تئاتر محرابیان به‌دنبال تقویت جریان متعهد نمایشی است

رئیس دفتر تئاتر بچه‌های مسجد از آغاز سلسله رویدادهای تئاتر محرابیان در مساجد سراسر کشور خبر داد و گفت: امسال در سال سوم این جشنواره ۱۴ گروه منتخب در مرحله نهایی به دبیرخانه کشوری معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۷۰۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰ - 28October 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری «سومین سلسله رویدادهای تولیدی تئاتر بچه‌های مسجد (محرابیان)» صبح امروز (دوشنبه) در حوزه هنری برگزار شد.

تئاتر محرابیان به‌دنبال تقویت جریان متعهد نمایشی است

در ابتدا حجت‌الله ناظری، سیاست‌های کلی بچه‌های مسجد را تشریح کرد و با بیان اینکه همواره از هنرمندان متعهد در عرصه تولید و خلق آثار متعهدانه نمایشی انتظارات زیادی وجود داشته است، اظهار داشت: در راستای همین انتظارات بود که هدفی را با هدف خلق آثاری که جان کلام را در تولید آثار متعهدانه‌تر داشته باشد را دنبال کردیم. 

وی جشنواره تئاتر مساجد را یک رویداد متعهدانه در راستای تحقق نمایش‌های دینی دانست و تاکید کرد: در دوره‌ سوم این جشنواره بازاندیشی در فرایندهای تولیدی تئاتر مسجد با دو هدف توسعه کمی و کیفی صورت گرفت. در این راستا ذائقه‌یابی و مخاطب‌سازی را با ایجاد نمایش‌ها و گروه‌هایی که به مساجد می‌روند را دنبال کردیم تا مخاطب جدیدی به دایره تئاتر اضافه کنیم. 

ناظری، هدف جشنواره بچه‌های مسجد را اضافه کردن مخاطب جدید به دایره تئاتر دانست و عنوان کرد: جامعه دینی در شرایطی که تئاتر به یک هنر تجملاتی تبدیل شده است با سالن‌های نمایش ارتباطی ندارند لذا وقتی تئاتر در درون مسجد و یا با موضوع مسجد تولید و اجرا می‌شود یک فرصت جدید برای مخاطبان در مسجد به وجود می‌آید و البته تبیین اندیشه و باور، تربیت نیروهای تازه‌نفس و و توزیع آثار هدف دیگر جشنواره است. 

وی جشنواره محرابیان را یک اقدام برای استمرار فعالیت نمایشی در مساجد معرفی کرد و گفت: ما معتقدیم این جشنواره یک فرصت محتوایی است چراکه محیط مسجد باعث شکل‌گیری محتوای فاخر دینی خواهد شد. 

سپس، سید مصطفی موتورچی رئیس دفتر تئاتر بچه‌های مسجد گفت: ما در دفتر تئاتر بچه‌های مسجد فرایندمحور هستیم و اصلا به دنبال کارهایی ایذایی، تک و جزیره‌گونه نیستیم و برای همین در ۳۶۵ روز سال با حدود ۸۰۰ گروهی که در تئاتر مسجد با ما همراه بودند، فصل به فصل برنامه داشتیم.

وی محرابیان را یک گام از سلسله رویدادهای موثر تئاتر بچه‌های مسجد معرفی کرد و افزود: اولین قدم برای یک گروه نمایشی در مسجد داشتن مربی است و ما برای تربیت و آموزش مربی بیش از ۱۰۰ کارگاه آموزشی برگزار کردیم. بال دوم این اقدام متن نمایشی است که برای تولید متن چهار دوره جشنواره گلدسته‌ها را برگزار کردیم که خروجی دوره چهارم آن تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

موتورچی، مهم‌ترین بخش این فرایند را تولید اثر نمایشی معرفی کرد و گفت: ما همچنین برای تولیدات این گروه‌ها سلسله رویدادهای استانی محرابیان را طراحی کردیم که در نهایت خروجی آن‌ها در جشنواره سراسری بچه‌هایدمسجد قرار می‌گیرد. در دوره‌های پیشین محرابیان تاکید بر تولید و اجرا در مساجد بود اما در سند اخیر بخش ترویج اضافه شده است که یکی از گام‌های آن برگزاری جشنواره محرابیان است.

رئیس دفتر تئاتر بچه‌های مسجد درباره فرایند جشنواره گفت: از ۲۵ آبان تا ۲۵ آذر کار تولید گروه‌ها صورت می‌گیرد و اجراهای محلی از آذرماه شروع خواهد شد که آثار منتخب در مرحله استانی محرابیان شرکت خواهند کرد و سپس از هر استان سه اثر برگزیده به دبیرخانه ملی معرفی خواهد شد که در مجموع ۱۴ اثر در بخش ملی رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار