به آسیب‌شناسی سینمای مقاومت پرداخت و عنوان کرد: ما سینمای مقاومت را به عنوان یک زیرساختِ فرهنگی و نظریه فلسفی تبیین نکرده‌ایم لذا گفتمان مقاومت در سینما شکل نگرفته است؛ درحالی که ما انتظار داریم که مسئولین و سینماگران این گفتمان مقاومت را در سینما تبیین کنند. من معتقدم که اساساً سینمای ملی ما باید سبقه و رنگ مقاومت داشته باشد؛ چنان که خداوند به «سبقت‌الله» و رنگ خدایی اشاره می‌فرماید و امروز سبقت‌الله، مقاومت است.

وی تصریح کرد: ما حتی اگر فیلم کودک و نوجوان، طنز، سیاسی، پلیسی و اکشن و خانوادگی می‌سازیم باید اشاره‌ای به مفهوم مقاومت داشته باشیم؛ مقاومت فقط سبقه و شکل نظامی ندارد چرا که اگر در یک فیلم خانوادگی به مقابله با طلاق و تربیت کودک بپردازیم به نظر من این زیر مجموعه مقاومت هست. وقتی که سبک زندگی و تفکر دینی را تبلیغ کنیم، عملا مقاومت را تبلیغ کرده‌ایم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار