برگزاری آئین نکوداشت پروفسور «داعی‌الاسلام» در آمل

آئین نکوداشت پروفسور «سید محمدعلی داعی‌الاسلام» شنبه در آمل برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۹۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷ - 17October 2024

برگزاری آئین نکوداشت پروفسور «داعی‌الاسلام» در آملبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مازندران، آئین نکوداشت پروفسور «سید محمدعلی داعی‌الاسلام» شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ در زادگاهش آمل، با سخنرانی «مصطفا مجد» عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس و «محمدعلی افضلیان» دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی و دبیری «مانلی آمارد» نویسنده، پژوهنده و سرپرست انجمن فرهنگی آمارد برگزار می‌شود. 

«سید محمدعلی داعی الاسلام» از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی و جهان اسلام در روزگار قاجار و پهلوی بود که هنوز به درستی شناخته نشده است. او سراینده، نویسنده، پژوهنده و سرپرست صفاخانه (اداره دعوت اسلامی) در اصفهان بود و با مبلغان مسیحی مناظره می‌کرد. همچنین سرپرست نخستین مجله دینی ایران به نام «الاسلام» بود.

داعی الاسلام در هندوستان پس از آشنایی با زبان انگلیسی و فرهنگ‌های این زبان و زبان‌های باستانی (پهلوی، اوستایی، سنسکریت، عبری، گجراتی و مازندرانی) به خوبی پی برده بود که در زبان فارسی فرهنگ جامعی مانند آنچه برای زبان‌های اروپایی نوشته شد، نیست و بر آن شد که این نقص را رفع کند و برای همین فرهنگ نظام را نوشت که پنج جلد است.

تخلص وی «داعی» بود و لقبش «داعی‌الاسلام». کتاب‌های «اقبال و شعر فارسی» (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش)، «ترجمه‌ی تاریخ نادرشاه و ستاره اثر مارتیمو دیوراند خاورشناس انگلیسی» (حیدرآباد، ۱۲۹۱ ش)، «خط آسان برای تعلیم عمومی؛ خط داعی» (حیدرآباد، ۱۳۱۷ ش)، «خط لاتین برای فارسی» (حیدرآباد، ۱۳۰۷ ش)، «سه مسمط» (تهران، ۱۳۲۲ ش)، «شعر و شاعری عرفی» (حیدرآباد، ۱۲۹۴ ش)، «شعر و شاعری عصر جدید ایران» (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش)، «فارسی جدید» (حیدرآباد، ۱۲۹۰ ش)، «فرهنگ نظام به نام نظام دکن در پنج جلد» (حیدرآباد، ۱۳۰۶ ش)، «شریعت زردشت و اوستا» از جمله آثار «داعی‌الاسلام» است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار