سردار جلالی: مأموریت جدید سازمان پدافند غیرعامل کشور/ برای مقابله با هرگونه تهدید باید برنامه‌های عملیاتی و اجرایی تدوین شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر لزوم تنظیم رابطه پدافند غیرعامل و دولت، گفت: با توجه به ضرورت آمادگی‌های زیرساختی و مقابله با تهدیدات احتمالی باید برای هر سناریوی تهدید، برنامه‌های عملیاتی و اجرایی طراحی و دنبال شود.
کد خبر: ۷۰۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱ - 27October 2024

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در «همایش پدافند غیرعامل هلال احمر» که با حضور «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال احمر و جمعی از شخصیت‌های کشوری و لشکری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه شهدای اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران، فراجا و جبهه مقاومت اظهار داشت: در شرایط اخیر و تقابلی که بین ایران و رژیم صهیونیستی به وجود آمده است، شاهد جنبه‌های جدیدی از تهدیدات هستیم.

سردار جلالی: ارتقای آمادگی شرط نخست افزایش قدرت بازدارندگی است/تبدیل پیجر‌های امدادی به «سلاح» مصداق جنایت جنگی است

سردار جلالی با بیان اینکه کشور برای مقابله با انواع تهدیدات از آمادگی لازم برخوردار است، افزود: دفاع جانانه روز گذشته پدافند هوایی کشور در برابر تهاجم رژیم صهیونی، نمونه‌ای از آمادگی و پاسخ به دشمن است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به تشریح قانون جدید تشکیل این سازمان پرداخت و عنوان کرد: در این قانون، بر چند نکته مهم تأکید شده است که نخست، تشکیل شورای عالی یا کمیته دائمی پدافند غیرعامل به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه، با مشارکت هفت وزیر، پنج نفر از اعضای کل فرماندهی نیرو‌های مسلح، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و دادستان کل کشور است. مصوبات این شورا، بر اساس قانون، برای تمامی دستگاه‌ها و اجزای کشور لازم‌الاجرا بوده و استحکام بخشیدن به مصوبات آن از طریق جرم‌انگاری و تطبیق با قانون مجازات اسلامی، ضمانت اجرایی آن را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در قانون بر مشارکت چند بخش از دولت در تنظیم اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل تأکید شده است که این امر در ماه گذشته محقق شد. در این اساسنامه، جزئیات وظایف دستگاه‌های اجرایی نظام، نحوه موافقت‌نامه‌ها، منابع مالی و اعتباری و سلسله‌مراتب سازمانی در کشور تعریف و تشریح شده است. علاوه بر آن، مأموریت جدیدی به سازمان پدافند غیرعامل کشور محول شده است که شامل هماهنگی و ترسیم خطوط کلی دفاعی بخش کشوری در شرایط تهدید و افزایش آمادگی در این زمینه است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور پدافند غیرعامل تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی که سازمان بر عهده دارد، حفاظت از مردم و دارایی‌های آن‌هاست که در این زمینه جمعیت هلال احمر در خط مقدم خدمات‌رسانی قرار دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه با رژیمی روبه‌رو هستیم که به هیچ‌یک توافق‌نامه‌ها و پروتکل‌های جهانی پای‌بند نیست و هیچ چارچوب و قانونی را نمی‌شناسد، گفت: حمله به ساختمان کنسولگری، هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، استفاده از پیجر‌ها که اساساً یک وسیله امدادی برای اطلاع‌رسانی و فراخوان است به‌عنوان سلاح، نشان می‌دهد که در قالب دکترین تهاجمی دشمن، همه چیز می‌تواند به عنوان سلاح به کار گرفته شود؛ بنابراین باید هوشیارانه و دقیق نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

وی در ادامه به دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان پدافند غیرعامل کشور با تمرکز بر دو رویکرد اصلی «آمادگی‌ها و هوشیاری ملی» و «ارتقاء جامع» برای مقابله با تهدیدات احتمالی دشمن اشاره و بیان کرد: با توجه به ضرورت آمادگی‌های زیرساختی و مقابله با تهدیدات احتمالی باید برای هر سناریوی تهدید، برنامه‌های عملیاتی و اجرایی طراحی و دنبال شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تدوین و ابلاغ هشت دستورالعمل عملیاتی پدافند غیرعامل که به تصویب شورای امنیت کشور نیز رسیده است، افزود: این دستورالعمل‌ها که در حال اجرا هستند، بر اقدامات پدافندی، احتیاطی، کاهش آسیب‌پذیری‌ها و مدیریت مخاطرات متمرکزند و در نهایت به افزایش تاب‌آوری و ارتجاعی کشور منجر می‌شوند.

در ادامه، سردار جلالی از تدوین و ابلاغ دستورالعمل دفاع لایه به لایه سایبری به نام شهید سرلشکر «علی زاهدی» و فعال بودن تیم‌های عملیاتی در دستگاه‌های اجرایی برای کمک به اجرای این دستورالعمل خبر داد.

وی اضافه کرد: دستورالعمل عمومی برای دستگاه‌های اجرایی و مصوبه شورای عالی کشور که تکالیف دستگاه‌ها را در زمینه کاهش آسیب‌پذیری‌ها و مخاطرات تعیین می‌کند، ابلاغ شده است. طرح شهید «احمد کاظمی» برای استانداری‌ها و استان‌ها (به عنوان برش استانی طرح شهید نیلفروشان) و طرح سردار شهید مهندس «مهدی باکری» برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور نیز ابلاغ شده و در حال اجراست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تدوین طرح شهید «محسن فخری‌زاده» در حوزه‌های پرتوی، گفت:  هشت  دستورالعمل ابلاغی، طیف وسیعی از تهدیدات دشمن را پوشش می‌دهد و با تأکید رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، تیم‌های عملیاتی مشترکی برای اجرای آن‌ها تشکیل شده است.

سردار جلالی، سازمان پدافند غیرعامل کشور را محور اقدامات پدافندی و سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها را بازوی اجرایی آن دانست و بر ضرورت تنظیم رابطه پدافند غیرعامل و دولت به عنوان یک موضوع دفاعی و بین سازمانی تأکید کرد.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار