مشروح مراسم قدردانی خانواده شهدا از کارگردان «بادیگارد»

حاتمی‌کیا: بادیگارد را به شهدای مدافع حرم تقدیم می‌‌کنم/ عرصه فرهنگ به دست بادیگاردهای فرهنگی افتاده است

در مراسم تجلیل از تلاش‌ها و مجاهدات‌ ابراهیم حاتمی‌کیا در سال‌های فعالیتش، خانواده‌های شهیدان عاصمی، صفوی، علی‌محمدی، احمدی‌روشن، لشگری، عین‌الهی، حمیدی، شهریاری، کلانتری، رودکی و باکری، شیردل، بابایی، شیرودی و تهرانی‌مقدم حضور داشتند.
کد خبر: ۷۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ - 19February 2016

حاتمی‌کیا: بادیگارد را به شهدای مدافع حرم تقدیم می‌‌کنم/ عرصه فرهنگ به دست بادیگاردهای فرهنگی افتاده است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم تجلیل از تلاشها و مجاهدتهای ابراهیم حاتمیکیا در سالهای فعالیتش برای نمایش رشادتهای شهدا در مقاطع مختلف به بهانه جدیدترین ساخته این کارگردان با عنوان «بادیگارد» توسط خانوادههای شهدای هستهای و مدافع حرم در ایوان شمس با نمایش فیلم «بادیگارد» برگزار شد.

خانوادههای شهدا قبل از ورود به سالن نمایش تابلوی چهره حاتمیکیا را با دلنوشتههای خود امضا کردند.

خانوادههای شهدای هستهای از جمله خانواده شهید عاصمی، شهید صفوی، شهید علیمحمدی، شهید احمدیروشن، شهید لشگری، شهید عینالهی، شهید حمیدی، شهید شهریاری، شهید کلانتری، شهید رودکی و شهید باکری، شهید شیردل، شهیدبابایی، شهید شیرودی،و شهید تهرانیمقدم در این مراسم حضور داشتند.

 در ادامه مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمیکیا همسر شهید رضایینژاد با عرض سلام به همه خانوادههای شهدا با بغض سخنانش را آغاز کرد و گفت: من به شدت تحت تأثیر فیلم قرار گرفتم صحنههایی در فیلم وجود داشت که تجربه من و خانم شهریاری و دیگر شهدای هستهای آن را تجربه کردهایم لحظه ترور بابک حمیدیان برای من بسیار سخت و تلخ بود زیرا صحنه ترور شهید رضایینژاد را برایم تداعی کرد حس کردم در همان لحظه حضور دارم دوست داشتم، با تعریفی که آقای حاتمیکیا در فیلم عنوان کردند؛ برای همسرم داریوش، محافظ باشم.

همسر شهید رضایینژاد افزود: از لحظهای که فیلم «بادیگارد» کلید خورد تصویری از این داستان نداشتم اما پیگیر اخبار بودم متأسفانه در جشنواره موفق به دیدن فیلم نشدم اما به من توصیه کردند که فیلم را ببینم. آقای حاتمیکیا حق مطلب را ادا کردید گرچه شهدای هستهای هیچکدام محافظ نداشتند.

وی ادامه داد تا اواسط فیلم حس میکردم شخصیت حاج حیدر ادامهدهنده حاج کاظم آژانس شیشهای است اما انتهای فیلم گونهای دیگر شد. حاج حیدر، حاج کاظمی بود که پروسه تکاملی خودش را طی کرد و در اوج خود به شهادت رسید. همینطور که ما با فیلم ارتباط قرار کردیم مخاطب هم ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: علت تأثیرگذاری فیلم روی مخاطبش اعتقادی است که بر همه کارهای آقای حاتمیکیا وجود داشته بدون اعتقاد ممکن نبود اینگونه تأثیرگذار باشد. جایگاه شما عالی است، انشاءالله متعالیتر شود.

همسر شهید رضایینژاد در ادامه گفت: آرمیتا امشب فیلم را دید گرچه فیلم «چ» را هم وقتی در شبکه خانگی توزیع شد مرا مجبور کرد که آن را ببیند و چند بار آن را دیده است.

در ادامه مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمیکیا همسر شهید شهریاری با اشاره به این مهم که تحت تأثیر فیلم قرار گرفته است، گفت: من در کنار دکتر شهریاری فعالیت میکردم و بخشهایی از صحنه های فیلم که آقای حمیدیان به دانشجویان تدریس میکردند را بیشتر توجه کردم به این واسطه که ببینم خطایی در ارائه اطلاعات رخ نداده باشد. نوستالژی خوبی بود. در شرایطی که کلاسهای درسی خودم را در فیلم دیدم. اهل هنر و تلویزیون نیستم ام فیلم را بسیار دوست داشتم. در کنار بازیهای زیبای هنرمندان فکر زیبا و ریشه اعتقادی آقای حاتمیکیا به وضوح دیده میشود. به عقیده من پرویز پرستویی معجزه سینمای ایران است.  ایشان در هر نقشی به خوبی عمل میکنند.

وی ادامه داد: آقای دکتر شهریاری شبیه بابک حمیدیان نبود من هم شبیه همسر حمیدیان نبودم. من نه تنها حلقه را درنیاوردم بلکه آن را محکمتر در دستهایم نگه داشتم. همه ما و همسران شهدا به حلقهای که از شهدایمان برایمان باقی مانده افتخار میکنیم. میدانستیم که تفکر این شهدا زمینی نیست.

وی درباره همسر شهدای مدافعین حرم گفت: من به همسران جوان مدافعین حرم غبطه میخورم. ما همسران شهدا روزگاری را با همسرانمان سپری کردیم اما این همسران بسیار جوان هستند.

همسر شهید شهریاری در خاتمه گفت: به حضور زیبا و تفکر ارزنده حاتمیکیا در ایران افتخار میکنم و افتخار میکنم که اعتقادی ایرانی اسلامی در سینمای کشورم فعال است.

در ادامه مراسم در شرایطی که خانواده شهدا روی صحنه قرار گرفتهاند ابراهیم حاتمیکیا به روی صحنه آمد و گفت: باید خیلی جانسخت باشم که بتوانم جلوی احساساتم را بگیرم. در این فضای معنوی و حضور شما قامت بلندان کشورم و افتخار میکنم و خوشحالم که شرایطی اینگونه فراهم کردند و فیلم دیده شد.

قبل از اینکه تابلو را رونمایی کنیم تقاضا دارم نکتهای را بگویم. از خدا 54 سال عمر گرفتهام و سعی کردم با دلم نفس بکشم و با دلم زندگی کنم آنچه احساس کردم درست است بگویم و خجالت نکشم. در این مسیر دشمنان زیادی برای خودم تراشیدم و دوستان زیادی پیدا کردم.

روز گذشته این موقع کربلا بودم. از عزیزان میخواهم دعا کنید تا زمانی که هستم در خدمتتان باشم. و زمانی که قرار است بروم در بستر نباشم.

عزیزی قبل از حضور در مراسم به من گفت: آقای حاتمیکیا تشویق به جنگ نکنید. اگر به آثار من توجه کنید من مشوق جنگیدن نیستم. شاید به تعبیری فیلمهای ضدجنگ ساختهام اما نمیتوانم چشمم را به روی رشادتهای مبارزان و مدافعان حرم و شهدای هستهای ببندم.

کارگردان بادیگارد در ادامه گفت: در زمان جنگ همه فضای جامعه آماده برای جنگیدن و دفاع بود اما در شرایط فعلی فضای جنگ نیست و به عقیده من مدافعان حرم با قدرتتر و بزرگتر عمل میکنند. بادیگارد را به شهدای مدافع حرم تقدیم میکنم. تقدیم میکنم به ذره خاک پاک این بچهها و عزیزانشان. میدانم که در خلوتشان مرا دعا میکنند تا عاقبت به خیر شوم.

وی در ادامه تأکید کرد: من در همه صحنههای بادیگارد زندگی کردم. فیلم بادیگارد را با این ایمان ساختم. چه شب خوبی است. در شرایطی که میبینم فیلم تأثیرگذار بوده و احوال خوبی را برایتان ایجاد کرده و دو ساعت فیلم من تعریف محافظ و بادیگارد است که این روزها در عالم فرهنگ و مدیران فرهنگی متأسفانه شاهد بادیگارد هستیم نه محافظ.

*متأسفانه مدیران فرهنگی و جشنواره بادیگاردند نه محافظ

وی با انتقاد از وضعیت جشنواره و این روزهای سینما، ادامه داد: وقتی میبینم سکان جریان فرهنگی و جشنواره با جهالت جواب میدهند و پاسخگو نیستند متوجه این امر که بیشتر بادیگارد هستند تا محافظ میشوم. وقتی در جشنواره به امثال من ضربه میزنند یعنی به جریان این بچهها که پشت سر من میآیند ضربه میزنند. من برای این آقایان متأسفم که با کلمات بازی میکنند و با زبان دیپلماسی و وزارت خارجه حرف میزنند نه زبان فرهنگ.

وی در ادامه درباره برنامههای تلویزیونی پخش شده در زمان جشنواره گفت: افرادی در تلویزیون حاضر میشوند که تریبون پربینندهای را در اختیار دارند. درباره فیلم اینگونه میگویند این فیلم حرف کهنهای است حرف زمانه ما نیست. دیگر وقتش تمام شده. متأسفانه عرصه فرهنگ دست این جماعت است که بادیگاردهای فرهنگی هستند.

ابراهیم حاتمیکیا در ادامه گفت: سالهاست به این میاندیشم که اگر قرا راست جانم را هدیه کنم باید به کجا هدیه کنم؟ به کسانی که رفتارشان بادیگاردی است یا کسانی که با جان، فکر و اندیشهشان در مسیر محافظ بودن قدم برمیدارند و در حوزه فکر و علم عمل میکنند.

در ادامه مراسم هنرمند جوان روحالامین تابلویی را که برای عرض ارادت به حضرت عباس کشیده بود به ابراهیم حاتمیکیا تقدیم کرد و گفت: از ابتدای خلقت تا به امروز اگر توجه کنیم مزد رسالت پیغمبر، خون دلهای امیرالمومنین (ع) و حاج کاظم داده نشد. مزد شما در جای دیگر داده میشود انشاءالله.

در انتهای مراسم همسر شهید تهرانیمقدم هدیه مادران و همسران شهدا را به ابراهیم حاتمیکیا تقدیم کرد.

بنا بر این گزارش رونمایی از تابلوی عکس ابراهیم حاتمی کیا که مزین به امضاهای خانوادههای معظم شهدا بود توسط همسر شهید علیمحمدی انجام شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار