ما آماده‌ایم-71/ رییس ستاد مرکزی راهیان نور:

جوانان امروز از جوانان اول انقلاب بهتر و آماده‌ترند/ در راهیان نور "وحدت ملی" به بهترین نحو تعریف می‌شود

رییس ستاد مرکزی راهیان نور گفت: پس از گذشت 29 سال از جنگ تحمیلی، می بینید که مردم هنوز هم به آن آرمان‌ها وفادار هستند. ما شعار "ما آماده‌ایم" را بخاطر جوانان که آماده هستند انتخاب کردیم. جوانان امروز از جوانان اول انقلاب و دفاع مقدس بهتر و آماده‌تر نباشند کمتر از آنها نیستند.
کد خبر: ۷۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ - 10March 2016

جوانان امروز از جوانان اول انقلاب بهتر و آماده‌ترند/ در راهیان نور

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رییس ستاد مرکزی راهیان نور صبح امروز با حضور در برنامه پیش خوان خبر درباره برنامههای امسال راهیان نور گفت: 54 یادمان در 7 استان، آمادگی ارائه خدمات به زائرین دارند. پیش بینی کردهایم که به دلیل وجود شرایط مناسب در مناطق خوزستان، ایلام، سرپل ذهاب و آذربایجان بیشترین حجم حضور زائران را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در نظر داریم که زیرساختهای مناسبی در یادمانها برای رفاه حال زائرین فراهم شود. در حال حاضر در کل یادمانها 120 هزار تخت موجود است تا زائران بتوانند شبها در آنجا اسکان داشته باشند.

سردار کارگر با اشاره به برنامه تحویل سال در اردوهای راهیان نور، بیان کرد: برنامههای متعددی را در یادمانها در زمان سال تحویل پیش بینی کردهایم. سال گذشته هنگام تحویل سال 50 هزار نفر در یادمان شلمچه حضور داشتد.

رییس ستاد مرکزی راهیان با بیان این مطلب که در سال جاری بالغ بر پنج میلیون نفر توفیق داشتند که در یادمانهای دفاع مقدس حضور یابند، اظهار داشت: بیش از 80 درصد این جمعیت شامل گروههای سنی 15 تا 30 سال بودهاند. آنها افرادی هستند که در دوران دفاع مقدس نبودند و این نشانگر این است که هر قدر ما ظرفیت بیشتری ایجاد کنیم قابلیت وجود دارد تا جوانان در مناطق عملیاتی حضور یابند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی برنامههای راهیان نور برای قشر دانش آموز و دانشجو، گفت: توجه به دو قشر دانش آموز و دانشجو مساله مهمی است. شورای سیاست گذاری راهیان نور در کشور وجود دارد که رییس آن شورا بنده هستم. یک قرارگاه دانش آموزی در آموزش و پرورش ایجاد کردیم که وزیر آموزش و پرورش فرمانده این قرارگاه است. سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین جانشین ایشان است. افق راهیان نور این است که در سال 94 بیش از یک میلیون نفر دانش آموز را به مناطق عملیاتی اعزام کند.

سردار کارگر ادامه داد: تا به امروز حدود 700 هزار دانش آموز به ادروهای زیارتی راهیان نور اعزام شده اند و تا پایان سال این برنامه ادامه خواهد داشت. اما متاسفانه در خصوص راهیان نور دانشجویی، کم توجهی صورت گرفته است. ابتدای سال جاری قرارگاه دانشجویی شهید علم الهدی را تشکیل دادیم که سردار فضلی فرمانده این قرارگاه و معاون فرهنگ وزارت علوم معاون ایشان بود. با پیشنهاد سردار فضلی و بسیج دانشجویی، وزیر علوم فرمانده و سردار فضلی جانشین ایشان در این قرارگاه انتخاب شدند.

ریس ستاد مرکزی راهیان نور تصریح کرد: در میان پنج میلیون نفری که به مناطق عملیاتی اعزام شدند حدود 50 درصد آنها با ماشین شخصی برای بازدید از مناطق عملیاتی رفتند. پیش بینی کردیم افرادی که با ماشین شخصی به یادمانها میآیند از خدمات و امکاناتی که آنجا وجود دارد استفاده کنند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اظهار کرد: امسال قصد داریم از فناوریهای نوین همچون شبکههای اجتماعی و عکاسی در سرزمین نور استفاده نماییم.  

سردار کارگر با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر "دولت باید با تمام توان پای راهیان نور بایستد و کمک کند" اظهار کرد: راهیان نور متعلق به همه مردم است. از تمام جناحها، ادیان و مذاهب مختلف به راهیان نور میآیند. راهیان نور جایی است که وحدت ملی را میشود در آنجا تعریف کرد.

وی افزود: ما ابتکارات و فعالیت در یادمانها را از خود مردم میگیریم. سال گذشته در یادمانها تئاترهای خیابانی اجرا شد که مورد استقبال قرار گرفت و امسال نیز این کار را دنبال میکنیم. صدا و سیما نیز با شبکه رادیویی بهاران خدمت خوبی را به زائرین ارائه میدهد.

سردار کارگر راهیان نور را یک حج بصیرتی دانست و گفت: خون شهدا در وجب به وجب این مناطق ریخته شده تا این مناطق آزاد شود. اردوهای راهیان نور یک حج بصیرتی است. ما امکاناتی را در اختیار زائرین قرار میدهیم اما معنویت را از محیط آنجا در می یابند. پس از اربعین، راهیان نور بزرگترین همایش فرهنگی در دنیاست.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور تصریح کرد: پس از گذشت 29 سال از جنگ تحمیلی، می بینید که مردم هنوز هم به آن آرمانها وفادار هستند. ما شعار "ما آمادهایم" را بخاطر جوانان که آماده هستند انتخاب کردیم. جوانان امروز از جوانان اول انقلاب و دفاع مقدس بهتر و آمادهتر نباشند کمتر از آنها نیستند.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد حضور مهمانان و زائرین خارجی در یادمانها، اظهار کرد: آمار دقیقی از سال 94 نداریم اما بیش از 1500 زائر خارجی در سال 92 و 2600 زائر خارجی وهمچنین بیش از 1500 زائر اقلیتهای دینی در سال 93 در مناطق عملیاتی حضور یافتند. این زائرین از کشورهای مقاومت، کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی جنوبی حضور داشتند.

وی همچنین ادامه داد: در برنامه ششم و هفتم توسعه قصد داریم که در سال 1404 جمهوری اسلامی ایران پذیرای 10 میلیون نفر از زائرین به مناطق عملیاتی باشیم. هر قدر ظرفیت ایجاد کنیم قابلیت در مردم وجود دارد که به این مناطق سفر کنند و از امکانات استفاده کنند.

سردار کارگر درباره محتوای دیداراعضای ستاد مرکزی راهیان نوربا مقام معظم رهبری گفت: ایشان 12 مطالبه را از ما خواستند که انجام دهیم تا دفاع مقدس دچار فراموشی یا تحریف نشود.

وی در خصوص 12 مطالبه رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: در اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که سال 71  توسط رهبر معظم انقلاب تصویب شد در آنجا به این دو مورد تحریف و فراموشی دفاع مقدس اشاره شد. در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و ستاد مرکزی راهیان نور دبیرخانهای داریم که مطالبات مقام معظم رهبری را پیگیری میکند. یکی از فعالیتهای این دبیرخانه شناسنامهدار کردن یادمانها بود.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس افزود: در خصوص جلوگیری از تحریف دفاع مقدس ما پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را ایجاد کردیم. یکی از وظایف مهم این پژوهشگاه این است که تمام اسناد دفاع مقدس و کتابهای که چاپ میشود و فیلمهای دفاع مقدس قبل از تولید به تایید این سازمان درآید. همچنین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس را در همین رابطه تشکیل دادیم که همه اسناد دفاع مقدس را در یک جا جمع کنیم.

سردار کارگر تصریح کرد: متاسفانه ما از ابزار هنر در معرفی دفاع مقدس کمتر استفاده کردیم و قصد داریم در آینده از ابزار هنر استفاده کنیم.

وی در پایان به فعالیتهای که در راهیان نور پیگیری میشود، اشاره کرد و گفت: جلوگیری از بروز حوادث در راهیان نور، فعال نگه داشتن فعالیتهای مردمی، انتخاب راویان مناسب، در اختیار قرار دادن شناسنامه مناطق عملیاتی به زائرین، توجه به وصیتنامه شهدا و تداوم سفرهای دسته جمعی از جمله برنامهها و فعالیتهای است که در راهیان نور پیگیری میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار