ضرورت توجه به ایمنی راه‌ها و خودروها برای کاهش تصادفات

رئیس مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهور فراجا از وضعیت بحرانی تصادفات رانندگی در کشور خبر داد و گفت: توجه به عوامل ایمنی راه‌ها و خودروها ضروری است.
کد خبر: ۷۳۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۶ - 09April 2025

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، سرهنگ «وحیدرضا بای» رئیس مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهور فراجا با اشاره به بررسی وضعیت ترافیک و تصادفات رانندگی در کشور اظهار داشت: برای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی جاده‌ها، نیاز به همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط و توجه ویژه به عوامل ایمنی داریم.

ضرورت توجه به ایمنی راه‌ها و خودروها برای کاهش تصادفات

سرهنگ بای ضمن اشاره به شرایط خاص ترافیکی کشور، گفت: کشورمان به دلیل وسعت جغرافیایی و حجم بالای تردد‌ها شرایط ویژه‌ای در زمینه ترافیک دارد. طول راه‌های برون‌شهری کشور بیش از ۳۲۷ هزار کیلومتر و طول معابر شهری بیش از ۴۵۷ هزار کیلومتر است. از لحاظ پهناوری، ایران هفدهمین کشور پهناور جهان بوده و در رتبه بیست و یکم دنیا از نظر طول راه‌ها قرار دارد.

وی افزود: جمعیت کشور بیش از ۸۶ میلیون نفر است که بیش از ۴۲ میلیون نفر از این جمعیت دارای گواهینامه هستند، به این معنی که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور راننده و دارای گواهینامه هستند. همچنین تعداد وسایل نقلیه کشور، از جمله خودرو و موتورسیکلت، به بیش از ۴۱ و نیم میلیون دستگاه می‌رسد و ایران از نظر تعداد وسایل نقلیه موتوری در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: تقریباً ۵۰ درصد از خانواده‌های ایرانی دارای خودرو شخصی هستند و بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر در کشور با استفاده از وسایل نقلیه موتوری انجام می‌شود، که این امر نشان‌دهنده وابستگی بالای کشور به حمل و نقل وسایل نقلیه موتوری زمینی برای جابجایی کالا و مسافر است.

سرهنگ بای همچنین به مقایسه وضعیت تصادفات در سال‌های گذشته و امروز پرداخت و عنوان کرد: در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰، تصادفات کشور بسیار زیاد بود و تعداد جان‌باختگان سالانه به بیش از ۲۷ هزار نفر رسید. اما اکنون با رشد ۵۶۹ درصدی در تعداد وسایل نقلیه و ۱۴۱ درصدی در تعداد دارندگان گواهینامه، وضعیت استفاده از وسایل نقلیه در کشور در مقایسه با سال ۱۳۸۰، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

رئیس مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهور فراجا در خصوص میزان تردد‌ها نیز گفت: بر مبنای مصرف سوخت، هر ساله بیش از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پیمایش توسط وسایل نقلیه در کشور انجام می‌شود. به طور متوسط، هر وسیله نقلیه در کشور حدود ۱۳ هزار کیلومتر در سال پیمایش دارد که این آمار نشان‌دهنده حجم بالای تردد وسایل نقلیه در کشور ماست.

در ادامه، سرهنگ بای به وضعیت تصادفات و خسارات ناشی از آنها اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از دو میلیون و چهارصد هزار فقره تصادف در کشور رخ می‌دهد. از این تعداد، ۸۲ درصد تصادفات خسارتی، ۱۷ درصد تصادفات جرحی و یک درصد تصادفات فوتی هستند. به عبارتی، روزانه بیش از ۶۵۰۰ فقره تصادف در کشور رخ می‌دهد که منجر به جان باختن روزانه ۵۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۳۰ نفر می‌شود.

وی ادامه داد: این آمار‌ها نشان‌دهنده چالش‌های بزرگ پیش روی ما در زمینه ترافیک و ایمنی جاده‌ها است و نیاز به اقدامات هماهنگ و برنامه‌ریزی ویژه از سوی تمامی دستگاه‌های مسئول دارد تا بتوانیم به بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تصادفات کمک کنیم.

رئیس مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهور فراجا با اشاره به بررسی ۲۰ ساله تصادفات رانندگی در کشور، بیان داشت: متأسفانه به‌طور متوسط هر ساله ۲۰ هزار نفر از هم‌وطنانمان را به‌خاطر تصادفات از دست می‌دهیم. همچنین در این مدت هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند که بخش زیادی از آنها به‌ویژه دچار ضایعات نخاعی و معلولیت‌های شدید می‌شوند که تا پایان عمر با ناتوانی‌های جدی روبه‌رو خواهند بود.

سرهنگ بای با اشاره به خسارات معنوی و اجتماعی ناشی از تصادفات، تأکید کرد که این خسارات قابل جبران نیستند؛ خانواده‌ها عزیزان خود را از دست می‌دهند و این آسیب‌های روانی تا ابد باقی خواهد ماند.

رئیس مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهور فراجا از آمار جهانی در خصوص تصادفات رانندگی خبر داد و گفت: تصادفات رانندگی بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هشتمین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود، اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت، متأسفانه در کشور ما، تصادفات رانندگی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ سومین عامل مرگ‌ومیر بوده است. بیش از ۶۲ درصد از کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، افراد در سن مولد و کار کشور هستند که از این حیث برای جامعه بسیار خسارت بار است.

وی با اشاره به برخی تصادفات دردناک در سال‌های اخیر همچون حادثه کرمان که منجر به فوت دانش‌آموزان نخبه و آینده‌ساز کشور شد، افزود: خسارت‌های مالی ناشی از تصادفات در سال‌های اخیر نیز قابل توجه است. طبق محاسبات انجام‌ شده، تصادفات رانندگی سالیانه معادل بیش از ۱۷ درصد از بودجه سالیانه کشور را به خسارت وارد می‌کند. بانک جهانی نیز اعلام کرده که خسارت‌های تصادفات در ایران معادل ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی است.

وی در ادامه به آمار جان‌باختگان تصادفات در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در بین ۱۶۰ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته که با ۲۱/۵ نفر کشته تصادف به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در رتبه ۱۱۲ قرار داشته که رتبه‌ای نگران‌کننده است.

رئیس مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهور فراجا در خصوص نوع تصادفات نیز بیان کرد که ۸۰ درصد تصادفات در داخل شهر‌ها رخ می‌دهد و ۲۵ درصد جان‌باختگان مربوط به تصادفات شهری هستند. همچنین بیش از ۷۵ درصد جان‌باختگان در تصادفات برون‌شهری جان خود را از دست می‌دهند.

وی یکی از دلایل این موضوع را به تفاوت تجربه رانندگی شهرنشین‌ها و رانندگان جاده‌ای دانست و تصریح کرد: رانندگان در طول سال بیشتر در شهر رانندگی می‌کنند و در ایام خاص مانند نوروز یا تابستان که به جاده می‌روند، به دلیل عدم آشنایی با شرایط جاده‌ای، آسیب‌های بیشتری می‌بینند و در مجموع شدت تصادفات در جاده‌ها بالاتر است.

سرهنگ بای تأکید کرد: خسارت‌های سالیانه ناشی از فقط تصادفات فوتی در هشت سال اخیر، سالیانه حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین آمار‌های سالیانه بیمه مرکزی نیز نشان می‌دهد که پرداخت خسارت‌های بیمه در تصادفات، بیشتر از درآمد‌های آنها از حق بیمه‌ها است که خود گواهی بر شدت و وسعت خسارت‌های مادی تصادفات است.

وی از اقدامات رسانه‌ای اخیر از جمله برنامه‌های ویژه رسانه ملی در ایام نوروز تقدیر کرد و اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه دستگاه‌ها، اقدامات اساسی برای کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن انجام شود.

کاهش تصادفات نیازمند هم‌افزایی و توجه به عوامل ایمنی است

سرهنگ بای با تأکید بر اهمیت توجه به تصادفات و تلفات ناشی از آن، ابراز داشت: خسارت مادی ناشی از تصادفات قطعاً قابل توجه است، اما بخش معنوی آنکه غیرقابل جبران و تأثیرگذارتر است، باید در اولویت توجه قرار گیرد. اگر آمار تصادفات به‌طور منظم و در تمامی ایام سال اعلام شود، می‌توانیم توجه بیشتری را به این موضوع جلب کرده و در کاهش آن مؤثر واقع شویم.

رئیس مرکز داده‌های پلیس راهور فراجا افزود: در ایام کرونا، هنگامی که آمار فوتی‌ها اعلام می‌شد، همه به دقت به آن توجه می‌کردند. متأسفانه در زمینه تصادفات، این آمار تنها در بزنگاه‌های خاص عنوان می‌شود و در طول سال مروری بر آن نداریم. این موضوع باید در اولویت توجه تمام مقامات و دستگاه‌ها قرار گیرد.

سرهنگ بای سپس به آمار تصادفات پرداخت و گفت: بر اساس تحقیقات علمی انجام‌شده، ۵۲ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است، بیش از ۲۰ درصد به دلیل وضعیت نامناسب راه‌ها، ۱۲ درصد به علت نقص فنی وسیله نقلیه و مابقی به دلایل مشترک بین این عوامل است. همچنین، در تجزیه و تحلیل‌های انجام‌شده با همکاری سازمان پزشکی قانونی، مشخص شد که ۵۲ درصد از جان‌باختگان تصادفات، در همان لحظات اولیه حادثه (در صحنه تصادف) جان خود را از دست می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: اگر راه‌ها ایمن و وسیله نقلیه از استاندارد‌های ایمنی برخوردار باشند، می‌توانیم از شدت و میزان خسارات تصادفات بکاهیم. طبق بررسی‌ها، شدت تصادفات در کشور ما به‌مراتب بیشتر از کشور‌های دیگر است. در حالی که در اتحادیه اروپا به ازای هر فقره تصادف، به‌طور میانگین ۱/۰۲ نفر فوت یا مجروح می‌شوند، این عدد در کشور ما ۱.۲۵ نفر فوتی و مجروح به ازای هر فقره تصادف است که تفاوت قابل توجهی دارد.

علل وقوع و تشدید خسارات تصادفات جاده‌ای

رئیس مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهور فراجا، کارشناسان با بررسی علل تصادفات جاده‌ای، این عوامل را به دو بخش اصلی تقسیم کرده‌اند: علل وقوع تصادف و علل تشدید خسارات ناشی از تصادف. هر یک از این بخش‌ها نقش مهمی در کاهش تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای دارند.

از سوی دیگر، داده‌های آماری نشان می‌دهد که حدود ۵۲ درصد از جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای، در همان صحنه حادثه جان خود را از دست می‌دهند. کارشناسان این موضوع را ناشی از ایمنی ناکافی جاده‌ها، کیفیت پایین طراحی خودرو‌ها و شرایط محیطی نامناسب می‌دانند. این عوامل باعث می‌شوند که شدت ضربه اولیه تصادف به قدری بالا باشد که جان سرنشینان را در لحظه حادثه بگیرد.

کارشناسان بر این باورند که ایمن‌سازی جاده‌ها و ارتقای استاندارد‌های ایمنی خودرو‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش شدت خسارات داشته باشد. همچنین، مدیریت بهتر ترافیک و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت اصول ایمنی در رانندگی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند نقش مؤثری در کاهش تصادفات جاده‌ای ایفا کند.

این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که توجه به هر دو بخش علل وقوع و تشدید خسارات تصادفات می‌تواند به کاهش تعداد حوادث و قربانیان جاده‌ای منجر شود.

رئیس مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهور فراجا با تأکید بر لزوم توجه به ایمنی وسایل نقلیه و راه‌ها، تصریح کرد: بر اساس آمار، ۵۲ درصد از جان‌باختگان تصادفات در صحنه فوت می‌کنند، ۶ درصد در طول مسیر و ۴۲ درصد در مراکز درمانی فوت می‌کنند. بنابراین، اگر راه‌ها و وسیله نقلیه ایمن باشند، می‌توانیم جان سرنشینان و آسیب‌دیدگان را نجات دهیم.

سرهنگ بای به اقدامات انجام‌شده در سطح کشور و برنامه‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، سند برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های کشور با همکاری هشت دستگاه مؤثر تدوین شده است. این هشت دستگاه از ۳۳ دستگاه کشور در حوزه تصادفات، نقش مستقیم دارند و برنامه‌های ویژه‌ای برای کاهش تصادفات در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص نیاز به اصلاح قوانین و مقررات، متذکر شد: در اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه، هدف کاهش ۱۰ درصدی تصادفات پیش‌بینی شده است. همچنین، قانون رسیدگی به جرایم رانندگی را نیز داریم. لیکن قوانین و مقررات باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که مجازات‌ها و محکومیت‌ها بازدارنده‌تر شوند، تا افراد متخلف از ارتکاب کوچک‌ترین تخلفات نیز خودداری کنند.

سرهنگ بای در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها و آموزش عمومی، خاطرنشان کرد: صدا و سیما و سایر رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح رانندگی ایفا کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز باید برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای برای نسل آینده رانندگان طراحی کند تا در آینده شاهد کاهش چشمگیر تصادفات و تلفات جاده‌ای باشیم.

انتهای پیام/ 261

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار