هشدار نویسنده مشهور تُرک درباره بی‌تفاوتی نسبت به غزه

الیف شافاک نویسنده مشهور ترکیه‌ای در افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت هنگام ابراز همبستگی با کسانی که در غزه و سودان رنج می‌برند، نسبت به رضایت خاطر و بی‌تفاوتی‌ای که وجود دارد، هشدار داد.
کد خبر: ۶۹۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰ - 17October 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «الیف شافاک» نویسنده ترکیه‌ای- انگلیسی که یکی از سخنرانان افتتاحیه هفتادوششمین دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود، نسبت به بی‌تفاوت به حوادث در غزه هشدار داد.

هشدار نویسنده مشهور تُرک درباره بی‌تفاوتی نسبت به غزه

این نویسنده تُرک که به‌خاطر رمان پرفروش‌اش «چهل قانون عشق» مشهور است، در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در آلمان به این نکته اشاره کرد که چگونه تشدید خشونت در آن کشور‌ها تا حدی می‌تواند به افزایش خستگی و بی‌علاقگی عمومی نسبت داده شود.

شافاک گفت: «لحظه‌ای که ما از صحبت درباره اتفاقاتی که در غزه، اوکراین و سودان می‎گذرد، دست می‌کشیم، آن زمان است که انسانیتِ خود را از دست می‌دهیم. تنها احساسی که واقعاً، واقعاً مرا می‌ترساند، فقدان همه احساسات است، که بی‌حسی و بی‌تفاوتی است.»

این نویسنده خاطرنشان کرد که ادبیات و نویسندگان می‌توانند در تشویق مردم یا هشدار دادن آنها در برابر بی‌عدالتی و ترویج همزیستی نقش داشته باشند. 

وی افزود: «نویسندگان نمی‌توانند جلوی جنگ‌ها را بگیرند. ما حتی نمی‌توانیم نفرت را متوقف کنیم، اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که شعله صلح و کرامت انسانی را زنده نگه داریم.»

این نمایشگاه کتاب که تا چند روز دیگر ادامه دارد، پس از آن که رویداد سال گذشته به‌دلیل موضع‌گیری در مورد جنگ اسرائیل و غزه مورد انتقاد قرار گرفت، بازمی‌گردد.

پس از لغو جایزه برنامه‌ریزی شده برای «آدانیا شبلی» نویسنده فلسطینی، نهاد‌ها و سازمان‌های انتشاراتی عربی به رهبری اداره کتاب شارجه از جشنواره کنار کشیدند. این تصمیم، «اسلووی ژیژک» فیلسوف اسلوونیایی را بر آن داشت تا در سخنرانی اصلی خود در مراسم افتتاحیه سال گذشته، این لغو را رسوایی خواند.

«یورگن بوس» مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت در حالی که به‌طور مستقیم به رویداد سال گذشته در کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه اشاره نکرد، گفت که آخرین برنامه شامل بحث‌های قوی پیرامون جنگ‌های غزه، سودان و اوکراین است.

روز جمعه، شعبه آلمان عفو ​بین‌الملل میزبان بحثی خواهد بود که ظاهراً پاسخ قاطعانه دولت آلمان به ابراز همبستگی با فلسطینی‌ها در طول جنگ، در حوزه عمومی و در میان کارمندان دولتی را بررسی می‌کند.

روز شنبه نیز نشستی با «عاطف ابوسیف» وزیر فرهنگ سابق فلسطین و رمان‌نویس برگزار می‌شود که در آن او در مورد چشم‌انداز آینده سرزمینش بحث خواهد کرد. در همین حال، رویداد‌های پایانی یکشنبه شامل پانلی در مورد ادبیات زنان سودان در مواجهه با جنگ داخلی خواهد بود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها