به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعپرس، زندگی و سیره سیاسی و سراسر مبارزه حضرت امام خمینی (ره) یک اتفاق ساده تاریخی از جنس رهبران و سلاطینی نیست که خوانش و تکرار آن ملال آور باشد. با هر بار مواجه شدن با شخصیت امام راحل میتوان به شناخت کاملتری از ایشان رسید.
«تقویم روحالله» مجموعهای است که در هر روز وقایع زندگی امام خمینی (ره) را بازخوانی میکند. اتفاقات تلخ و شیرینی که در زندگی امام راحل میافتد علاوه بر خوانش دوباره تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فرصتی است مغتنم برای نزدیک شدن به مردی که بعد از ۱۴ قرن مسیر تاریخ را به سوی نور تغییر داد. حضرت امام خمینی (ره) خود به تنهایی یک ملت، یک امت، یک جریان پویا و یک تاریخ منحصربفرد است که مانند الماسی درخشان ابعاد مختلف و ناشناخته دارد.
در ادامه سخنرانی ها، پیامها و بیانات امام راحل را که در این روز و در سالهای مختلف ایراد شده را میخوانید:
«اسدالله علم» قرآن را از رسمیت انداخت
حضور مبارک اعلیحضرت همایونی:
تلگراف مبنی بر آنکه اعلیحضرت بیش از هرکس در حفظ شعائر مذهبی کوشا هستند، و تلگراف اینجانب را برای دولت ارسال داشتند، و توفیق اینجانب را در ترویج مقررات اسلامی و هدایت عوام خواستار شدند، موجب تشکر گردید. البته ملت مسلمان ایران از اعلیحضرت همین انتظار را دارند. فرمودۀ اعلیحضرت موافق است با آنچه از پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ به ما رسیده: إِذَا ظَهَرَتِ البِدَعُ فِی اُمَّتِی فَلیُظهِرِ العَالِمُ عِلمَهُ فَمَن لَم یَفعَل. فَعَلَیْهِ لَعنَةُ الله. البته شغل روحانی، ارشاد و هدایت ملت است.
مع الأسف با آنکه به آقای اسدالله عَلم در این بدعتی که میخواهد در اسلام بگذارد تنبه دادم و مفاسدش را گوشزد کردم، ایشان نه به امر خداوند قاهر گردن نهادند و نه به قانون اساسی و قانون مجلس اعتنا نمودند، و نه امر ملوکانه را اطاعت کردند، و نه به نصیحت علمای اسلام توجه نمودند؛ و نه به خواست ملت مسلمان ـ که طومارها و تلگرافات و مکاتیب بسیار آنها از اقطار کشور نزد اینجانب و علمای اعلام قم و تهران موجود است ـ وقعی گذاشتند، و نه به اجتماعات انبوه قم و تهران و سایر شهرستانها و ارشاد مفید خطبای اسلام احترامی قائل شدند.
آقای عَلم از نشر افکار عمومی در مطبوعات و انعکاس تلگرافات مسلمین و اظهار تظلم آنها به اعلیحضرت و علمای ملت جلوگیری کرده و میکند و برخلاف قانون اساسی مطبوعات کشور را مختنق کرده؛ و به وسیلۀ مأمورین در اطراف مملکت، ملت مسلمان را که میخواهند عرض حال خود را به اعلیحضرت و علمای ملت برسانند ارعاب و تهدید میکند. آقای عَلم تخلف خود را از قانون اسلام و قانون اساسی اعلام و برملا نموده. آقای اسدالله عَلم گمان کرده با تبدیل کردن قسم به قرآن مجید به «کتاب آسمانی» ممکن است قرآن کریم را از رسمیت انداخت و اوستا و انجیل و بعض کتب ضاله را قرین آن یا به جای آن قرار داد. این شخص تخلف از قانون اساسی را به بهانۀ الزامات بین المللی شعار خود دانسته؛ با آنکه الزامات بین المللی مربوط به مذهب و قانون اساسی نیست. تشبث به الزامات بین المللی برای سرکوبی قرآن کریم و اسلام و قانون اساسی و ملت، جرم بزرگ و «ذَنْبِ لایُغْفَر» است.
اینجانب، به حکم خیرخواهی برای ملت اسلام، اعلیحضرت را متوجه میکنم به اینکه اطمینان نفرمایید به عناصری که با چاپلوسی و اظهار چاکری و خانه زادی میخواهند تمام کارهای خلاف دین و قانون را کرده و به اعلیحضرت نسبت دهند و قانون اساسی را که ضامن اساسی ملیت و سلطنت است، با تصویبنامههای خائنانه و غلط از اعتبار بیندازند تا نقشههای شوم دشمنان اسلام و ملت را عملی کنند. انتظار ملت مسلمان آن است که با امر اکیدْ، آقای عَلم را ملزم فرمایید از قانون اسلام و قانون اساسی تبعیت کند، و از جسارتی که به ساحت مقدس قرآن کریم نموده، استغفار نماید و الاّ ناگزیرم در نامۀ سرگشاده به اعلیحضرت مطالب دیگری را تذکر دهم. از خداوند تعالی استقلال ممالک اسلامی و حفظ آنها را از آشوب و انقلاب مسئلت مینمایم.
روح الله الموسوی الخمینی
تلگرف به محمدرضا پهلوی در اعتراض به عملکرد اسدالله علم ـ پانزدهم آبان ۱۳۴۱
بسیار در خطا هستید
جناب آقای اسدالله عَلم
عطف به تلگراف سابق اشعار میدارد، معلوم میشود شما بنا ندارید به نصیحت علمای اسلام که ناصح ملت و مشفق امتند، توجه کنید و گمان کردید ممکن است در مقابل قرآن کریم و قانون اساسی و احساسات عمومی قیام کرد. علمای اعلام قم و نجف اشرف و سایر بلاد تذکر دادند که تصویبنامۀ غیرقانونی شما برخلاف شریعت اسلام، و برخلاف قانون اساسی و قوانین مجلس است.
اگر گمان کردید میشود با زور چند روزه قرآن کریم را در عرض «اوستا»ی زرتشت، «انجیل» و بعض کتب ضاله قرار داد، و به خیال از رسمیت انداختن قرآن کریم، تنها کتاب بزرگ آسمانی چند صد میلیون مسْلم جهان، افتاده اید و کهنه پرستی را میخواهید تجدید کنید، بسیار در اشتباه هستید. اگر گمان کردید با تصویبنامۀ غلط و مخالف قانون اساسی میشود پایههای قانون اساسی را که ضامن ملیت و استقلال مملکت است، سست کرد و راه را برای دشمنان خائن به اسلام و ایران باز کرد، بسیار در خطا هستید.
اینجانب مجدداً به شما نصیحت میکنم که به اطاعت خداوند متعال و قانون اساسی گردن نهید، و از عواقب وخیمۀ تخلف از قرآن واحکام علمای ملت و زعمای مسلمین و تخلف از قانون بترسید و بدون موجب، مملکت را به خطر نیندازید والّا علمای اسلام دربارۀ شما از اظهار عقیده خودداری نخواهند کرد. والسلام علی من اتبع الهدی.
روح الله الموسوی الخمینی
تلگراف به اسدالله علم ـ قم ـ پانزدهم آبان ۱۳۴۱
مصاحبه با تلویزیون «سی. بی. ان» آمریکا
خبرنگار: واکنش حضرتعالی دربارۀ آخرین مسئلهای که اتفاق افتاده ـ تغییر دولت و سخنرانی شاه ـ چیست؟
امام خمینی: تغییر دولتها تأثیری در نهضت عمومی مردم ایران ندارد. دولتها، چه دولت نظامی باشند و چه دولتهای دیگر، نمیتوانند مسائل را حل کنند یعنی قیامی که از مردم صادر شده، این قیام را بشکنند. حرفهای شاه هم حرفهایی است که دیگر ملت از او نمیپذیرند. این مطالبی که حالا گفته و تعهدی که داده است، آغاز سلطنتش هم این تعهد را داد و قسم خورد؛ تعهد را داد و خلاف کرد. اکنون دیگر این تعهدات اثری ندارد. ایشان بدون اینکه خودشان را خیلی زحمت دهند، باید بروند تا ملت خودش تکلیف کشور را تعیین کند.
خبرنگار: چگونه میخواهید شاه را برکنار کنید؟ با قیام مسلحانه یا با قرار دادن ارتش در کنار مردم؟ چگونه؟
امام خمینی: ما امیدواریم احتیاجی به قیام مسلحانه نیفتد و با همین اعتصابات و تظاهرات و اظهار انزجار ملت، مسائل حل شود و امید این را داریم ارتش هم که از خود این ملت است و ملت برادر اوست، پشت به ملت نکند و در کنار ملت قرار گیرد. لکن اگر این شکل مبارزات ملت مفید واقع نشد و لازم آمد یک طور دیگر عمل شود، ممکن است ما تجدید نظر کنیم.
خبرنگار: شما با شاه چه خواهید کرد؟ آیا قبول دارید که نفی بلد شود یا باید محاکمه گردد؟
امام خمینی: اگر شاه فرار کند که دست ما به او نمیرسد؛ ولی اگر او را دستگیر کنیم بر حسب قوانین و احکام حکومت اسلامی رفتار خواهیم کرد. اگر چنانچه مرتکب قتل شده باید او را قصاص کنند و اگر امر به قتل کرده حبس ابد خواهد شد و علیای حال، حکومت وی باید از بین برود و خودش هم به واسطۀ خیانتها و جنایتهایی که کرده است باید محاکمه شود.
خبرنگار: دولت پیشنهادی شما چگونه خواهد بود و چه کسی آن را اداره خواهد کرد؟
امام خمینی: راجع به چگونگی دولت و رژیم، پیشنهاد ما جمهوری اسلامی است و، چون ملت، ملت مُسْلم است و ما را هم خدمتگزار خود میداند، از این جهت حدس میزنیم به پیشنهاد ما رأی دهد. ما از طریق رفراندم با ملت، یک جمهوری اسلامی تشکیل میدهیم و اما شخص؛ این تابع آرای مردم است و الآن شخص معینی در نظر نیست.
خبرنگار: رابطۀ یک دولت اسلامی و دولت امریکا در آینده چگونه خواهد بود؟
امام خمینی: باید ببینیم امریکا خودش در آینده چه نقشی دارد. اگر امریکا بخواهد همان طور که حالا با ملت ایران معامله میکند با ما رفتار کند، نقش ما با او خصمانه است و اگر چنانچه امریکا به دولت ایران احترام بگذارد، ما هم با همان احترام متقابل عمل میکنیم و با او به طور عادلانه، که نه به او ظلم کنیم و نه به ما ظلم کند، رفتار خواهیم کرد و اشکالی پیش نمیآید.
مصاحبه با تلویزیون «سی. بی. اس» آمریکا ـ نوفل لوشاتو ـ پانزدهم قرآن ۱۳۵۷
مصاحبه با روزنامه المستقبل
خبرنگار: اوضاع کنونی ایران را چگونه ارزیابی میفرمایید؟
امام خمینی: رژیم فاسد شاه با اجرای سیاستهای غلط و ویرانگر خود باعث ورشکستگی مملکت شده است. با اِعمال زور و شکنجه و اعمال خلاف انسانی هزاران نفر را از بین برده است، اما مردم ما علی رغم همۀ این فشارها علیه شاه و خاندان او قیام کرده اند و نهضت عظیم اسلامی مردم ما تا سرنگونی رژیم سلطنتی ادامه خواهد یافت.
خبرنگار: شما تصریح فرموده اید که راغب ایجاد حکومت اسلامی هستید، همانند حکومتی که در ایام علی ـرضی الله عنه ـ وجود داشت. آیا معنی آن این است که به هنگام سقوط خاندان پهلوی، حکومت خلافت اسلامی را برپا خواهید داشت؟
امام خمینی: حکومت «جمهوری اسلامی» مورد نظر ما از رویۀ پیامبر اکرم (ص) و امام علی ـ علیه السلام ـ الهام خواهد گرفت و متکی به آرای عمومی ملت خواهد بود و شکل حکومت با مراجعه به آرای ملت تعیین خواهد گردید.
خبرنگار: از سال ۱۹۶۳، شاه شما را متهم میکند که در مقابل گامهای اصلاحی وی ایستاده اید. نخست از انقلاب سفید تا برسد به آنچه او اعطای آزادی (لیبرالیسم) نامیده است. ردّ شما بر این اتهامات چیست؟ برنامۀ سیاسی و اصلاحیای که شما بدان فرا میخوانید و یا وقتی به حکومت رسیدید، به اجرا درخواهید آورد چیست؟
امام خمینی: هدف شاه از انقلاب ادعایی اش وابسته کردن هرچه بیشتر کشور به امریکا بود و در زمینۀ اصلاحات ارضی، آمار واردات سالیانۀ مواد غذایی این مطلب را به خوبی نشان میدهد و در روستاها نیز فقر دهقانان به حدی رسید که دسته دسته به طرف شهرها هجوم بردند تا با زندگی در زاغههای اطراف شهر و دستمزد ناچیز کارخانهها سدّ جوع کنند. فلذا برنامۀ ما این است که کشاورزی کشور با تأمین شرایط زندگی دهقانان هم سطح سایر مردم کشور، به حدی رسد که کلیۀ نیازهای داخلی را برآورده سازد، و صنایع مونتاژ استعماری را که نتیجۀ آن حداقل سطح زندگی کارگر و افزایش درآمدهای افسانهای افرادی معدود شد، به صنایع مستقل و مطابق نیازهای جامعه تبدیل نماید، و در زمینۀ منابع زیرزمینی مطابق مصالح و نیازهای داخلی با رعایت مصالح بشری در سطح جهانی از آنها استفاده شود.
خبرنگار: در گذشته به افسران و سربازان ارتش ایران، نداهایی در مورد عدم اجرای اوامر شاه داشته اید، و تاکنون موضع ارتش در میان کلیۀ طرفهای سیاسی در ایران، نامعلوم است. آیا شما هنوز انتظار موضعی از ارتش دارید؟ چه موضعی؟ و چگونه؟
امام خمینی: نیروهای نظامی از همین مردم هستند و ما امیدواریم که آنها هرچه زودتر به خود آیند و به صفوف مبارزۀ ملت بپیوندند. ولی آنچه مسلّم است شاه نمیتواند تنها با اتکای به ارتش به حکومت خود ادامه دهد.
خبرنگار: در صورت وقوع یک حرکت کودتای نظامی بر ضد شاه، موضع شما چه خواهد بود؟ برای حرکت ارتش دو فرض متصور است: ۱ ـ در کنار جنبش تودههای مخالف. ۲ ـ امکان دارد شکل دیکتاتوری به خود بگیرد، همان گونه که در شیلی رخ داد؛ بنابراین چه راهی است که شما را قادر میسازد مانع از شکل دیکتاتوری آن شوید؟
امام خمینی: بن بست کنونی رژیم، نتیجۀ دیکتاتوری شاه و برنامههای استعماری او متکی به ارتش و سازمانهای پلیسی است و کودتای نظامی که قهراً به دست اجانب انجام میشود، چیزی جز ادامۀ وضع کنونی نیست. فلذا هیچ مشکلی را حل نمیکند و تا حکومتی به دست خود مردم سرکار نیاید مبارزۀ آنان ادامه خواهد داشت.
خبرنگار: اتصال رئیس جمهوری امریکا، کارتر، با شاه و کمک وی به شاه، روز «جمعۀ سیاه» عامل مهمی بود که شاه مجدداً به قدرت خود اطمینان یابد. شما معتقدید تا چه وقت ایالات متحدۀ امریکا شاه و رژیم او را در حمایت خواهد داشت؟
امام خمینی: حمایت کارتر از شاه، اوضاع را مشکلتر میکند و بر شدت مبارزات ملت ایران میافزاید، و او باید هرچه زودتر بفهمد که حمایت از شاه نه به نفع ملت ایران است و در نتیجه، نه به نفع مردم امریکا.
خبرنگار: در وقتی که درها برای امکان مذاکره باز شد، چه زمینهای برای مذاکره با ایالات متحدۀ امریکا دارید؟ و حدود این مذاکره چیست؟
امام خمینی: ملت ایران با دولت ایالات متحده یا هر دولت دیگری که از شاه و جنایات او حمایت میکند تا زمانی که آزادی و استقلال کشور تأمین نشده باشد گفتگو نخواهد کرد.
خبرنگار: در گذشته تصریح فرمودید، وقتی که تظاهرات کنونی در ایران به اسقاط شاه منجر نگردد، شما مردم را به جنبش مردمی مسلحانه فرا خواهید خواند. اعتقاد دارید که چه وقت زمان اعلان جنبش مسلحانه فرا خواهد رسید؟
امام خمینی: ما هنوز امیدواریم که مبارزات ملت ایران با شیوهای که فعلاً تعقیب میشود به سرنگونی رژیم شاه بینجامد.
خبرنگار: در این اواخر، عدهای از شخصیتهای مخالفین در ایران را استقبال کرده اید، و در بین آنان دکتر سنجابی نیز بوده است و گفته شده کسانی را که شما با آنان گفتگو کرده اید. با رأی شما مبنی بر ضرورت سرنگونی شاه و خانواده اش موافقت کرده اند. آیا این اتحاد نظر مقدمۀ تشکیل یک جبهۀ مشترک برای مخالفین به حساب میآید؟ و آیا میپذیرید دستههای مارکسیستی از مخالفین در هنگام ایجاد این جبهه بدان بپیوندند؟
امام خمینی: جنبش اسلامی کنونی ملت ایران، همۀ جامعه را در برگرفته و به همین صورت هم به پیش میرود و متذکر میشوم که ما با هیچ جبهه و دستهای رابطه نداشته و نداریم و هرکس و یا هر گروهی که مسائل ما را نپذیرد او را نمیپذیریم.
خبرنگار: گفته میشود با اصرار شما مبنی بر سقوط خانوادۀ پهلوی، قهرآمیزی اغتشاشات مردمی ایران از حدود درگیری سیاسی تجاوز خواهد کرد و اینکه قهرآمیزی مزبور در حقیقت مبارزاتی است از اکثریت مردم بر ضد اقلیتهای مذهبی. صحت این گفتارها در چه حدی است؟
امام خمینی: جنبش کنونی ملت مسلمان ایران با هدفهای سه گانهای که اعلام شده است، همۀ افراد جامعه را در برگرفته و هرکس یا هر گروهی که این هدفهای سه گانه را تأیید و تعقیب کند حقوق حقۀ او محفوظ خواهد بود.
خبرنگار: روابط خود را با همسایههای عرب ایران چگونه میبینید؟
امام خمینی: جهت نهضت اسلامی ما بر ضد رژیم شاه است و هر گروه و دستهای هم که با این رژیم همکاری کند و آنها را استعانت نماید مورد مخالفت و نفرت مردم قرار میگیرد. علایق ما با ملتهای همسایه و مسلمان عرب دارای ویژگیهای خاص اسلامی است، لذا ما خواستار نزدیکی هرچه بیشتر این ملتها با هم هستیم. این استعمار و دست اجانب است که میان این مسلمانان اختلاف انداخته و میاندازد.
خبرنگار: ناپدید شدن امام موسی صدر، فکر هموطنان لبنانی را اشغال کرده است. آیا در خصوص آن تماسهایی برقرار کرده اید؟ و نتیجۀ تماسها چه بوده است؟
امام خمینی: در خصوص وضعیت حجت الاسلام آقای سید موسی صدر که مورد علاقۀ بسیاری از مسلمین است اقداماتی کرده ایم و متأسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده ایم.
خبرنگار: در خلال اقامت خود در فرانسه، آیا تماسهایی بین شما و حکومت فرانسه حاصل شده است؟
امام خمینی: خیر.
خبرنگار: گفته شده شما بر اثر ارزیابی اوضاع در لبنان، بر پیشنهاد اقامتتان در لبنان موافقت نکرده اید. آیا جایی برای خود، خارج از فرانسه برگزیده اید؟ و کجا؟
امام خمینی: اقامت من در فرانسه موقتی است.
مصاحبه با مجله المستقبل ـ نوفل لوشاتو ـ پانزدهم آبان ۱۳۵۷
انتهای پیام/ 161