فیلم سینمایی میرو نمایش هویت و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان

فیلم سینمایی میرو بخشی از هویت و فرهنگ غنی استان سیستان و بلوچستان را به جهانیان عرضه کرد.
کد خبر: ۶۹۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲ - 14October 2024

نمایش هویت و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان با حمایت از فیلم‌سازان بومیبه گزارش دفاع‌پرس از زاهدان، سیستان و بلوچستان همواره منطقه‌ای محروم قلمداد شده و فقط از جنبه محرومیت به آن توجه شده و صنعت سینما بستری را برای نمایش ریشه‌های فرهنگی این استان و زیبایی‌های گوشه گوشه این خاک و خطه پهناور از سرزمینمان را فراهم کرده است.

سینماگران جوان این منطقه ایده‌های بسیارخوب و خلاقانه ای دارند که در صورت حمایت از آنان می‌توان آثاری فاخری را با استفاده از قصه‌های محلی و فولکلور در جامعه سینمایی تولید و عرضه کرد و از این ظرفیت در راستای شناساندن هنر، توان هنری، تبیین وضعیت و اصلاح چهره ناامن استان بهره برد.

تولید آثار سینمایی بومی، بستری برای شناخت استعدادهایی بومی در زمینه کارگردانی و بازیگری را فراهم می‌کند و می‌تواند سرمایه انسانی در سینما را از عرصه‌های محدود و کوچک بومی به عرصه‌های ملی معرفی کرده و ارتقاء ببخشد.

«عبدالسلام بلوچ زاده» معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: فیلم‌سازان بومی سیستان و بلوچستان با ساخت آثار بومی در زادگاه خود و با اشراف از منطقه تصاویر بکر و بدیعی از جاذبه‌های محیطی و فرهنگی این استان را به تصویر می‌کشند.

وی با اشاره به رسالت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در حمایت از ساخت فیلم "میرو" و اکران این فیلم در سینماهای استان گفت: این فیلم سینمایی پلی در اشاعه فرهنگ بومی این منطقه برای معرفی به مخاطبان محسوب می‌شود و ضرورت دارد برای فراگیر شدن فیلم‌های بومی بخش خصوصی هم در این رابطه ورود و مشارکت کند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: حضور فیلم‌سازان و تولید آثار بومی مخاطب را با زیبایی فرهنگی و جغرافیایی، آداب و رسوم این منطقه آشنا و دارای اثرگذاری مثبت فرهنگی است.

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی یکی از آثار حاضر در بخش ملی سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با ۱۲ اثر بلند داستانی این بخش رقابت کرد.

این فیلم داستان نوجوانی بلوچ است که برای اثبات مردانگی به مادرش، دل به دریا میزند. حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جایزه ویژه ایرانشناسی از جشنواره فیلم اقوام ایرانی از موفقیت‌های این فیلم سینمایی است.

سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دین‌محمدپور، آرزو تاج نیا، ایوب افشار، ابوالفضل همراه، احمدرضا غلامی، محمد بصیرپور، عبدالمجید بلوچ شارکی، فاطمه شهرکی، مصطفی پرکان، محسن آراهیش، عباس نارویی، دیانا حوت و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان بازیگران فیلم میرو را تشکیل می‌دهند. بنیاد شهید امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه‌گذاران فیلم میرو هستند.

این فیلم همچنین با روایت دوران دفاع مقدس و داستان پسری که درگیر قمار است، به بررسی مسائل اجتماعی و خانوادگی می‌پردازد. نکته‌ای که در این فیلم به خوبی نمایان است، تغییر مسیر زندگی میرو پس از مرگ پدرش و تلاش او برای جلب رضایت مادرش برای رفتن به جبهه است. این تحول شخصیتی می‌تواند الگویی برای نوجوانان باشد که نشان می‌دهد چگونه می‌توان با مواجهه با چالش‌ها، مسیر زندگی را تغییر داد.

محمدرضا شریفی‌نیا، مستانه مهاجر، ایرج طهماسب، محمدعلی باشه آهنگر، مجید اسماعیلی، محمد امین همدانی و شبنم مقدمی داوری این جشنواره را بر عهده داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار