ناوگان شمال ، شاکله نظامی ایران در دریای خزر

ناوگان شمال شاکله نظامی ایران در خزر و مسئول حراست از مرزهای آبی و حافظ صلح و امنیت در این دریا است .
کد خبر: ۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹ - 28November 2013

ناوگان شمال ، شاکله نظامی ایران در دریای خزر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل ازایرنا، سابقه شکل گیری نیروی دریایی در شمال کشور به سال 1312شمسی و تاسیس رسمی آن در بندرانزلی و متعاقب آن الحاق سه ناوچه توپدار به این نیرو باز می گردد .

در شهریور 1320 ایران با وجود بی طرفی ، از آتش جنگ جهانی دوم مصون نماند و متفقین بدون رعایت اصول و مقررات بین المللی به نیروی دریایی و به ویژه انزلی حمله کردند.

ناوسروان یدالله بایندر در این حمله به درجه شهادت رسید و ناوسروان محمد علی اعتمادزاده به درجه جانبازی نائل آمد.

نیروی دریایی شمال مجددا سال 1326 شمسی با ورود ناوچه های توپدار به انزلی دایر شد و در سال 1341 مرکز آموزش تخصصهای دریایی از خرمشهر به بندرانزلی انتقال یافت و ناوگان شمال ماموریت اجرای آموزش و حراست از دریای خزر را به عهده گرفت .

هم اکنون مرکز آموزش تخصصهای دریایی در شهرستان رشت ، مرکز آموزش تفنگداران دریایی در منجیل و منطقه چهارم دریایی در بندرانزلی کار آموزش و حفظ و صیانت دریایی و نگهبانی از مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران را در دریای خزر به عهده دارد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مایه آرامش خاطر ساحل نشینان و موجب غرور و افتخار مردم کشور است.

زندگی مردم شهر ساحلی انزلی سالها است که با نیروی دریایی پیوند خورده و بسیاری از جوانان این شهر به دریادلان این نیرو پیوسته اند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نه تنها در شهر انزلی دارای مقر و فرماندهی بلکه دارای مراکز فرهنگی مانند موزه ، مرکز درمانی ، آموزشی و همچنین ورزشی است که جمع کثیری از مردم از آن بهره می برند.

حضور شناورهای نظامی نیروی دریایی برای مردم نمادی از اقتدار و قدرت کشور و مایه آرامش است .

تیم فوتبال ملوان به عنوان یک تیم با سابقه و محبوب مردم گیلان و شمال کشور شکل گیری و بقای خود را مدیون نیروی دریایی است .

نیروی دریایی همچنین در بسیاری رشته های ورزشی دیگر از جمله ورزشهای رزمی ، ورزشهای آبی و غیره امکانات خوبی را در اختیار مردم این خطه قرار داده و قهرمانان بسیاری را نیز پرورش داده است .

نیروی دریایی در زمینه فرهنگی و قرآنی نیز فعالیت های خوبی داشته به نحوی که شمار قابل ملاحظه ای از کارکنان و خانواده های نیروی دریایی افتخار کسب عناوین برتر مسابقات قران کشور و کتابخانه نیروی دریایی عنوان کتابخانه برتر مشارکتی را کسب کرد .

سینما تئاتر نیروی دریایی که به نام یکی از شهدای این نیرو ˈصفری مقدم ˈ نامگذاری شده در زمینه های فرهنگی سابقه دیرینه ای دارد.

کاخ میان پشته نیز به همت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حفظ شد و اکنون به صورت موزه به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و تفریحی این شهرستان به روی عموم باز است.

نیروی دریایی منطقه چهارم حفظ و حراست از صیانت دریایی و نگهبانی از مرزهای آبی کشور در دریای خزر را مقتدرانه به عهده دارد.‬‬
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار