به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، «داود منافیپور» دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (علیهالسلام) شامگاه گذشته (شنبه) در نخستین سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» که با حضور شعرا، علما و کارشناس دینی در حسینیه آذربایجانیهای کربلا معلی برگزار شد، با اشاره به علائم ظهور منجی عالم اظهار داشت: قیام امام زمان (عج) برای پاسخ به ظلمهایی است که به اهل بیت (ع) شد. بدانید ما در نزدیکیهای ظهور هستیم، اما وظیفه شیعه در قبل از ظهور چیست؟
وی ادامه داد: تنها وظیفه ما در دوران انتظار چیزی نیست جز آمادگی. شیطان از ابتدا تمام آیاتی را که نیاز داشت به نفع خودش جعل کرد و آیاتی که برای موفقیت گروه مؤمنین بود یک بدلی از آن خلق کرد و از آنها به نفع جریان انحرافی استفاده کرد.
دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (علیهالسلام) خاطرنشان کرد: بعد از زمین خوردن هابیل، همواره تمام انبیاء (ع) بهدنبال منجی بودند و نقشه کلی نجاتبخشی را میدانستند و همگان میدانستند فرزندی از رسول خاتم (ص) خواهد آمد که تکلیف خیر و شر را روشن خواهد کرد.
منافیپور بیان کرد: محبت امام زمان (عج) در دل تمام انبیاء (ع) بوده است. اگر بعد از بعثت رسول گرامی اسلام (ص) بخواهیم به موضوع امام زمان (عج) نگاه کنیم، خواهیم دید که اهل بیت (ع) هرکدام بهاندازه سهم خودشان زمینهساز ظهور بودند.
وی افزود: امامشناسی یا همان منجیشناسی در بین اهلبیت (ع) مرسوم بوده است. در زمان امام صادق (ع) دو اقدام صورت گرفت، ایشان سازمان وکلا را شکل دادند و سپس مؤسس کرسی کربلاشناسی بودند.
دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (علیهالسلام) بیان کرد: جریان ظهور از حضرت موسیبنجعفر (ع) آغاز شد و ایشان تمام فرزندانشان را بهسمت شرق گسیل دادند. یکی از سرمایهگذاریهای امام موسیبنجعفر (ع) ایران بود که زمینهساز ظهور است.
منافیپور تاکید کرد: بدون جغرافیا نمیتوان اندیشهای را به دنیا معرفی کرد، صهیونیست جهانی برای پیاده کردن افکار شوم خود یک جغرافیا را برای خود انتخاب کرد و در فلسطین امروزی مستقر شد تا یک جغرافیا داشته باشد.
وی ادامه داد: امام کاظم (ع) هم تمام فرزندان خود را بهسمت شرق گسیل داد و وقتی امام رضا (ع) بهسمت ایران آمد به تمام اعضای خانواده خود تأکید کرد بهسمت ایران حرکت کنند و امروز ۲۷ نسل از موسیبنجعفر (ع) فقط در قم هستند. مسأله زمینهسازی ظهور در سه منطقه یعنی خراسان، قم و ری متمرکز میشود. ستون فقرات این زمینهسازی قم خواهد بود و در واقع قم آغازگر زمینهسازی ظهور است.
دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (علیهالسلام) تصریح کرد: سازمان وکلای امام موسی بن جعفر (ع) در زمان علیبنموسی الرضا (ع) جواب داد و حضرت فاطمه معصومه (س) در قم، احمدبنموسی (ع) در شیراز و حمزةبنموسی کاظم (ع) در شهر ری مستقر شدند. تمام فرزندان امام کاظم (ع) تمام منطقه شرق یعنی ایران را در دست گرفتند و جریان یهود و صهیونیست جهانی با یک برنامه نسبت به قم، خراسان و ری برنامه دارد.
منافیپور یادآور شد: تصور میکنید فیلم «عنکبوت مقدس» بدون برنامه ساخته شد؟ این فیلم یک حرکت کامل وقیحانه بود که نشان میدهد صهیونیست نسبت به شهرهای مقدس ما برنامه دارد.
وی ابراز کرد: البته اگر شما جغرافیا و سرباز داشته باشید، اما انگیزه نداشته باشید فایدهای ندارد. خداوند شیعه را پس از بزرگترین انقلاب شیعی تنها نگذاشته است، جنگ تحمیلی ما تقابل با ملیتهای مختلف بود و سربازان ما با انگیزه سیدالشهداء (ع) در نبرد ناعادلانه پیروز شدند.
دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (علیهالسلام) خاطرنشان کرد: خداوند کربلا را برای تهیج شیعیان قرار داده است. کربلا بهعنوان نیروی حیاتبخش آخرالزمان مطرح است و باید از این ظرفیت بهره ببریم. بدون سیدالشهدا (ع) هیچ حیاتی در دنیا وجود ندارد. کربلا تنها نقشه حیات شیعه است، سرزمین کربلا سرزمین خیزش است و خیزشی که از این سرزمین اتفاق میافتد انگیزهبخش و نیرو بخش است.
وظیفه ما در دوران غیبت چیست؟
منافیپور در ادامه بیان کرد: از امام صادق (ع) سؤال میشود در زمان ظهور چه اتفاقی میافتد، امام (ع) در مورد یکی از نشانههای ظهور میفرمایند که روزگاری میرسد که دیوارههای کوفه به کربلا میرسد، امروز اربعین از دیوارههای کوفه تا کربلا متصل شده است و نزدیک است که این دیوارهها به هم متصل شوند.
وی افزود: کاربری کربلا باید از شفا و طلب روزی تغییر کند و ما باید یک سربازی باشیم که از این مکان استفاده میکنیم. باید به نقطهای برسیم که بگوییم اگر روزگاری در کربلا بودیم یار امام حسین (ع) میشدیم. البته اگر امروز نماز و ایمان برخی از مردم ضعیف شده است به این خاطر است که مسئولان فرهنگی ما کربلا را بهخوبی تبیین نکردهاند.
دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (علیهالسلام) تصریح کرد: آیا زمان این نرسیده است که به کربلا بهعنوان یک مدرسه فقه بپردازیم؟ اهالی هنر و رسانه! شما زمینهساز ظهور هستید. ما باید در روضهخوانی و واقعهخوانی مطالبهگر باشیم. یک شاعر، واعظ و روضهخوان اگر با نگاه مطالبهگری به میدان بیاید کار برای ظهور فراهم میشود. سیدالشهداء (ع) به اصحاب خود نگفتند که ای نماز شبخوانان؛ بلکه گفتند که ای غیرتمندان! به میدان بیاید.
استقبال هنرمندان فراتر از حد انتظار بود
در ادامه «محسن مؤمنی شریف»رئیس هیأت اندیشهورز نخستین سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» با ارائه گزارشی از نخستین دوره برگزاری این سوگواره اظهار داشت: استقبال هنرمندان فراتر از انتظار ما بود. تصور نمیکردیم که با وجود یک موضوع جدید هنرمندان پای کار بیایند و از این موضوع استقبال کنند.
وی ادامه داد: در مجموع ۲۵۰۰ اثر به سوگواره ارسال شد که نیمی از آن مختص شاعران و نوحهسرایان بود. در حوزه داستان و داستانک و ناداستان بیش از ۶۵۰ اثر ارسال شد. همچنین درحوزه هنرهای تجسمی نیز ۳۵۰ اثر ارسال شده است که در ماه محرم طی یک نمایشگاه به بازدید عموم گذاشته خواهد شد. در بخش هنرهای نمایشی نیز بیش از ۲۰۰ اثر به دست ما رسید.
مؤمنی شریف ابراز کرد: در حوزه بینالملل برای ۱۳ کشور فراخوان ارسال شده است و تنها در حوزه شعر عربی هنرمندانی شرکت کردند و آثار استاندارد انتخاب شد. تنها در حوزه موسیقی در اولین دوره اثری نداشتهایم.
«نرگس منافیپور» سخنگوی بخش علمی نخستین سوگواره «سفینةالنجاة» نیز در ادامه گزارشی از این بخش ارائه کرد و گفت: ۴۰ مقاله با محوریت لباس معظم امام حسین (ع) به دبیرخانه سوگواره ارسال شد که آثار از کشورهای ایران، عراق، سوریه، لبنان و پاکستان بوده است. برخی مباحث و موضوعات برجستهتر بود که میتوان به موضوع نقل حجابهای ۱۲گانه که روایت مهمی در کتب مقدس است اشاره کرد. یکی دیگر از موضوعات مهم توجه به این پیراهن به عنوان میراث گرانبها و انتقال آن به سلسله انبیا و ارتباط آن با زیارت وارث بوده است. البته در بخش مقاله علمی رتبه نخست نداریم و تنها یک مقاله شایسته تجلیل را خواهیم داشت.
در بخش دیگری از این مراسم «مجاهدی» از پیشکسوتان شعر آیینی در دقایقی کوتاه گفت: مساله شعر آیینی بسیار مهم است، بنده قبل و بعد از انقلاب در انجمنهای ادبی در همین حوزه فعال بودم، البته قبل از انقلاب از شعرهای آیینی استقبال نمیشد، اما امروز شاهد هستیم که نهال شعر آیینی معاصر به یک درخت تنومند تبدیل شده است که در سایه سار این نخل خیلی از شاعران جان میگیرند.
وی افزود: برگزاری مراسمی از جمله سوگواره سفینه النجاه دست مریزاد دارد و اگر نگاه اهل بیت (ع) نباشد در این تراز امکان برپایی چنین جلسهای وجود ندارد. بنده به عنوان کسی که سالهای پایانی عمر را گذران میکنم به شاعران جوان در زمینه تولید شعر اهل بیت (ع) توصیه میکنم در این حوزه تردید نداشته باشند، زیرا جواز شعر با اهل بیت خواهد بود.
مجاهدی ابراز کرد: گاهی شاعر تردید دارد شعرم مورد قبول پیشگاه اهل بیت (ع) هست یا خیر و این شک گاهی به نتیجه نمیرسد، اما زمانی که شاعر به مرحله اضطرار میرسد و از خداوند و اهلبیت (ع) یاری میجوید آن زمان است که آثار در شاعران جوانه میزند.
فراخوان نخستین سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» در سه بخش علمی، ادبی و هنری و ۱۵ دسته در سال ۱۴۰۳ اعلام شد و بیش از ۲۵۰۰ اثر در دستههای یاد شده از حدود ۱۳ کشور در ۵ زبان به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد.
هیات داوران پس از بررسی دقیق این آثار، ۳۵ اثر در رشتههای مختلف را شایسته تقدیر شناخت.
شعر، نوحه، ترانه، داستان کوتاه و بلند، ناداستان، نقالی و پردهخوانی، تعزیه، موسیقی، پادکست، پوستر، تایپوگرافی، کتیبه و پرچم و مقاله و منبر از بخشهای مختلف این سوگواره بودند.
انتهای پیام/ 118