به گزارش خبرنگار دفاعپرس در خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علمالهدی» امام جمعه مشهد ظهر امروز در نمازجمعه این هفته در حرم امام رضا علیهالسلام؛ با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین اظهار داشت: در چند روز اخیر؛ اسلام سرمایههای ارزشمندی را در حلقه مقاومت از دست داد، عزیزانی که به شهادت رسیدند ذخایر عظیمی برای اسلام، انقلاب و مقاومت بودند.
وی با اشاره به شهادت شهید شیخ «هاشم صفیالدین» گفت: ایشان نفر دوم حزبالله و جریان مقاومت لبنان بود به طوری که جریانات مبارزاتی حزبالله با فرماندهی این مرد بزرگ انجام میگرفت و دست توانمند شهید سید حسن نصرالله بود.
امام جمعه مشهد یادآور شد: برخی این مسئله را مطرح میکنند که با این شهادتها، جریان استکبارستیزی ما در دنیا تضعیف شده و مسیر حرکتی ما بینتیجه خواهد ماند. به هیچ وجه این مسئله درست نیست چراکه هرچه اشخاص ذیقیمت، اثرگذار و مؤثر باشند، خود جریان صاحب نقش است و جریان جلو میرود ولو هر عزیزی را در این راه از دست بدهیم، جریان ما خسارت میبیند، اما اینکه بگوییم حرکت این جریان متوقف میشود، اینطور نیست.
آیتالله علمالهدی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به نزدیک شدن سالروز صدور منشور برادری از سوی امام خمینی (ره) افزود: با ورود به آبان ماه، سالگرد صدور منشور برادری بهوسیله امام بزرگوار در آبان ۶۷ فرا رسیده است و بحث در مورد گفتمان دولت چهاردهم موضوعیت پیدا میکند چراکه گفتمان دولت چهاردهم مسئله «وفاق ملی» است.
وی در تکمیل صحبتهای خود افزود: حدود وفاق ملی بهعنوان گفتمان دولت باید مشخص بشود، زیرا اگر در سپهر سیاسی کشور به مفهوم کامل مورد موافقت برای واژگان و مفاهیم سیاسی نرسیم، این واژگآن هم قابل تحریف است و هم موجب انحراف برای مردم و جریانهای مردمی خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه اگر به مفهوم مشترک در معنای «وفاق ملی» نرسیم، آدرسهای غلط بهعنوان وفاق ملی معرفیشده و مغالطات و بعضی حرکتهای ناموزون به وفاق ملی نسبت داده میشود، در ادامه تشریح کرد: در سال ۱۳۸۰، نهضت آزادی با همه انحرافی که از انقلاب و نظام داشتند و ولایت و رهبری را قبول نداشتند دم از شعار وفاق ملی زد و در دهه ۹۰ نیز یکی از افراد فتنهگر، این شعار را مطرح کرد تا مردم فتنه ۸۸ را فراموش کنند.
علمالهدی نسبت به سوءاستفاده برخی جریانها از شعار وفاق ملی هشدار داد و یادآور شد: میشود به اسم وفاق ملی، یک عده نفوذیها را بهعنوان وفاقنمایی در بدنه اداری و اجرایی کشور جا بزنند و کشور را دچار غفلت از وصیت محوری امام خمینی (ره) بکنند که فرمودند: «چه در میان شما باشم و چه نباشم، نگذارید انقلاب به دست نااهلان برسد».
وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین علیهالسلام در رابطه با وفاق، عنوان کرد: امیرالمؤمنین در یکی از احادیث خود میفرمایند: «من کتب نفاق لم یعرف وفاقه»، وفاق را در مقابل نفاق قرار دادند که اگر بنا شد وفاق در جامعهای حاکم نشد، نفاق در جامعه حاکم میشود و در ادامه میفرمایند کسی که مدام دم از وفاق میزند و در هر موضوع و با هر کسی اظهار وفاق میکند، این خودش یک نوع نفاق است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آدمها با افرادی میتوانند وفاق داشته باشند که همفکر هم باشند، به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تحلیل جریانات سیاسی جامعه اشاره و تأکید کرد: وفاق با خودی معنا پیدا میکند و اگر حدود وفاق را مشخص نکنیم ممکن است از حدودش سوءاستفاده شود. تفسیر وفاق ملی در حوزه جامعهشناسی سیاسی این است که «توافق ملت در ایدههای بزرگ و کلان»، بهطور مثال در ۲۲ بهمن سال ۵۷ مردم توافق کردند انقلاب پیروز بشود، در ۱۲ فروردین سال ۵۸ مردم توافق کردند با اکثریت آراء نظام جمهوری اسلامی در کشور استقرار پیدا کند.
علمالهدی با اشاره به اینکه اصطلاح وفاق ملی در ادبیات سیاسی کشور مفهوم نوپدیدی نیست و پیتر در فرمایشات امامین انقلاب، مسئله دعوت به وفاق، اتحاد و وحدت کلمه پرتکرار بوده است، در ادامه افزود: حتی رهبر معظم انقلاب در تنفیذ ریاست جمهوری شهید آیتالله ریسی نیز تصریح کردند «شما مظهر وفاق ملی باشید» پس این واژه، واژه نوپدیدی نیست.
وی وفاق ملی را دارای سه لایه دانست و گفت: لایه اول وفاق دولتمردان هست یعنی کسانی که در قوه مجریه هستند با هم وفاق داشته باشند ولو ممکن است در برخی مواقع طرحهای وزارتخانهها باهم تطبیق پیدا نکند، اگر دولتمردان ما دچار اختلاف شدند، وضعیت رشد جامعه به کلی قفل میشود.
خطیب جمعه مشهد لایه دوم را وفاق بین قوای سهگانه و نهادهای بالادستی همچون نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: لایه سوم وفاق، وفاق مسئولین با مردم در مسائل متقابل و متناظر یکدیگر است؛ یعنی مسئولان به خواستهها و اراده مردم، آنهم ارادهای که مورد اتفاق همه مردم هست و بهصورت خواسته عمومی بروز پیدا میکند، بها بدهند، بر مبنای این خواستهها تصمیمگیری کرده و همه ظرفیت خود را به کار بگیرند.
آیتالله علمالهدی همچنین بیان کرد: متأسفانه امروز بعضی افراد با شعار وفاق ملی سوءاستفاده میکنند و کلمه وفاق ملی را میگیرند و آدرسهای غلط میدهند، مذاکره با آمریکا و تسلیم شدن را جزو وفاق ملی معرفی میکنند، کمرنگ کردن گفتمان مقاومت، کم کردن سلطه و موقعیت حاکمیتی و نفوذ معنوی نظام در منطقه و ملتهای مقاوم را بهحساب وفاق ملی میگذارند که منطقه به ما ارتباطی ندارد و کار به کار کسی نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه حذف امر به معروف و نهی از منکر و توسعه منکرات در جامعه به اسم وفاق ملی، آدرس غلط دادن است، تأکید کرد: آنچه روی آن توافق داریم، مسئله توسعه و رشد اقتصادی و حل معضلات و مشکلات معیشتی، بالا بردن سطح سلامت و ثبات امنیت در کشور و توسعه اخلاق و فرهنگ در جامعه است. اینها مورد توافق همه است و وفاق باید حول اینها اتفاق بیفتد و افراد از هر جناح و گروهی در تحقق این آرمانها به دولت کمک کنند.
امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه وفاق ملی، تحکیم و پشتیبانی از مقاومت است، اظهار داشت: جبههای که امروز در فلسطین و لبنان تشکیلشده، خانهها بر سر مردم خراب میشود، انسانها آواره میشوند و زیر آوار جان میدهند، این جبهه ما و مقاومت هست؛ اگر امروز وظیفه داریم به جریان مقاومت با هر امکاناتی کمک کنیم درواقع در حال پشتیبانی از جبهه اسلام هستیم.
علمالهدی؛ فلسطین و لبنان را خاکریز اول و صف مقدم جبهه اسلام و اسرائیل را خط مقدم جبهه دشمن یعنی آمریکا عنوان کرد و گفت: آمریکا با همه توان در حال کمک به جبهه خود است؛ بر همین اساس، ما نیز وظیفه داریم تمام ظرفیت خود برای پشتیبانی از لبنان و فلسطین به کار بگیریم. همه انسانهای خودی به اصل مقاومت قائل هستند و جریان دولت و قوه مجریه نیز باید همگام و همراه با مردم در حمایت و تقویت جبهه مقاومت به عرصه و میدان بیاید و ایثارگری کند.
انتهای پیام/