به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) دختر گرامی حضرت محمد، پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه (علیهاالسلام)، همسر حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و مادر امام حسن مجتبی (علیهالسلام)، حضرت ابا عبدالله الحسین (علیهالسلام) و حضرت زینب (علیهاالسلام) و مادر تمام ائمه (علیهمالسلام) هستند.
ایشان روز ۲۰ جمادیالثانی در شهر مکه به دنیا آمدند.
نقلهای مختلفی برای تاریخ شهادت ایشان در روایات و منابع تاریخی ذکر شده است. عدهای آن را ۴۰ روز، برخی ۷۲ روز، گروهی ۷۵ روز، عدهای ۹۵ روز، گروهی سه ماه، و پارهای دیگر شش ماه پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دانستهاند، اما بنا بر قول مشهور نزد شیعه، سوم جمادیالثانی سال ۱۱ هجری قمری بوده است.
پیکر مطهر ایشان به وصیت خودشان شبانه و بهصورت مخفیانه دفن و مزارشان هیچگاه مشخص نشد.
در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) در اولین روایت و ایام فاطمیه، بخشی از زندگانی ایشان بهعنوان الگوی زنان مسلمان از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» که حاوی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد زندگی سیاسی_مبارزاتی ائمه معصومین (علیهمالسلام) است و مرکز صهبا آن را گردآوری و تنظیم کرده است، مورد بررسی قرار میگیرد:
«فیوضات حضرت زهرا (علیهاالسلام) به یک مجموعه کوچکی که مقابل مجموعه انسانیت جمع محدودی بهحساب میآوَرَد، منحصر نمیشود.
اگر با یک دید واقعبین و منطقی نگاه کنیم، بشریت یکجا مرهون حضرت فاطمه (علیهاالسلام) است. این گزاف نیست؛ بلکه یک حقیقت است. در همیشه تاریخ اینطور بوده و امروز هم همینطور است و روزبهروز نور اسلام و معنویت حضرت زهرا (سلام الله علها) آشکارتر خواهد شد و بشریت این را لمس خواهد کرد.
آنچه ما وظیفه داریم، این است که خود را شایسته انتساب به آن خاندان کنیم؛ چون این سخت است... اینکه ما در زیارت میخوانیم که ما معروفین به دوستی و محبت شما هستیم، وظیفه مضاعفی را بر دوش ما میگذارد.
باید خودمان را به مرکز نور نزدیک کنیم
این خیر کثیری که خدای متعال در سوره «کوثر» مژده آن را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) داد که تأویل آن حضرت فاطمه (علیهاالسلام) است، در حقیقت مَجمع همه خیراتی است که روزبهروز از سرچشمه دین نبوی بر همه بشریت و خلایق فرومیریزد. خیلی سعی کردند آن را پوشیده بدارند و انکار کنند، اما نتوانستند...
ما باید خودمان را به مرکز نور نزدیک کنیم و لازمه و خاصیت نزدیک شدن به مرکز نور، نورانی شدن است. باید نه فقط با محبت خالی، با عمل؛ عملی که همان محبت، همان ولایت و همان ایمان را به ما املا میکند و آن را از ما میخواهد. با این عمل باید جزء این خاندان و وابسته به آن شویم... اینجور نیست که «سلمان منّا اهل بیت» شدن، کار آسانی باشد.
ما جامعه موالیان و شیعیان اهل بیت (علیهمالسلام) از آن بزرگواران توقع داریم که ما را از خودشان بدانند...، اما این، آسان نیست و تنها با دعا بهدست نمیآید؛ بلکه عمل، گذشته ایثار لازم دارد و نیازمند تشبّه و تَخَلّق به اخلاق آنها است.
نمونه و اسوه زن مسلمان
خدای متعال این بنده برگزیده، حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آزمود. دستگاه خداوند، دستگاه حساب و کتاب است؛ آنچه میبخشد، با حساب و کتاب میبخشد. او گذشتِ این بنده خالص خود، ایثار، معرفت و فدا شدنِ او در راه اهداف الهی را میداند؛ لذاست که او را مرکز فیوضات خود قرار میدهد... من و شما که چیزی نیستیم... ما باید از این ستاره درخشان راه بهسوی خدا و راه بندگی را که راه راست است، پیدا کنیم. حضرت فاطمه (سلام الله علیهم) هم همین راه را رفتند.
اسلام حضرت زهرا (علیهاالسلام)، آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی را بهعنوان نمونه و اسوه زن معرفی میکند. آن زندگی ظاهری، جهاد، مبارزه، دانش، سخنوری، فداکاری، شوهرداری، مادری، همسری، مهاجرت، حضور در همه میدانهای سیاسی، نظامی، انقلابی و برجستگی همهجانبه ایشان که مردهای بزرگ را در مقابلشان وامیدارد؛ این هم مقام معنوی، رکوع، سجود، محراب عبادت، دعا، صحیفه، تضرع، ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنویِ ایشان و خلاصه؛ همپایه، هموزن و همسنگِ امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بودنِ ایشان؛ زن، این است. الگوی زنی که اسلام میهواهد بسازد، این است.
سه بعد درخشان زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
ما وارد تعریف مقامات معنوی حضرت زهرا (سلام الله علیها) نمیشویم؛ چون قادر نیستیم آنها را بفهمیم و درک کنیم... فقط خداست که بندگان خود را میشناسد و مقام آنها را میبیند و کسانی که همطراز آنها باشند...؛ لذا وارد صحنه تعریف معنوی حضرت فاطمه (علیهاالسلام) نمیشویم؛ ولیکن در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکته مهم وجود دارد و آن، جمعِ بین زندگی یک زن مسلمان در رفتار با شوهر و فرزندانش و انجام وظایفش در داخل خانه؛ این از یک طرف و بین وظایفِ انسانِ مجاهدِ غیورِ خستگیناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهمِّ بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که به مسجد میآیند، سخنرانی، موضعگیری و دفاع میکنند و حرف میزنند؛ یک جهادگرِ به تمام معنا؛ خستکیناپذیر، محنتپذیر و سختی تحمل کن، این هم از جهت دیگر و از جهت سوم، یک عبادتگر، یک بهپادارنده نماز در شبهای تار و قیام لله و خضوع و خشوع برای پروردگار... این سه بُعد را با هم جمع کردن، آن نقطه درخشان زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. ایشان این سهچیز را از هم جدا نکردند.
بعضی خیال میکنند که آن انسانی که مشغول عبادت است، نمیتواند یک انسان سیاسی باشد، یا بعضی خیال میکنند آن که چه زن و چه مرد اهل سیاست است و در میدان جهاد فی سبیل الله حضور فعال دارد، نمیتواند اگر زن است، زن خانه باشد با وظایف مادری، همسری و کدبانویی خانه؛ اگر مرد است، یک مرد خانه، دکان و زندگی باشد. خیال میکنند اینها با هم منافات دارند؛ در حالی که از نظر اسلام این سهچیز با هم منافات و ضدیت که ندارند؛ کمککننده هم در ساختن شخصیت انسانِ کامل هستند.
زندگی حضرت زهرا (علیهاالسلام) اگرچه کوتاه بود، اما این زندگی از جهت جهاد، مبارزه، تلاش، کار انقلابی، صبر انقلابی، درس، فراگیری، آموزش به اینوآن، سخنرانی و دفاع از نبوت، امامت و نظام اسلامی، دریای پهناوری از تلاش، مبارزه و کار است و در نهایت هم شهادت.
زن مسلمان چگونه زنی است؟
این، زندگی جهادی حضرت فاطمه (علیهاالسلام) است که بسیار عظیم، فوقالعاده و بینظیر است و یقیناً در ذهن بشر، چه امروز و چه در آینده، یک نقطه درخشان و استثنایی است...
زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم و خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش کند؛ در میدان جهاد و مبارزه از هر نوع جهاد و مبارزهای پیشقدم باشد؛ نسبت به زخارف دنیا و تجملات کمارزش بیاعتنا باشد؛ عفت، عصمت و طهارتش در حدی باشد که چشم و نظر هرزه بیگانه را به خودیِ خود دفع کند؛ در محیط خانه دلآرام شوهر و فرزندانش باشد؛ مایه آرامش زندگی و آسایش محیط خانواده باشد؛ در دامن پُرمِهر و پُرعطوفت و با سخنان پُرنکته و مِهرآمیزش فرزندان سالمی را از لحاظ روانی تربیت کند؛ انسانهای بیعقده، خوشروحیه و سالم از لحاظ روحی و اعصاب در دامان او پرورش پیدا کنند و مردان، زنان و شخصیتهای جامعه را بهوجود بیاورد. مادر از هر سازندهای، سازندهتر و باارزشتر است. این، آن الگوی زن اسلامی است.»
انتهای پیام/ 118