"جعفر جهروتی‌زاده" در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

ولایت‌مداری؛ مهم‌ترین دغدغه شهید همت بود

شهید همت مطیع فرمایشات ولی‌فقیه بود و تاکید خاصی بر این موضوع داشت اما اینکه فکر کنیم اگر حاج همت امروز در قید حیات بود اسلحه بدست میگرفت و می‌جنگید، اشتباه است. اصولا نمی‌شود هر مسئله‌ای را با اهرم فشار از بین برد، بسیاری از اوقات لازم است روشنگری صورت بگیرد تا مشکلات حل شود.
کد خبر: ۷۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸ - 07March 2016

ولایت‌مداری؛ مهم‌ترین دغدغه شهید همت بود

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، امروزه جامعه ما با مسائل گوناگونی روبرو است، مسائلی که ممکن است هر فرد در برابر آنها رفتاری متفاوت بروز دهد، از طرفی همواره مدیریت و تصمیم بجای نامآوران انقلاب اسلامی ایران همچون سرداران دفاع مقدس کشورمان زبانزد بوده است.

به همین منظور به سراغ سردار جعفر جهروتی زاده یکی از همرزمان شهید محمد ابراهیم همت که فرماندهی لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول الله(ص) در دوران جنگ تحمیلی را عهدهدار بودهاند، رفته ایم تا از زبان این رزمنده بشنویم که این شهید بزرگوار در صورتی که در قید حیات بودند چه مواضعی در برابر مسایل مختلف کشور و جامعه میگرفتند.

ماحصل گفت و گو را در ادامه میخوانید.

***

* چنانچه شهید همت با فسادی اقتصادی مواجه میشدند، چه واکنشی نشان میدادند؟

رهبر معظم انقلاب بارها در این زمینه صحبت کردهاند، تمام اقشار مردم را به برخورد با مفسدان اقتصادی دعوت کردهاند و بارها به مسؤولین کشور در این خصوص هشدار دادهاند؛ پس نمیتوان گفت که امروز حاج همت اگر بود چه میکرد، اگر ایشان هم در قید حیات بودند قطعا به تبعیت از دستور و دعوت ولی فقیه، به وظیفه خود عمل میکرد.

* متأسفانه گاهاً دیده میشود برخی از نام شهدا سوءاستفاده میکنند، به نظرتان واکنش شهید همت در برابر این عمل ناشایست چه میتوانست باشد؟

در حال حاضر حاج همتهایی را در کشور داریم و میبینیم که نسبت به دیگر اقشار جامعه، حساسیت بسیار زیادی دارند و از نام شهدا سوءاستفاده نمیکنند. اگر فردی در برابر سوءاستفاده نام شهیدان ساکت بنشیند کاری اشتباه انجام داده است.

البته باید گفت انسانها تغییر میکنند و این تغییر را در تاریخ انقلاب در بسیاری از انقلابیون دیدهام، افرادی که مواضع 30 سال پیششان با مواضع امروزشان متفاوت است.

* با توجه به مسائل حجاب که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم، شهید همت نسبت به مساله حجاب چگونه برخورد میکرد؟

بحث حجاب یک موضوع اساسی در کشور است و بالاخره راهکارهایی هم در این زمینه وجود دارد. با توجه به اینکه مسایل و برخی مشکلات را به صورت فیزیکی و با کمک گرفتن از برخی اهرمهای فشار نمیتوان حل کرد و باید همان امر به معروف و نهی از منکر در کشور احیا شود تا این مشکلات نیز برطرف شود.

امیدوارم بحث صحیح ترویج فرهنگ حجاب و عفاف برای خواهرانی که بعضا حجاب خود را رعایت نمیکنند را آگاه سازد چرا که بیحجابی و بیعفافی در آینده گریبان خود آنها را خواهد گرفت اگر حاج همت در قید حیات بود به طور قطع با مساله ترویج صحیح فرهنگ عفاف و حجاب و شیوه امر به معروف و نهی از منکر به آگاهسازی جامعه برای رعایت عفاف و حجاب میپرداخت.

* اگر حاج همت امروز در قید حیات بود چه واکنشی نسبت به عدم توجه مسوؤلین به فرمایشات ولی فقیه نشان میداد؟

شهید همت مطیع فرمایشات ولیفقیه بود و تاکید خاصی بر این موضوع داشت اما اینکه فکر کنیم اگر حاج همت امروز در قید حیات بود اسلحه بدست میگرفت و میجنگید، اشتباه است. اصولا نمیشود هر مسئلهای را با اهرم فشار از بین برد، بسیاری از اوقات لازم است روشنگری صورت بگیرد تا مشکلات حل شود.

امروز ما به افرادی دلسوز که موقعیت را درک کنند، نیاز داریم تا بفهمند که چقدر تبعیت از ولی فقیه اهمیت دارد، از طرفی هم بیتوجهی مسؤولین به فرامین رهبری میتواند تبعات سنگین و زیانباری در جامعه داشته باشد. قطعاً اگر شهید همت در قید حیات بودند با جان و دل تلاش می کردند تا این معضل از بین برود.

* امروز با معضلات فرهنگی گوناگونی روبرو هستیم، به نظرتان رفتار شهید همت نسبت به مسایل فرهنگی چگونه میتوانست باشد؟

به طور قطعی اولین کاری که شهید همت در عرصه فرهنگی انجام میداد خودش سعی میکرد در عرصه فرهنگی فعال باشد و جوانان را به این سمت تشویق کند، چرا که امروز بسیاری افراد در عرصه فرهنگی فعال هستند و همچنین کار فرهنگی در کشور ما بطور گسترده در حال انجام است لذا برخی از مسایل فرهنگی بشکلی است که نیاز به درمان دارد اما در کنار کار مسوؤلین فرهنگی که در ضمینه ی مسایل فرهنگی تلاش میکنند جوانان زیادی بصورت خود جوش در کشور هستند که با دست خالی و بدون کوچکترین چشم داشتی جامعه را به سمت و سوق الهی پیش ببرند.

* به نظر شما موضعگیری شهید همت در برابر امریکا چگونه میتوانست باشد؟

قطعا موضع ما در برابر شیطان بزرگ همیشه مشخص است، با این حال حاج همت در این زمینه هم به طور قطع نظر رهبری را داشت و حتما موضع گیریها ایشان همان بیانات رهبری در مورد آمریکا خواهد بود.

ایشان از رهنمودهای مقام معظم رهبری در بحث موضع گیری در برابر آمریکا و هچنین قضایا و مسایل پیش آمده در روابط ایران و امریکا را رصد میکرد و در این زمینه از هیچگونه تلاشی دریغ نمیکرد و در آخر حاج همت به طور حتم از بزرگوارانی بود که در این مسایل و قضایای ذکر شده پیشرفت میکرد و بیشتر از گذشته تلاش میکرد تا اینکه به رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری جامعه عمل بپوشاند.

نظر شما
پربیننده ها