دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ماجرای نام بردن مسئولین نظام در نامه‌های اسرا با رمز

محمدحسین کارشکی در دوران اسارت در نامه‌های خود برای جویا شدن از حال امام خمینی (ره) از ایشان به‌عنوان «پدر بزرگ» نام می‌برد یا از مقام معظم رهبری با عنوان «بابا علی» یاد می‌کند و یا در بخش دیگری از حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی به‌عنوان «‌عمو هاشم» نام می‌برد.
کد خبر: ۶۹۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶ - 15October 2024

ماجرای نام بردن مسئولین نظام در نامه‌های اسرا با رمزگروه استان‌های دفاع‌پرس‌- «علی‌اصغر زینلی» فعال رسانه‌ای؛ اخیرا موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی با برقراری ارتباط با جمعیت هلال احمر خراسان رضوی به گنجینه‌ای ارزشمند از نامه‌های آزادگان عزیز و خانواده‌های معززشان دست‌یافته است که این نامه‌ها هرگز به مقصد نرسیده و تاکنون در هلال احمر بایگانی بوده‌اند.

نامه‌های بجامانده از آن دوران بعضا حاوی نکات ارزشمند و جالب توجهی است که یاد و خاطرات آن دوران را زنده می‌کند.

یکی از نامه‌هایی که هرگز به مقصد نرسید متعلق به آزاده سرافراز محمدحسین کارشکی می‌باشد که در آخرین مکاتبه برادرش با ایشان حاوی نکات جالب توجهی است.

فرصتی کوتاهی فراهم شد و با این آزاده سرافراز در موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

او از آزادگان عزیزی است که در جریان عملیات خیبر به اسارت دشمن بعثی درآمد و بمدت ۷ سال در اردوگاه موصل ۲ رنج اسارت را تحمل کرد.

نکته جالب توجه در مکاتبه محمدحسین کارشکی با برادرش این است که اسیر دشمن بوده، اما نسبت به صیانت از ارزش‌ها اهتمام داشته است. آنجایی که در نامه خود وقتی جویای حال امام (ره) می‌شود.

 او در نامه خود برای جویا شدن از حال امام خمینی (ره) از ایشان به‌عنوان «پدر بزرگ» نام می‌برد یا از مقام معظم رهبری با عنوان «بابا علی» یاد می‌کند و یا در بخش دیگری از حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی به‌عنوان «عمو هاشم» نام می‌برد.

آزادگان سرافراز حتی در اسارت نیز به همان اندازه که نگران خانواده‌های خود بودند نگران حال امام خمینی (ره) و بزرگان انقلاب هم بوده‌اند و برای گمراه کردن دشمن با استفاده از واژه‌های مستعار جویای حال آنها می‌شدند.

آقای کارشکی در خصوص نامه‌هایی که برای خانواده‌اش ارسال می‌کرده است به نکته جالب دیگری هم اشاره کرد و آن اینکه وی یک هفته پس از عقد ازدواجش عازم جبهه شده و به اسارت دشمن بعثی در می‌آید.

او در اولین مکاتبات خود سه نامه جداگانه و محرمانه به همسر، پدر و مادر خود و همسرش می‌نویسد و با توجه به اسارتش و اینکه امیدی به بازگشت خود نداشته است همسر خودش را مخیر به ماندن یا رفتن می‌کند.

محمدحسین کارشکی بعد‌ها متوجه می‌شود حتی متن این نامه‌های محرمانه نیز در مسجد و برای اهالی قرائت می‌شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار