بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود

بزرگداشت چهارمین رئیس کتابخانه ملی، شادروان استاد ایرج افشار با همکاری موسسه خانه کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ - 05March 2016

بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در امتداد سلسله آئینهای گرامیداشت بزرگان کتابخانه ملی، مراسم بزرگداشت چهارمین رئیس کتابخانه ملی، شادروان استاد ایرج افشار برگزار میشود.

در این مراسم از دو اثر ارزشمند «فرزانه ایرانمدار» و «دوره کامل 45 جلدی فهرستگان نسخههای خطی ایران» که در مدار ایرانشناسی پدید آمدهاند، رونمایی میشود.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی مراسم بزرگداشت شادروان افشار را با همکاری موسسه خانه کتاب، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی برپا میکند.

این مراسم سهشنبه 18 اسفندماه از ساعت 15 تا 17 در مرکز همایشهای کتابخانه ملی به نشانی میدان ونک، بزرگراه حقانی (از غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی برپا خواهد شد.

نگاهی به کارنامه ایرج افشار

ایرج افشار (1304- 1389 ش)، ایرانشناس، کتابشناس و از اعضای شورای عالی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی بود.
 
وی از پراثرترین پژوهشگران معاصر ایران بهشمار میآمد و گستره پهناوری از فعالیتها، ازجمله سردبیری چند نشریه فرهنگی و همکاری با آنها، کتابداری، فهرستنگاری، نسخهشناسی، تدریس دانشگاهی در داخل و گاه در خارج، مطالعات ایرانشناسی، قاجارپژوهی، همکاری در سطوح مختلف با نهادهای متعدد پژوهشی و ایرانشناسی و کتابخانهها و مراکز نسخههای خطی، از عرصههای تکاپوی فرهنگی ـ پژوهشی اوست.
 
حدود 300 کتاب در زمینههای ایرانپژوهی، نسخهشناسی، کتابشناسی، فهرستنگاری، قاجارشناسی، رجالشناسی، اطلاعرسانی فرهنگی، متون کهن فارسی و شاید بیش از 2000 مقاله و یادداشت در همین زمینهها و نیز درباره رجال فرهنگی ایران در دوره معاصر، ایرانشناسان خارجی، معرفی و نقد کتاب، نکات و اسناد تاریخی، جغرافیای تاریخی، باستانشناسی، سفرنامه، گاه نکات ادبی و عرفانی، با تأکید بر ارزشهای ادبی و زبان فارسی از زندهیاد افشار منتشر شده و شماری نیز در دست تألیف، تکمیل و انتشار است.

نظر شما
پربیننده ها