به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، مراسم رونمایی از تابلوی نقاشی «انصار الله» اثر عبدالحمید قدیریان در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
در مراسم رونمایی از تابلوی نقاشی «انصار الله» که با قطعی برق همراه شد، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر، محمدعلی رجبی پژوهشگر و استاد دانشگاه، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، محسن مومنی شریف، سیدشهابالدین شکیبا، صابر شیخرضایی، سیدمجید مطهری نژاد عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و جمعی از هنرمندان و علاقمندان حضور داشتند.
مجید شاهحسینی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: هر چه به ظهور نزدیکتر میشویم، منطق جهان بر ریل تاریخ مقدس خواهد بود. تاریخی که حقیقیترین تاریخ قلمداد میشود و همان چیزی که خداوند از فرجام جهان میگوید، هیچ تحریفی هم نیست. هنرمندان متصل که منطق روایتشان قرآنی است و هنرشان با قران تنظیم شده، نگاهی عمیق و لطیف پیدا می کنند.
وی تاکید کرد: عبدالحمید قدیریان نیز سالهاست در این ریل، دست به آفرینش هنری زده است و از نقد هم خسته نمیشود. خیلیها این جنس هنر را نمیپسندند.
شاه حسینی بیان کرد: این نگاه که خیلیها آن را نمیپسندند، اتفاقاً برای تیرگیها نیز سهمی قائل است اما هویت مستقل ندارند و ظلمات متکثر است. در این تابلو هم ظلمت را در فقدان نور میبینیم، نوری که قرار است ظلمات این جهان را با شعاع خود بشکافد.
وی با بیان اینکه منطق قرآن هدایت با نور است، تصریح کرد: وجه قرآنی تابلوی «انصار الله» نیز اشاره به آیه ۵۲ سوره آل عمران دارد. هنر دینی حماسی مبتنی بر آیات قرآن است و منطق قرآن هدایت با نور است و در حال حاضر نیز دنیا این مسیر را طی میکند. مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند که نزدیک قله هستیم و خستگی ممنوع است. کسانی که به هنر قدسی معتقد نیستند، با این هنر نورانی ارتباط نمیگیرد. صرفنظر از همه نورانیتها و معنویتها، دنیا زبانش تغییر کرده است، حتی حس میشود زبان و لحن جهان عوض شده است. همه این سنسورهای معنوی بسته شده است اما نور وقتی میآید وحوش هم به آن مهر تایید میزنند.
رئیس فرهنگستان هنر همچنین گفت: مکاشفه در این تابلو، من را به یاد این منطق انداخت و آن را محصول شهود هنرمندی میدانم که با بال قدسی بالای کوه رفته و آن را دیده و برگشته است. این همه نورانیت جز لطف خدا نیست.
محمدعلی رجبی نیز در این مراسم بیان کرد: افتخارمان به این است که از ابتدای تاریخ و فرهنگ ایران با نور و در آسمان و زمین با آب آشنا بودیم، این دو عنصر برای ما کارهای بسیاری کردند. نور برای ما روشنایی و برکت و آب هم حیات آورد. همه عناصری که در این عالم وجود دارد یا تصویری زمینی دارند و یا آسمانی و یا ترکیبی از این دو. سروکار ما با رنگ و فرم است. زمانی که صحبت از رنگ و فرم میشود مکافات زیادی داریم.
وی بیان کرد: در میان هنرهای تجسمی، خوشنویسی نزدیکترین هنر به شعر است و حتی مقداری از شعر جلوتر است. اما وقتی به سراغ نقاشی میرویم، نقش میبینیم و برای بیان، کار ما سختتر میشود، به ویژه اینکه عنصر بعدی یعنی رنگ وارد میشود.
رجبی دوانی اظهار کرد: در نگارگری ایرانی عنصر نور اهمیت دارد، نوری که از اشیا منعکس میشود. ما امروز در دورهای هستیم که ساختارگرایان با اصالت دادن به فرم و رنگ، محتوا را دچار تغییر میکنند. با کارهای آقای قدیریان از قدیم آشنا بودم او همیشه سعی میکند در آثارش جلوهای از فرهنگ اسلامی شیعی را بیان کند و هر بار تجربه جدیدی دارد. در این اثر، نوری دیده میشود که با ولایت عظمی امامت ما به اوج رسیده است.
در ادامه مراسم، سیدمجید مطهری نژاد عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام گفت: به استاد قدیریان به دلیل استمرار و تاکید بر اندیشه خویش تبریک میگویم، چراکه یک نقاش پژوهشگر هستند. بیشتر از آن که لایه های مختلف فنی اثر را بخواهیم دنبال کنیم باید گزارههای رفتاری و عملی را بدانیم. وقتی صحبت از نظام تمدنی میشود سه لایه مورد توجه قرار میگیرد، قالب آثار هنری در این نقطه برای بازنمایی آمده است.
وی افزود: قریب صد درصد آثار هنری مسئولیتشان بازنمایی است و فضای پیشینی شکل گرفته اثر هنری است. این اثر به جای پسینی بودن به دنبال راه پیشرو است.
مطهری نژاد بیان کرد: در تمام آثار استاد قدیریان، چهره نورانی مادر مهربان عالم وجود دارد و این مجرای تمام نوری دنیاست من همیشه با آثار استاد قدیریان یاد حضرت ابراهیم میافتم که در فضای ملکوت مستقر است و با نگاه آرام توجه به وجه الله دارد.
عبدالحمید قدیریان نیز پس از رونمایی از تابلوی نقاشی «انصار الله» در سخنانی گفت: ما بچههای نسل انقلاب بودیم و امام خمینی (ره) و واقعه طبس را دیدیم اما ما به راحتی از طبسها گذشتیم. ما در حال حرکت به سمت ظهور هستیم و این ظهور جنس دنیوی ندارد و نکتهای که وجود دارد این است که این جنس با رفتارهای دنیوی ما چطور تطبیق پیدا میکند و خدا چطور برنامهریزی کرده که ظهور را درک کنیم.
وی، نقاشی را توفیقی برای خویش خواند و بیان کرد: نقاشی مجرای بسیار خوبی برای سیر مفاهیم است اما نقاش مجبور به زیست در مفهوم است. متاسفانه در تعالیمی که به ما دادند مفاهیم یکسری رنگهای بی شکل است. من تلاش کردم از مجرای نقاشی این سیر را بفهمم و ترسیم کنم. البته وقتی متوجه شدم که نقاشی را عموماً یهود در بحثهای تکنیکی و تاریخ هنر طراحی کرده است، تصمیم گرفتم نقاش نباشم و پژوهش کنم؛ بنابراین برای من مفهوم مهم است و این توقع، مخاطب را کنار میزند.
این هنرمند نقاش عنوان کرد: نگاهمان باید فراتر از نگاه قومی باشد، چراکه ما با فرهنگ یهود در جنگیم. بنابراین باید به فضای گام اول انقلاب برگردیم که حب اهل بیت حاکم بود و همین حب اهل بیت سبب شد سربازان رشادت آفریدند.
انتهای پیام/ 121