در جلسه مشترک دادستانی، شهرداری و پلیس مطرح شد

دادستان: وضعیت نامناسب حجاب آسیب‌ اجتماعی است/ قالیباف: برقراری انضباط شهری وظیفه‌ شهرداری/ ساجدی‌نیا: احکام قاطع درباره آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار در رفع مشکلات

روز گذشته جلسه‌ای مشترک میان دادستانی تهران، شهرداری تهران و پلیس تهران برگزار شد و در آن به موضوعات مرتبط به آسیب‌های اجتماعی پرداخته شده و درباره برقراری انضباط شهری، آسیب‌های اجتماعی آشکار و پنهان وارتباط آسیب‌های اجتماعی با کاهش جرایم مطالبی مطرح شد.
کد خبر: ۶۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ - 09February 2016

دادستان: وضعیت نامناسب حجاب آسیب‌ اجتماعی است/ قالیباف: برقراری انضباط شهری وظیفه‌ شهرداری/ ساجدی‌نیا: احکام قاطع درباره آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار در رفع مشکلات

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس به نقل ازروابط عمومی دادستانی تهران، جلسه مشترک دادستانی، شهرداری تهران و پلیس تهران به منظور بررسی راهکارهای مبارزه با آسیبهای اجتماعی، روز دوشنبه نوزدهم بهمن ماه سال جاری با حضور قالیباف شهردار تهران فرمانده پلیس تهران و جمعی از معاونان دادستان تهران و برخی مسؤولین شهرداری تهران در دفتر دادستانی و به ریاست جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

آسیبهای اجتماعی آشکار و پنهان

در ابتدای این جلسه، دادستان عمومی و انقلاب تهران مهمترین مصادیق آسیبهای اجتماعی شامل اعتیاد، تکدی، کودکان کار، طلاق و بیکاری را بر شمرد و در تاثیر این آسیبها بر چهره شهر، تقسیمبندی آنها را مورد نظر قرار داد و گفت برخی آسیبها ظاهری و آشکار است که از آن جمله، اعتیاد است.

جعفری دولت آبادی ضمن انتقاد از وضعیت شهر به گونهای که در برخی محلات و ساعات شبانهروز افراد معتاد در ملاءعام اقدام به استعمال مواد مخدر و روانگردان میکنند، از صحنههای جریحهدار کننده احساسات عموم مانند کودکانی که به جای تحصیل در چهارراهها به کارهای متفرقه و بعضاً گدایی میپردازند، گلایه نمود و اظهار داشت: غالب متکدیان و فروشندگان خیابانی به کارهای کاذب مشغول اند و درصد بزرگی از آنها نیازمند نمیباشند.

آسیبهای اجتماعی در زیر پوست شهر

وی بیخانمانی و کارتنخوابی را از آسیبهای آشکار بر شمرد و خاطر نشان کرد که آسیبهای غیر آشکار مانند طلاق، و کاهش سن اعتیاد که زیر پوست شهر موجود است، نشان از دگردیسی جامعه دارد و اگر چه نمود ظاهری ندارد، اما آسیب بزرگی محسوب میشود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران وضعیت نامناسب عفاف و حجاب را از آسیبهای اجتماعی بر شمرد که مخل امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه است و اظهار داشت: متاسفانه امروزه در برخی مناطق شهر، وضعیت عفاف و پوشش به گونهای است که بعضاً حضور مردم متدین و مقید به ارزشهای دینی را با مشکل مواجه ساخته است.

لزوم همکاری دادستانی، شهرداری و پلیس در رفع آسیبها

جعفری دولت آبادی سپس به راهکار پیشگیری از آسیبها پرداخت و با تاکید بر لزوم همکاری میان دادستانی، شهرداری، پلیس و رسانهها و همچنین استفاده از ظرفیت دیگر مراجعی که قابلیت اطلاعرسانی و کمک دارند، مانند ائمه جماعت، سازمانهای مردمنهاد و رسانههای جمعی، اظهار داشت: همکاری مناسب این مراجع، نیازمند برنامهریزی منظم و عملیاتی نمودن آن است و با عنایت به گسترش طول و عرض شهر تهران، تسریع در این امر ضروری است.

دادستان تهران مهار آسیبها را منوط به افزایش همکاری سازمانهای مذکور که از آنها تحت عنوان عدلیه، بلدیه و نظمیه یاد کرد دانست. دولت آبادی افزود: برنامهریزیها باید به گونهای باشد که بتوان ظرف چند سال آینده، آسیبها را مهار کرد.

ارتباط آسیبهای اجتماعی با کاهش جرایم

وی در بیان ضرورت سرعت بخشیدن به برنامهریزی جهت کاهش آمار جرایم و اعلام این که مهار آسیبها منتهی به کاهش جرایم خواهد شد گفت: وقتی طلاق زیاد شود؛ سن اعتیاد کاهش یابد و یا توزیع مواد مخدر یا روانگردان در جامعه افزایش یابد، شمار جرایم نیز افزایش خواهد یافت.

در ادامه جلسه، دکتر قالیباف شهردار تهران با اشاره به تجربه سی ساله خود در امور  شهری و اجتماعی اظهار داشت: نباید به انتظار مدیریت یکپارچه شهری ماند. یکپارچگی از همدلی و همکاری ارگانهای ذیربط ایجاد میشود.

شهردار تهران به برنامههای سوم تا پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که به آسیبهای اجتماعی توجه نموده، اشاره کرد و ضمن انتقاد از عدم پیگیری برای اجرایی شدن این قوانین در حوزهی آسیبهای اجتماعی، پیشنهاد کرد که جلسات مشترک دادستانی، شهرداری، پلیس و دیگر مراجع ذیربط به طور مشترک و ماهانه برگزار شود که این پیشنهاد مورد استقبال دادستان تهران قرار گرفت.

لزوم انضباط شهری

قالیباف برقراری انضباط شهری را وظیفه مهم شهرداری دانست و از مناطقی که کانون آسیبهای اجتماعی است مانند هرندی و دره اسلامآباد، تحت عنوان حفرههای شهری یاد کرد و نظارت دادستانی، پلیس و شهرداری را بر این مناطق ضروری دانست.

وی امنیت اجتماعی را ناشی از برقراری انضباط شهری اعلام نمود که در پی آن، امنیت عمومی و داخلی به عنوان خواست مردم و حاکمیت محقق خواهد شد.

آسیبهای اجتماعی پنهان و آشکار

در ادامه، سردار ساجدینیا فرمانده نیروی انتظامی، صدور احکام قضایی قاطع در موضوعات مرتبط با آسیبهای اجتماعی را در رفع مشکل تاثیرگذار دانست و گزارشی از نتایج اقدامات ناجا پیرامون آسیبهای اجتماعی ارائه داد که در بخشی از آن اعلام کرد: 36 مورد آسیب اجتماعی شناسایی شده است.

در این جلسه، معاونان دادستان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران و برخی مسئولین شهرداری به مشکلات شهری اشاره و راهکارهایی ارایه دادند.

دادستان تهران در پایان اعلام آمادگی نمود تا به عنوان متولی برگزاری ماهانه این جلسه اقدام نماید و گفت دادستانی از دستگاههای متولی انجام وظایف را مطالبه میکند.

دولت آبادی آسیبهای اجتماعی را از جنبه دیگر به دو نوع عمومی و اختصاصی تقسیم کرد و گفت: در آسیبهای خاص مانند طلاق، حضور دیگر دستگاههای مرتبط ضروری است، اما حوزه آسیبهای اجتماعی مربوط به دادستانی، شهرداری و پلیس و برخی سازمان های متولی امور اجتماعی است.

جهتگیری تبلیغات شهری بر محور فرهنگ و دین

جعفری دولت آبادی معضل دیگر را که به فرهنگ مربوط میشود، نوع تبلیغات شهری خواند و تاکید کرد: شهرداری باید در مورد امور فرهنگی فعالیت بیشتری انجام دهد.

دادستان تهران با تاکید بر این که اقدامات پلیس و شهرداری مانند نصب دوربینها در معابر و تامین روشنایی پارکها و خیابانها در رفع آسیبهایی مانند تجاهر به استعمال مواد مخدر و سرقت  تاثیرگذار است، با اشاره به بازدیدهای شبانهی معاونان دادستان از سطح شهر، از آنان خواست که از مراکز ایجاد شده توسط شهرداری در رفع آسیبهای اجتماعی مانند مرکز بهاران بازدید به عمل آورند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار