کاظمی: تغییر برنامه درسی مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما امروز با یک برنامه درسی خشک، حافظه محور، کتاب محور، بی‌روح و محصور در کلاس درس‌ها مواجهیم و اکنون تغییر برنامه درسی مهم‌ترین مأموریت است.
کد خبر: ۷۴۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۵ - 03May 2025

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در جمع معلمان منتخب کشوری به مناسبت روز معلم اظهار داشت: یکی از سخت‌ترین کار‌ها در جهان معلمی زیرا تابعی از متغیر‌های فراوان است. تربیت حتی از حکومت داری هم سخت‌تر است، زیرا در حکومت می‌توان با صدور بخشنامه شرایط مطلوب را ایجاد نمود، اما در تربیت این گونه نیست. تربیت یک امر ظریف و شکننده است که اجباری هم برای کودکان در کار نیست. ساخت انسان و فرهنگ سخت‌تر از آموزش علم است.

تغییر برنامه درسی مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش است

وی با بیان اینکه هر میزان که موفقیت در جامعه دیده می‌شود محصول کار معلمان است، افزود: هرچه مشکل فرهنگی و اجتماعی هم می‌بینیم؛ اثر بی‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت است.

کاظمی با بیان اینکه معلمان باید قطعاً قدر خود و فعالیتشان را بدانند، گفت: انسان امانتی است که جامعه به معلمان داده است لذا هیچ چیز نمی‌تواند ارزش کار معلمان را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه من در روستا معلمی کردم و اصلاً به کمبود امکانات فکر هم نمی‌کردم، اضافه کرد: دغدغه معلم این است که همه مسائل را حل کند؛ تربیت را عشق به معلمی رقم می‌زند نه امکانات و تجهیزات. ما وظیفه فراتر از انتقال علم و دانش داریم. تربیت و ساختن انسان فراتر از انتقال علم است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یادگیری عمیق موجب تغییر رفتار می‌شود، ادامه داد: ما امروز با یک برنامه درسی خشک، حافظه محور، کتاب محور، بی‌روح و محصور در کلاس درس و غیر مهارتی مواجهیم.

وی در خصوص چالش‌های آموزش و پرورش هم گفت: چالش کمبود منابع انسانی به لحاظ کمی و کیفی، چالش منابع مالی مکفی، چالش استاندارد‌های مورد نیاز برای تعلیم و تربیت همچون چالش فضای آموزشی از چالش‌های اصلی آموزش و پرورش است، اما چالش اصلی برای تحول در نظام آموزش و پرورش کشور برنامه درسی است. ما باید ریل اساسی برنامه درسی را تغییر دهیم. فعالیت محوری باید اساس برنامه درسی جدید باشد. دانش آموز باید ریاضی را تمرین و جغرافیا را تجربه کند و تعلیمات اجتماعی را در میدان عمل بیاموزد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر بودجه آموزش و پرورش هزار هزار میلیارد تومان هم بیشتر شود در محصولش ذره‌ای تغییر نمی‌بینیم؛ زیرا متغیر اصلی مورد نیاز ما نه بودجه که برنامه درسی است. متغیر بعدی مورد نیاز ما نیروی انسانی است. فضای آموزشی مناسب هم نیاز داریم، اما امروز می‌بینیم در بسیاری از مدارس با فضا‌های آموزشی مناسب هم دانش آموزان انگیزه و رغبتی برای کلاس‌های درس و مدرسه ندارند.

وی تصریح کرد: سهم بودجه آموزش و پرورش هر سال کمتر از ۱۰ درصد کل بودجه کشور بوده است و تنها در سال ۱۴۰۱ به علت رتبه‌بندی به ۱۲ درصد رسید؛ امسال خوشبختانه بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱/‏۱۲‬ بودجه کل کشور بوده است. بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته است در حالی که میانگین رشد بودجه دستگاه‌های مختلف ۳۷ درصد بوده است. این مسئله می‌تواند چانه زنی وزارت آموزش و پرورش را در میان دستگاه‌های دولتی بیشتر کند.

کاظمی با بیان اینکه ما در خصوص مسائل معیشتی معلمان هیچ‌گاه وعده ندادیم و حرف نزدیم بلکه عمل کردیم، عنوان کرد: هم‌چنین باید تلاش کنیم گفتمان تربیت گفتمان غالب جامعه شود. محوری‌ترین برنامه ما هم اجرای سند تحول است. شعار ما اجرای سند تحول است. روح حاکم بر صنعت تحول کیفیت و عدالت است.

وی با بیان اینکه تحول در شیوه‌های یاددهی و یادگیری مأموریت دیگر ماست، اضافه کرد: باید کاری کنیم که دانش آموزان فعال شوند و معلم صرفاً هدایتگر باشد. با روش‌های تدریس معکوس می‌توان به این دو هدف دست یافت.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: چیدمان کلاس درس هم باید تغییر کند. راحت به بچه‌ها نقش بدهیم. کمی هم باید تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متناسب با شرایط روز برای کلاس‌ها فراهم کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار