به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، «جمیله علمالهدی» رئيس پژوهشکده مطالعات بنیادین دانشگاه شهید بهشتی در مراسم افتتاحیه سیامین جشنواره قرآنی و حدیثی جامعةالمصطفی العالمیه نمایندگی خراسان که روز گذشته در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از فنون زبانی که توسط حکمای مسلمان برای بیان مفاهیم دینی استفاده میشود استعاره است که در قرآن هم از استعاره استفاده شده است.
وی افزود: قرآن کریم از استعارهها برای فهم معانی بزرگ استفاده کرده است.
رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: علوم انسانی هم منحنیها و جدولها همه بهنوعی تشبیه و استعاره برای فهم معانی خاص هستند، حتی امروز زبان ایموجی در فضای رسانه نوعی استعاره و علامت برای فهماندن معانی است.
علمالهدی گفت: استعاره زبان مشترک برای فهم معانی و حکایتی است از یک واقعیت و ابزاری برای خبر دادن از واقعیات است.
وی ابراز داشت: گاهی خود واقعیت و وجود خارجی اشیا بهعنوان تمثیل و تشبیه استفاده میشود مثلا کلمه ملکوت در قرآن که اشاره به واقعیت کل شی است و در سوره یس به آن اشاره میکند و اساس واقعیت را ملکوت بیان میکند و این جهان ماده را حکایت و تمثیلی از آن واقعیت میداند.
رئيس پژوهشکده مطالعات بنیادین دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: در آیه «الله نور السموات و الارض مثله کمشکوة» مفسران در تفسیر «مشکوة» بر اساس راوایات میفرمایند مراد حضرت زهرا سلاماللهعلیها است و تشبیهی برای بیان مقام عظمای حضرت زهرا سلاماللهعلیها به شمار میآید.
رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر واقعیت، ملکوت است پس حیات مادی تمثیلی از آن ملکوت است و حکایت این جهانی از آن ملکوت هست.
علمالهدی بیان داشت: تنها جایی که خداوند بر پيغمبر اکرم (ص) منت میگذارد در سوره کوثر است و آن اعطا مقام حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها به نبی مکرم اسلام (ص) است.
وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از اشیا در تحقق خود نقشی ندارند، عنوان کرد: حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها با اراده، صورت و واقعیتهایی را از خود به نمایش میگذاشتند، بنابراین شاید بالاترین تشبیه خداوند، تشبیه نور خود به حضرت صدیقه طاهره (س) است؛ بر همین اساس بر همه ماست که از این وجود نازنین کمال بهره را ببريم.
انتهای پیام/