گروه استانهای دفاعپرس- حجتالاسلاموالمسلمین «موسی سلیمانی» جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیهالسلام؛ هشت شوال سالروز تخریب قبور اصحاب و ائمه علیهمالسلام بقیع است. در سال ۱۳۴۴ هجری قمری، آل سعود با پشتوانه فکری وهابیت قبور و بقعههای بقیع را خراب کرد. از آن سال صد سال گذشته است. هنوز شیفتگان چه سنی و چه شیعه امیدوار به ساخت بارگاه و آبادانی بقیع هستند.
در معارف دینی به حفظ حریم و هم حرم بزرگان دین توصیه شده است.
پیشنهاد ساخت مسجد بر روی اجساد مطهر اصحاب کهف «قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا» (کهف/ ۲۱) ساخت حرم را تایید و توصیه میکند.
آیات زیر نیز حفظ حریم را توصیه میکند «و ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ» (حج/ ۳۲) و «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» (نور/ ۳۶)
[ﺍﻳﻦ ﻧﻮر]ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎیی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺫﻥ ﺩﺍﺩﻩ [ﺷﺄﻥ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﻭ ﻗﺪﺭ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﺁﻧﻬﺎ]ﺭﻓﻌﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﻧﺎﻣﺶ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺫﻛﺮ ﺷﻮﺩ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎم ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ میﮔﻮﻳﻨﺪ.
تکریم و تعظیم حرم و حریم ائمه در راستا و مکمل یکدیگر است. وظیفه مؤمنین حفظ هر دو است. اکنون که حرمی برای ائمه در بقیع باقی نمانده حفظ حریم با برگزاری مراسم و هرگونه تکریمی ضروری است.
آیتالله جوادی آملی میفرمایند: برای ما فرقی بین مشهد و بقیع نیست؛ امام، امام است! این طلا و نقره، امام را زیبا نکرده! وقتی در مدینه مشرف میشدیم میخواستیم بقیع برویم، کفشها را میگرفتیم، تعجب میکردند که اینجا در بیابان و در خاک چرا کفش را میگیرید، گفتم ما اگر مشهد میرویم و کفش را میگیریم برای فرش نیست که، چون آنجا فرش است، اینجا امام است! چه فرقی میکند؟! چهار تا امام هستند که میخواهیم زیارت برویم، فرقی نمیکند برای ما!
به قول نیّر تبریزی: نسیم قدسی یکی گذر کن به بارگاهی که لرزد آنجا/ خلیل را دست، ذبیح را دل مسیح را لب، کلیم را پا
انتهای پیام/