توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه صورت گرفت؛

انتشار اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده در جلد 27 کتاب روزشمار جنگ

جلد بیست و هفتم کتاب روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان "آماده‌سازی عملیات والفجر 4؛ تجهیز عراق به جنگنده‌های سوپراتاندارد؛ تهدید ایران به بستن تنگه هرمز" توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسید.
کد خبر: ۷۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ - 21February 2016

انتشار اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده در جلد 27 کتاب روزشمار جنگ

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، این کتاب مهمترین رویدادهای 53 روز از دوران جنگ تحمیلی شامل روزهای یکم شهریور تا بیستودوم مهر 1362 را در برمیگیرد. این کتاب در 852 گزارش و هزار و 233 صفحه، اصلیترین وقایع بازه زمانی مذکور را در حوزههای گوناگون جنگ ازجمله نظامی، سیاسی، اقتصادی و... بررسی میکند.

مهمترین حوادث و مسائل نظامی، سیاسی و اقتصادی که در کتاب بیستوهفتم روزشمار به آن پرداخته شده است عبارتاند از :طراحی عملیاتها ،گلولهباران شهرها و حملات هوایی ارتش عراق به مناطق مسکونی ایران، حملات عراق به کشتیهای تجاری ایران در خلیجفارس ،عملکرد گروههای مسلح ضدانقلاب و اقدامات نیروهای خودی، آغاز مراحل اجرایی طرح لبیک یا خمینی، تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق، تهدیدات ایران و احتمال گسترش دامنه جنگ ،درخواستهای پایان جنگ و مواضع جمهوری اسلامی، اقدامات دادگاه بینالملل اسلامی، دیپلماسی ایران، تحرکات دیپلماتیک عراق، بهبود نسبی وضعیت اقتصادی ایران، وخامت اوضاع اقتصادی عراق، مهار نشت نفت از چاه شماره 3 حوزه نفتی نوروز، مهمترین رویدادهای داخلی ایران، مواضع شورای همکاری خلیجفارس و برگزاری مانور نظامی مشترک و درگیریهای داخلی لبنان.

شایان ذکر است بر اساس جدول وضعیت انتشار روزشمارهای مرکز، با احتساب کتاب حاضر تاکنون بیستوچهار جلد از این مجموعه بزرگ منتشر شده و چند جلد دیگر نیز در دست انتشار یا درحال تحقیق و تدوین است. در این روزشمار، همانند همه روزشمارهای جنگ ایران و عراق، حوادث مهم هر روز بهترتیب ارتباط با جنگ دستهبندی شده است و نقل میشود. ابتدا حوادث و رخدادهای نظامی، سپس حوادث مهم بینالمللی و منطقهای مؤثر در جنگ، اتفاقات امنیتی داخلی، و وقایع سیاسی و اقتصادی مهم کشور از مواردی است که تنظیمکنندگان روزشمارها مورد توجه قرار دادهاند.

در تدوین این روزشمارها علاوه بر منابع آشکار نظیر روزنامهها و خبرگزاریها، از منابع طبقهبندیشده و محرمانه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز بهره گرفته شده است.

روزشمارهای جنگ ایران و عراق، یکی از نابترین و بینظیرترین منابع تحقیق تاریخی درباره جنگ ایران به شمار میروند و علاوه بر فهرستهای متنوع اعلام و اماکن و اصطلاحات، دارای گزارش خلاصه هر روز نیز میباشند. این خلاصه گزارشها در قسمت روزشمار سایت دفاع مقدس (مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس) قابل مطالعه و جستجو است. همچنین متن کامل روزشمارها در هر روز بهصورت فایل پیدیاف از همان طریق قابل دستیابی و دانلود است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار