نگاهی به زندگی طراح عملیات طوفان‌الاقصی «یحیی السنوار»

یحیی السنوار یک فرمانده نظامی فلسطینی بود که از آغاز به کار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در غزه، به گردان‌های شهید عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس پیوست و یکی از رهبران آن محسوب می‌شد.
کد خبر: ۶۹۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴ - 18October 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، خبر شهادت «یحیی السنوار» رهبر سیاسی و نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از سوی «خلیل الحیه» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تأیید و بیانیه‌ای نیز در این زمینه از سوی حماس صادر شد.

نگاهی به زندگی طراح عملیات طوفان‌الاقصی «یحیی السنوار»

یحیی السنوار یک فرمانده نظامی فلسطینی بود که از آغاز به کار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در غزه، به گردان‌های شهید عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس پیوست و یکی از رهبران آن محسوب می‌شد.

السنوار به دلیل نقشی که در عملیات کماندویی داشت، یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد در لیست ترور رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد.
 
تولد و اصالت
 
یحیی ابراهیم حسن السنوار ملقب به «ابو ابراهیم» در ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۵ در اردوگاه آوارگان در شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. خانواده وی پس از مهاجرت از شهر اصلی خود «مجدل عسقلان» در سال ۱۹۴۸ به خان یونس پناه بردند.
 
تحصیلات
 
وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس وابسته به سازمان امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی (اونروا) گذراند. یحیی در سنین پایین تحت تأثیر برادر بزرگترش محمد از رهبران برجسته حماس و رئیس دفتر سیاسی آن در غزه قرار گرفت. وی یکی از پیشگامان مساجد و از اولین کسانی بود که در زمان تأسیس جنبش حماس در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ به صفوف آن پیوست.
 
وظایف و مسئولیت‌ها
 
یحیی از ابتدای فعالیت‌های مبارزاتی‌اش، شخصیت برجسته خود را نشان داد و یکی از فعالان حماس در مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در جریان انتفاضه بزرگ ۱۹۸۷-۱۹۹۳ بود.
 
یحیی السنوار در پست‌های سازمانی قرار گرفت و از اولین کسانی بود که به بازوی نظامی حماس، «گردان‌های عزالدین قسام» پیوست و در سال ۲۰۰۵ سمت فرماندهی «تیپ خان یونس» را بر عهده گرفت.
 
وی یکی از اعضای برجسته «ستاد» گردان‌های القسام شد و به فرمانده کل آن، «محمد الضیف»، و معاونش، «مروان عیسی»، بسیار نزدیک است و از برجسته‌ترین اعضای لیست ترور رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شد.
 
تجارب نظامی
 
یحیی السنوار زندگی غیرمعمولی و محرمانه‌ای داشت، به طوری که اکثر ساکنان نوار غزه وی را از نزدیک ندیده و نمی‌شناختند. السنوار برای مصون ماندن از ترور‌های کور رژیم صهیونیستی به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد و طی دو دهه گذشته از شش ترور جان سالم به در برد. پس از آخرین حضور علنی در یک فیلم ضبط شده در سال ۲۰۰۵، یحیی السنوار مجدداً ناپدید شد تا اینکه در برنامه «ما خفی اعظم» که شامگاه جمعه ۲۷ می ۲۰۲۲ از شبکه الجزیره پخش شد، ظاهر شد.

صهیونیست‌ها یحیی السنوار را مغز متفکر بسیاری از عملیات‌های کماندویی، به‌ویژه عملیات موسوم به «بمب تونلی» که سایت‌های نظامی رژیم صهیونیستی را در مدت پنج سال هدف قرار داد، می‌دانستند.
 
نام یحیی السنوار در عملیات «توهم‌زدایی» که طی آن، یک سایت نظامی صهیونیستی در شرق رفح مورد هدف قرار گرفت، به صورت گسترده مطرح شد. وی که به عنوان طراح و معمار توافق تبادل اسرای فلسطینی با «گلعاد شالیط» نظامی صهیونیست شناخته می‌شد، معتقد بود که راه حل آزادی حدود پنج هزار اسیر فلسطینی از زندان‌های صهیونیستی در معاملات تبادل اسرا نهفته است و در حضور اخیر خود در شبکه الجزیره از تلاش‌های گردان‌های قسام در جریان «نبرد شمشیر قدس» برای ربودن و اسارت نظامیان صهیونیست پرده برداشت.

سنوار در مقابله با حمله هفت هفته‌ای رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ نقش فعالی داشت و سال بعد، ایالات متحده او را در فهرست سیاه خود قرار داد. در سال ۲۰۱۷، وی رئیس حماس در غزه و جانشین شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس شد.

وی همچنین یکی از بنیان‌گذاران «مجد»، سرویس امنیت داخلی حماس است که مسئول تعقیب جاسوسان رژیم صهیونیستی است. سنوار در تلاش برای هماهنگی بین رهبری سیاسی و نظامی حماس در تجاوز ۲۰۱۴، تصمیم به آغاز نبرد شمشیر قدس در سال ۲۰۲۱ گرفت و برای تقویت روابط با محور مقاومت کوشید.

در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، حماسه طوفان‌الاقصی آغاز شد. رژیم صهیونیستی او را مغز متفکر این عملیات می‌داند و او در صدر فهرست هدف‌های خود در طول جنگ قرار دارد. خانه‌اش در جنگ ۲۰۱۲ بمباران شد و در سال ۲۰۱۵ نیز در فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت.

نکته جالب در مورد یحیی السنوار این بود که گفته شده وی جامعه صهیونیستی را به خوبی می‌شناخت. اساساً به همین دلیل هم گفته می‌شود که این شناختِ وی در نوع رویکرد جنبش حماس به‌ویژه در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه رژیم جعلی اسرائیل نمود یافته است.

السنوار از جمله افرادی بوده که به صورت ریشه‌ای معتقد است شکست دادن رژیم صهیونیستی میسر نمی‌شود، مگر اینکه مزدوران آن که بر پیکر ملت فلسطین خنجر می‌زنند، شناسایی و نابود شوند. او از همان ابتدای فعالیت‌های خود بر همین هدف متمرکز شد و در دوران «شیخ احمد یاسین»، تشکیلات امنیتی حماس تحت مدیریت وی قرار داشت و اتفاقاً شماری از نفوذی‌ها و جاسوسان رژیم اسرائیل نیز در این دوره شناسایی و نابود شدند.

تشکیلات امنیتی تحت مدیریت السنوار به تدریج به قدری قدرت گرفت که در مقام یک تشکیلات ضدجاسوسی، اشراف قابل ملاحظه‌ای را بر تحرکات رژیم اسرائیل و جاسوسان آن پیدا کرد و حتی برخی افراد که در حماس فعالیت داشتند و به جاسوسی برای اسرائیل می‌پرداختند را نیز شناسایی و با آنها برخورد کرد. اساساً همین قدرت و نفوذ یحیی السنوار بود که سبب شد اسرائیلی‌ها خیلی زود او را بازداشت کنند. امری که موجب شد تا وی ۲۳ سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی بگذراند.

یحیی السنوار روز گذشته در جریان نبرد مستقیم با نظامیان متجاوز صهیونیست در غزه به شهادت رسید.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها