سرود اولویت فرهنگی بسیج/ جایزه ویژه جشنواره سرود فجر به غزه اختصاص داده شد

دبیر دومین جشنواره ملی سرود فجر بسیج به جزئیات این رویداد هنری پرداخت و گفت: از میان ۷۰۹ اثر رسیده به دبیرخانه ملی جشنواره، ۱۴۰اثر به مرحله کشوری رسید که ۳۵ گروه به مرحله کشوری رسیدند.
کد خبر: ۷۰۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳ - 28October 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری اختتامیه دومین دوره جشنواره ملی سرود فجر بسیج، صبح امروز (دوشنبه) با حضور عمار عطاپور دبیر جشنواره، امید مهرنیا دبیر اجرایی جشنواره و سلمان نصیری عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره در مرکز آفرینش‌های هنری بسیج برگزار شد.

سرود اولویت فرهنگی بسیج/ جایزه ویژه جشنواره سرود فجر به غزه اختصاص داده شد

در ابتدا عمار عطاپور در صحبت‌هایی با بیان اینکه اولین دوره این جشنواره تیر ماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت با پیام رهبر انقلاب برگزار شد، عنوان کرد: پیام رهبر انقلاب که برای اولین‌بار برای سرود صورت می‌گرفت یک رسالت مهم را برای جشنواره درپی داشت.

وی در تشریح جزئیات جشنواره عنوان کرد: بهمن سال گذشته فراخوان جشنواره سرود فجر بسیج اعلام شد و حدود سه هزار و ۲۴۸ اثر به دبیرخانه رسید و بعد از آن مرحله بازبینی استانی انجام شد و ما در مرحله بازبینی مرحله کشوری را دو ماه اخیر انجام دادیم. در نهایت اختتامیه مرحله کشوری در منطقه سعدآباد برپا خواهد شد.

دبیر جشنواره با بیان اینکه مرحله کشوری در سالنی در مجتمع فرهنگی سعداباد ۱۵تا ۱۷آبان و اختتامیه ۱۷ آبان در این سالن برپا می‌شود، گفت: سرود و نماهنگ موسیقی، تجسمی، پویانمایی، انیمیشن و فیلم و مستند موضوعات مرکز افرینش‌های فرهنگی بسیج است، اما در این میان سرود برای ما اولویت دارد. از ابتدای انقلاب ما بحث سرود را داشتیم و حال نمی‌خواهیم فقط جشنواره برگزار کنیم بلکه سایر موضوعات مرتبط را هم دنبال می‌کنیم و نوا‌های انقلابی، مذهبی و متعهد را ارائه دهیم.

عطاپور اظهار کرد: از سه هزار گروه، در ۳۲ استان آثار بازبینی و ۷۰۹ اثر به مرحله استانی رسیدند. از این تعداد ۱۴۰اثر به مرحله کشوری رسید که ۳۵ گروه به مرحله کشوری رسیدند و قرار است با هم هفته آینده رقابت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص جزئیات داوری‌ها گفت: ۳۵ گروه سه شنبه ۱۵ آبان اجراهایشان برگزار و چهارشنبه نیز ادامه اجرا‌ها از ۸:۳۰ صبح شروع می‌شود، سپس داوران گروه‌های برگزیده را انتخاب خواهند کرد و پنجشنبه ۹صبح اختتامیه جنب کاخ سعداباد در مجتمع الزهرا برپا می‌شود.

دبیر جشنواره درخصوص موازی کاری در عرصه سرود هم کشور گفت: من اصلا نگفتم مشکلی با متولیان جشنواره سرود فجر دارم، به نظرم مسئله سرود به قدری خلاء دارد که هر کدام از نهاد‌ها هم می‌توانند در این حوزه کار کنند.

سرود به فضا‌های کسب و کار نزدیک می‌شود
در ادامه، سلمان نصیری سرود را یک تشکیلات فرهنگی و تربیتی معرفی کرد و با بیان اینکه تلاش داریم به ثبات این مسیر و نزدیک کردن این گروه‌ها به فضا‌های کسب و کاری کمک کنیم، گفت: ما برای ورود این محصولات و اتصال به پلتفرم‌های بزرگ برنامه داریم. تلاش داریم گروه‌های مردمی را بعد از پایان جشنواره رها نکنیم و این ارتباط شکل بگیرد و جشنواره نقطه آغاز است.

وی در ادامه افزود: جشنواره می‌تواند محلی برای شناسایی گروه‌های جدید و فراهم کردن فرصتی برایشان که در هر نقطه کشور دیده شوند. امید است که بتوانیم این وظیفه را به‌درستی انجام دهیم و به واسطه این اتفاق جشنواره سرود فجر بسیج به یک فضای متفاوت در کشور تبدیل شود.

اعطای جایزه ویژه غزه 
سپس مهرنیا در ادامه گفت: سه جایزه ملی برای پسران، سه جایزه ملی برای دختران و همینطور سه جایزه محلی برای دختران و سه جایزه محلی برای پسران در این رویداد در نظر گرفته شده است. جایزه خواهند گرفت.

وی افزود: یک گروه نیز جایزه ویژه غزه خواهند گرفت و در نهایت شش گروه ملی، شش گروه محلی و یک جایزه غزه که در نهایت سیزده گروه برگزیده این رویداد خواهند شد.
دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: امسال از شاعران، آهنگسازان و مربیان برگزیده نیز تقدیر خواهیم کرد. جایزه گروه‌های اول ملی هفتاد میلیون، گروه‌های دوم پنجاه میلیون، سوم سی میلیون و گروه‌های برگزیده محلی گروه اول پنجاه، دوم سی میلیون و سوم بیست میلیون و جایزه ویژه غزه پانزده میلیون تومان خواهد بود. شاعران برگزیده نیز ده، هشت و شش میلیون، آهنگسازان پانزده، دوازده و ده میلیون و مربیان ده، هشت و شش میلیون تومان جایزه خواهند گرفت. تک‌خوان‌های برگزیده به ترتیب پنج، سه و دو خواهد بود.

مهرنیا گفت: دو مشکل عمده ما در عرصه سرود نخست مربیان توانمند و سرودشناس است که ما در همه استان‌ها ابلاغ کردیم و این توانمندسازی باید با کارگاه‌های آموزشی ایجاد شود. معضل دیگر اجرا‌های پلی بک است که خوشحالم این تعداد گروه ما در تمام مراحل فیلم ارسال کردند و اجرای زنده داشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار