جواد محقق درباره جشنواره «شعر و داستان» عنوان کرد؛

جشنواره را باید به عنوان فرصت نگاه کرد نه موقعیتی رقابتی

شاعر انقلاب و داور دوره‌های گذشته جشنواره شعر و داستان جوان سوره یکی از راه‌های ماندن جشنواره‌ها در صحنه ادبی کشور را داشتن برنامه‌هایی متناسب با تحولات کشور و مسائل تازه ادبی دانست.
کد خبر: ۶۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱ - 09February 2016

جشنواره را باید به عنوان فرصت نگاه کرد نه موقعیتی رقابتی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، جواد محقق شاعر انقلاب و داور دورههای گذشته جشنواره شعر و داستان جوان سوره یکی از مکانهایی که برای به بلوغ رسیدن جوانان در عرصه هنر مفید است را جشنوارهها دانست و گفت: نگاه رقابتی داشتن به جشنوارهها باید تغییر کند و باید آن را به عنوان فرصت نگاه کنیم؛ چون که این حضور داشتنها باعث میشود تا آثار مورد نقد قرار بگیرند و نقاط قوت و ضعف آثارشان شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنوارهها را باید به عنوان فرصت نگاه کرد و از اینکه اثری در داوریها تأیید یا رد میشود را نباید به عنوان ملاک هنرمند بودن یا نبودن صاحب اثر آن دانست بلکه باید آن را به عنوان فرصتی برای گسترش ارتباطهای آموزشی و پیشرفت خود در عرصه شعر و شاعری محسوب کرد.

شاعر مجموعه «بیداری کلمات» تصوری که درخصوص جانبداری داوران از بعضی آثار وجود دارد را از اساس اشتباه دانست و بیان کرد: همیشه در جشنوارهها این موارد زبانزد بعضی از هنرمندان است و سعی دارند تا با مطرح کردن این موارد از ارزش علمی جشنوارهها بکاهند؛ در صورتی که باید گفت داورانی که به درجه بالای ادبی و صلاحیت انتخاب آثار رسیدهاند هیچ وقت اعتبار خود را با انتخاب آثاری که از ارزش برخوردار نیستند، معاوضه نمیکنند.

محقق در خصوص انتخاب داوران و ترکیب هماهنگ آنان این طور اظهار داشت: ترکیب داوران باید به گونهای باشد که روحیه جمعی در میان آنها موج بزند و اگر از افرادی در ترکیب داوران استفاده شود که از تضارب آرا برخوردارند میتوان شاهد حضور آثاری با سلایق گوناگون باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: جشنواره شعر و داستان جوان سوره برای ماندن در صحنه ادبی کشور باید برنامه ریزیهای خود را متناسب با تحولات و مسائل تازه ادبی پیش ببرد و موضوعاتی را در کنار موضوع اصلی  فراخوان خود مطرح کند که با مسائل و اتفاقات روز در ارتباط باشد.

هنرمندان برای شرکت در چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان تا 1 اسفندماه فرصت دارند آثار خود را پس از ثبت نام و دریافت کد رهگیری در سایت جشنواره به نشانی artfest.ir به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه همکف، دبیرخانه مرکزی جشنوارهها ارسال نمایند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار