۴۱ درصد تسلیحات ساخت آمریکا به خاورمیانه صادر می‌شوند

مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم، سوئد، می‌گوید بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ آمریکا ۴۱ درصد از تسلیحات خود را روانه کشورهای خاورمیانه کرده است.
کد خبر: ۷۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱ - 23February 2016

۴۱ درصد تسلیحات ساخت آمریکا به خاورمیانه صادر می‌شوند

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نزدیک به 20 درصد از سهم صادرات تسلیحات آمریکا به کل جهان را به خود اختصاص دادهاند. سعودیها 9.7 درصد و امارات 9.1 درصد از صادرات تسلیحاتی آمریکا را دریافت کردهاند.

این تحقیقات با عنوان «مسیرها در تبادلات بینالمللی تسلیحات» نشان میدهند که ترکیه 3.4 درصد از واردات جهانی تسلیحات را در پنج سال گذشته انجام داده است.

پنج وارد کننده عمده تسلیحات به ترتیب عبارتند از: هند، عربستان سعودی، چین، امارات متحده عربی و استرالیا. این کشورها در مجموع 34 درصد از واردات سلاح را بین سالهای 2011 تا 2015 به خود اختصاص دادهاند.

ترکیه سومین کشوری است که با برخوداری از 6.6 درصد از صادرات سلاحهای آمریکایی، پس از عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار گرفته است.

آمریکا با برخورداری از 33 درصد از سهم صادرات بزرگترین صادر کننده تسلیحات در بازه زمانی مورد بحث بوده است. صادرات تسلیحات بزرگ این کشور نسبت به بازه زمانی 2006 تا 2010، 27 درصد افزایش نشان میدهد.

آمریکا بین سالهای 2011 تا 2016، تسلیحات مهم و بزرگ خود را به دستکم 96 کشور انجام داده و در این حوزه در فاصلهای بسیار بیشتر از سایر صادر کنندگان قرار دارد.

در سطح منطقهای، خاورمیانه بزرگترین دریافت کننده تسلیحات آمریکایی بوده و 41 درصد از صادرات این کشور را جذب میکند. آسیا و اقیانوسه 40 درصد و اروپا نیز 9.9 درصد دریافت داشتهاند. هواپیماهای جنگی و تجهیزات مرتبط با آنها 59 درصد از صادرات تسلیحاتی آمریکا را تشکیل میدهند.

آمریکا تا پایان سال 2015 قراردادهای بزرگی برای صادرات سلاح امضاء کرده که شامل ارائه 611 فروند هواپیمای پیشرفته اف-35 به 9 کشور جهان میشود.

نظر شما
پربیننده ها