نیویورک‌تایمز:

توافق هسته‌ای ژنو به فروپاشی تحریم‌ها می‌انجامد/ امتیازهای «تزئینی» ایران

یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به اینکه امتیازهای ایران در توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو تزئینی بودند تأکید کرد که این توافقنامه به فروپاشی نظام تحریم‌ها منجر خواهد شد.
کد خبر: ۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱ - 28November 2013

توافق هسته‌ای ژنو به فروپاشی تحریم‌ها می‌انجامد/ امتیازهای «تزئینی» ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی نیویورکتایمز در گزارشی تصریح کرده است تخفیف تحریمها در مذاکرات هستهای ژنو به «فروپاشی تحریمهای منجر خواهد شد که بنا بر فرض پابرجا ماندهاند.»

این روزنامه آمریکایی در گزارشی با عنوان «خطرناکترین معامله» مدعی شده است توافقی که چند روز پیش در ژنو بین ایران و کشورهای 1+5 منعقد شد قادر به کنترل تهدید هستهای ایران نیست.

نیویورکتایمز مینویسد: «توافقی که ایران با کشورهای 1+5 به آن دست یافت، به طرز قابل توجهی قابلیتهای هستهای ایران را به عقب برنمیگرداند چون ایران تنها امتیازهایی تزئینی داد تا هدف اصلیاش که ادامه غنیسازی است را نگاه دارد.»

این گزارش میافزاید: «تحریمهای سخت ایران را به میز مذاکره آوردند. کاهش آن تحریمها اکنون شرکتهایی از سرتاسر دنیا را به رقابت برای تجارت با ایران میکشاند که این در نهایت به فروپاشی تحریمهایی منجر خواهد شد که بنا بر فرض پابرجا ماندهاند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه از برخی مفاد توافق ژنو انتقاد کرده و نوشته طبق این توافقنامه ایران نه تنها مجاز به نگاه داشتن 18 هزار سانتریفیوژ خود خواهد بود بلکه اجازه خواهد داشت به ساخت سانتیرفیوژهای نسل پیشرفتهتر هم ادامه دهد، به شرطی که این سانتریفیوژها را در تأسیسات غنیسازی اورانیوم نصب نکند. این یعنی اینکه: توانایی غنیسازی اورانیوم ایران ضعیفتر نشده است.»
 

نظر شما
پربیننده ها