به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، نشست رسانهای انیمیشن «افسانه سپهر» در دومین روز از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر با اجرای «محمدرضا مقدسیان» و با حضور «مهدی جعفری جوزانی» تهیهکننده، «عماد رحمانی» کارگردان، «مهرداد محرابی» کارگردان، «معین کریمی» مدیر تولید، «آرش آقابابایی» آهنگساز، «بنیامین شجاعی» کارگردان هنری، «سپهر ترابی» سرپرست گویندگان و «معین کریمی» مدیر تولید برگزار شد.
وی ادامه داد: نگاه ما برای انتخاب صداپیشهها مثل یک فیلم سینمایی بود. یعنی تست میگرفتیم و خروجی کار را میسنجیدیم و همه تلاش خود را به کار گرفتیم که بهترین و مناسبترین صداپیشهها را انتخاب کنیم.
بهداد باقری سرپرست رندر نیز گفت: وقتی ساخت تصاویر بهصورت دیجیتال انجام میشود، برای داشتن یک محصول نهایی نیاز به پردازشی به چشم میخورد که براساس آن کار یکدست و نهایی شود. درواقع میتوان گفت به یک «آرت استایل» نیاز داریم که باید بر مبنای آن پیش رفت و رندر گرفت.
آرش آقابابایی آهنگساز، درباره آهنگسازی این اثر بیان کرد: میخواهم حدیث آرزومندی بگویم و بهنمایندگی از همکاران صدا و موسیقی میگویم که پنج به یک نوعی از صداگذاری است که از چند جهت میشود صدا را شنید. امیدوارم روزی برسد که انیمیشن را بتوانیم در سالنی ببینیم که صدای پنج به یک حرفهای به ما بدهد. سازبندی این کار و ریتمهایی که استفاده کردیم، متفاوت است و بهنظرم کار خاصی شده است.
معین کریمی، مدیرتولید این اثر تاکید کرد: شکل داستانگویی انیمیشنها نکتهای مهم است. کارگردان و تهیهکننده این اثر کار بیگ پروداکشن انجام میدهند که طبیعتا حجم سنگینی از تولید را میطلبد. این موضوع چالشی جذاب را برای ما رقم زد. تیمی دویست نفره روی این پروژه کار کردند و چیزی که برای من امیدوارکننده است موضوع سن پایین هسته اصلی عوامل است. میانگین سنی عوامل بهسختی به ۳۰ سال میرسد. این موضوع در عین این که دلگرمکننده است هشداردهنده هم هست. باید حواس را جمع کرد که مهاجرت چنین استعدادهایی را شاهد نباشیم. امیدوارم اجازه بدهند که این آثار دیده شوند.
رحمانی گفت: هرزمانی که تیم ما را در جشنواره ببینید میتوانید مطمئن باشید که با اثری متفاوت آمدهایم و برای رقم خوردن این موضوع تلاش خواهیم کرد. ایده اصلی سپهر براساس یک افسانه ایرانی شکل گرفت و بعد از آن از قصهای فولکلور نیز الهام گرفتیم. تصمیم نهایی برآن شد که روایت فیلم بهصورت بیمکان و بیزمان باشد، اما نماد ایرانی یوز و دیگر نشانهها را بهصورت عامدانه در اثر بهکار بردیم.
محرابی گفت: همه تلاش انیمیشن ما این است که مفهوم را به دور از هر شعاری و بهصورت پنهان شده در لایههای کار منتقل کنیم تا مخاطب بهصورت غیرمستقیم پیام داستان را دریافت کند.
جعفریجوزانی نیز بیان کرد: از آنجایی که «شمشیر و اندوه» کاری مناسبتی است، ما آن را برای اکران در اواخر اردیبهشت ماه درنظر گرفتیم که همزمان با ایام محرم باشد. این فیلم در ۱۶ جشنواره شرکت کرد و توانست ۲۲ جایزه بگیرد و با یک ناشر بینالمللی برای اکران خارجی قرارداد بستیم و قرار است که انیمیشن به زودی اکران بینالمللی داشته باشد.
رحمانی گفت: تلاش ما این بود که کار فضای چندبعدی مخصوص به خودش را ارائه دهد و موضوع در فضایی جدید شکل بگیرد، بچهها قهرمان ایرانی را باور کنند و در این زمینه فرهنگسازی انجام شود. نگاه ما أصلا به صورت تقابل با قهرمانهای انیمیشنهای خارجی نبود. نگاه ما به «سپهر» قهرمانی بود که نقطه ضعفهای خودش را میشناخت، اما در اکران اصلی روی این موضوع تمرکز بیشتری خواهیم کرد.
جعفری جوزانی گفت: طراحی یک مسیر نیازمند یک منظومه محتوایی است. در کارگروههای مختلف کارشناسان نظرات تخصصی خود را ابراز میکنند. اما مشکل اینجا است که هنوز فیلسوفان ما انیمیشن را به خوبی نمیشناسند و درنتیجه اعمال نظر آنها گاهی غیرممکن میشود.
انتهای پیام/ 121