قالیباف: باید کیفیت پایین آموزش و نابرابری‌های آموزشی را رفع کنیم

رئیس مجلس خواستار اصلاح ساختار مدیریتی آموزش و پرورش طبق ماده ۹۱ برنامه هفتم توسعه شد و گفت: هدف ما این است که از طریق ارتباط مستمر با معلمان و کارشناسان، مشکلاتی همچون کیفیت پایین آموزش، کمبود امکانات و نابرابری‌های آموزشی را حل کنیم.
کد خبر: ۷۴۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۰ - 05May 2025

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار با جمعی از معلمان تاکید کرد که مجلس دوازدهم به اهمیت مسائل آموزش و پرورش پی برده و مصمم است تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند. 

قالیباف: باید کیفیت پایین آموزش و نابرابری‌های آموزشی را رفع کنیم

وی با اشاره به نیاز به اصلاحات در نظام مدیریتی آموزش و پرورش، خواستار پیگیری این مسائل در برنامه هفتم توسعه شد.

قالیباف افزود: هدف ما این است که از طریق جمع‌سپاری و ارتباط مستمر با معلمان و کارشناسان، نظرات آنها را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنیم و مشکلاتی همچون کیفیت پایین آموزش، کمبود امکانات و نابرابری‌های آموزشی را حل کنیم.

وی همچنین به لزوم بهبود وضعیت مدارس و معلمان اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از مدارس در شرایط نامناسبی قرار دارند، دانش‌آموزان در فضا‌های غیرمناسب آموزشی تحصیل می‌کنند و معلمان با کمترین امکانات به تدریس می‌پردازند. این مسائل باید هرچه سریع‌تر حل شود.

رئیس مجلس خواستار اصلاح ساختار مدیریتی آموزش و پرورش طبق ماده ۹۱ برنامه هفتم توسعه شد و گفت که این اصلاحات باید در یک سال اول برنامه عملیاتی شوند.

وی در ادامه سخنان خود در دیدار با معلمان، به اهمیت ایجاد ارتباط مؤثر بین مدرسه، مسجد، محله و فضای مجازی اشاره کرد و عنوان داشت: برای پیشرفت در آموزش و پرورش باید این پنج بخش به طور همزمان با هم ارتباط برقرار کنند و چرخه آموزش در سراسر ایران به درستی به گردش درآید.

وی ادامه داد: ساخت مدارس جدید ضروری است، اما نباید فراموش کنیم که معلم و دانش‌آموز باید از این فضا‌ها به درستی استفاده کنند. ساخت مدرسه بدون توجه به وضعیت معلم و دانش‌آموز، اسراف و ظلم به سرمایه‌های ملی است.

قالیباف همچنین تأکید کرد که مشارکت مردم در ساخت مدارس و کیفیت آموزش اهمیت بالایی دارد و تاکید کرد: اگر مردم در فرایند آموزش و پرورش دخالت نداشته باشند، هیچ طرح و قانونی موفق نخواهد بود. مردم باید در تربیت فرزندان خود و رشد علمی آنها مشارکت داشته باشند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم تخصیص منابع مالی به مدارس به صورت عادلانه اشاره کرد و گفت: ما باید سرانه هر دانش‌آموز در مدارس مختلف را مشخص کنیم و منابع مالی را به طور مستقیم به مدارس و خانواده‌ها اختصاص دهیم.

وی همچنین خواستار توجه ویژه به وضعیت معلمان و ارتقای منزلت آنها شد و تصریح کرد: معلمان باید در سیستم آموزش و پرورش جایگاه و منزلت واقعی خود را پیدا کنند و با یک فرآیند مناسب در انتخاب دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها نیز نقش بیشتری ایفا کنند.

قالیباف بر لزوم اصلاحات در نظام مدیریتی آموزش و پرورش عنوان کرد: ما باید به سرعت نظام مدیریتی آموزش و پرورش را اصلاح کنیم و بر اساس ماده ۹۱ برنامه هفتم، این اصلاحات را در اولویت قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در دیدار با معلمان، بر لزوم تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش به‌ویژه در حوزه بودجه‌ریزی، محتوای آموزشی و ساختار مدیریتی تأکید کرد و اظهار داشت: تحول در آموزش و پرورش باید بر پایه سند تحول بنیادین و هم‌راستا با برنامه هفتم توسعه باشد. فصل ۱۹ برنامه هفتم که به آموزش و پرورش اختصاص دارد، با ۱۵ حکم مهم، ظرفیت تحول‌آفرینی بزرگی دارد که باید همه با همکاری یکدیگر آن را اجرایی کنیم.

وی همچنین به وضعیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر توان تربیت معلم شایسته برای ورود به کلاس درس را ندارد. مشکلات زیرساختی، کیفیت آموزشی و ظرفیت محدود، چالش‌هایی جدی هستند که باید سریعاً اصلاح شوند.

قالیباف تأکید کرد: تنها راهکار، افزایش فشرده ظرفیت نیست، بلکه باید کیفیت و استاندارد‌ها نیز حفظ شود و استفاده بهینه از فضا‌های موجود آموزشی در اولویت قرار گیرد و افزود: باید از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود به بهترین شکل بهره بگیریم. تقویت کلاس‌ها، استادان و ارتباط مؤثر دانشجو و معلم از ضرورت‌های اصلی امروز آموزش معلم است. در این مسیر دولت و مجلس آمادگی همکاری کامل دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات معیشتی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: صرف افزایش حقوق نمی‌تواند قدرت خرید معلمان را بالا ببرد، زیرا تورم این افزایش‌ها را خنثی می‌کند. به همین دلیل باید به سمت ارائه خدمات هدفمند در حوزه‌هایی نظیر سلامت، مسکن و تأمین اجتماعی برویم.

رئیس مجلس افزود: ما در قانون جهش تولید مسکن و برنامه هفتم توسعه ظرفیت‌هایی برای حمایت از معلمان داریم. باید مشخص شود که معلم در کدام مرحله از خدمت، صاحب خانه می‌شود. این اقدامات نیازمند اراده، هماهنگی دولت و مجلس و اجرای درست است.

وی همچنین با اشاره به تجربه دوران کرونا و بازماندگان از تحصیل، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما در شرایط فعلی، شناسایی و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش است. این کار سخت، اما حیاتی است و باید برای آن برنامه عملیاتی دقیق داشته باشیم. ظرفیت‌های فرهنگی، تربیتی، مهارتی و حتی اقتصادی ایجادشده در دوران کرونا نباید نادیده گرفته شود. از این ظرفیت‌ها می‌توان برای گسترش عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و افزایش کارآمدی نظام آموزش و پرورش استفاده کرد.

قالیباف با تأکید بر اهمیت تحول در ساختار مدیریتی آموزش و پرورش کشور گفت: ما امروز با یک فرصت تاریخی مواجه هستیم. اگر از این فرصت به‌درستی استفاده نکنیم، هم معلمان متضرر می‌شوند، هم بدنه اداری، و در نهایت، کل نظام آموزشی کشور آسیب می‌بیند. در همین قانون پیش‌بینی شده که وزیر آموزش و پرورش می‌تواند هر ماه با معلمان ابتدایی گفت‌و‌گو مستقیم داشته باشد. این ابزار مدیریتی فوق‌العاده‌ای است. بستر‌های فناوری امروز اجازه می‌دهند آموزش‌های ضمن‌خدمت، مهارت‌آموزی و ارتباط مستقیم مدیران با معلمان به سادگی و مؤثر انجام شود. اگر از این امکانات استفاده نکنیم، این بستر‌ها ممکن است به ضد خود تبدیل شوند.

وی در ادامه ضمن گلایه از بی‌توجهی به کیفیت و عدالت آموزشی، بر لزوم بازنگری در رتبه‌بندی معلمان نیز تأکید کرد و هشدار داد: اگر ارتقای رتبه صرفاً به فرایندی صوری و بدون مطالعه تبدیل شود، پایه‌های نظام آموزش و پرورش سست خواهد شد. ما باید از اساس درست حرکت کنیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش، بار دیگر بر اهمیت ایجاد نظامی باثبات برای تأمین اجتماعی معلمان و کارگران تأکید کرد و یادآور شد: این دو قشر، رکن‌های اصلی پیشرفت کشور هستند. معلم پایه‌گذار منابع انسانی کشور است و کارگر، موتور محرک تولید. تأمین سلامت و مسکن این اقشار نباید دغدغه باشد. باید احساس امنیت و آرامش داشته باشند تا با تمرکز به کار خود بپردازند.  در حوزه سلامت و مسکن، هیچ بهانه‌ای نظیر تحریم یا کمبود ارز وجود ندارد. تمام اختیارات و امکانات در داخل کشور فراهم است. فقط نیاز به عزم، هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق داریم.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و مفاد ماده ۹۲ برنامه توسعه گفت: آموزش و پرورش یک امر ملی است. همه ارکان حاکمیت باید مسئولانه پای کار بیایند. اگر ایران قوی می‌خواهیم، باید آموزش و پرورش قوی داشته باشیم.  ما در شهریور هر سال باید پیشرفت برنامه‌ها را ارزیابی کنیم و بودجه سال آینده را دقیقاً منطبق بر آن تدوین کنیم این وظیفه دولت و مجلس است که با جدیت، بدون بهانه، این مسیر را دنبال کنند.

قالیباف با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط، خطاب به معلمان و مدیران آموزشی تاکید کرد: با همکاری، مدیریت منسجم و جدی گرفتن برنامه‌ها، می‌توانیم آینده‌ای روشن برای آموزش و پرورش کشور رقم بزنیم. از صمیم قلب برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار