کاظمی: مرحوم فرشیدی فراتر از وزیر، یک معلم بود

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مرحوم فرشیدی فراتر از یک وزیر یا مسئول، یک معلم وارسته و باتقوا بود؛ معلمی که رفتارها، منش‌ها و کار‌های معلمی خود را هرگز رها نکرده بود.
کد خبر: ۷۴۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۰ - 05May 2025

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، «علیرضا کاظمی» وزیر آموزش‌وپرورش در مراسم بزرگداشت مرحوم محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش که امروز در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: اصل برگزاری این جلسه به دلیل نوع نگاهی است که به نظر من باید برای تجلیل از مفاخر تعلیم‌وتربیت و شخصیت‌های برجسته و فرهیخته حوزه آموزش‌وپرورش داشته باشیم. این خودش یک درس اخلاق و یک کار بسیار ارزشمند الهی و ماندگار است که الگو‌های ماندگار نظام تعلیم‌وتربیت، چهره‌ها و مفاخر حوزه معلمی را تکریم و تجلیل کرده و به جامعه معرفی کنیم و قدر و ارزش آنها را بدانیم.

مرحوم فرشیدی فراتر از وزیر، یک معلم بود

وی افزود: انسان در فقدان بزرگانی مانند مرحوم فرشیدی احساس غم می‌کند. سال گذشته همین ایام، وزرای آموزش‌وپرورش دسته‌جمعی به دیدن آقای فرشیدی رفتند و از او عیادت کردند. چه‌کار بزرگی انجام دادند و چه اقدام خوبی صورت گرفت. این نشان می‌دهد که ما به مفاخر تعلیم‌وتربیت فراتر از یک انسان یا فرد نگاه می‌کنیم؛ اینها الگو‌های ماندگار در جامعه ما هستند.

کاظمی گفت: خود من هم توفیق آشنایی با مرحوم آقای دکتر فرشیدی را در همان ماه‌های اولیه دوران معاونت پرورشی داشتم البته از قبل ارتباط تلفنی فراوانی با ایشان داشتیم. در یک سفر هم در استان سمنان همراه ایشان حضور داشتیم؛ دغدغه‌های ایشان را در حوزه تعلیم‌وتربیت بسیار شنیدم. از همان زمان قلباً به ایشان علاقه‌مند شدم و شخصاً دغدغه‌های ایشان را درک می‌کردم.

وی با تأکید بر اینکه مرحوم فرشیدی فراتر از یک وزیر یا مسئول، یک معلم وارسته و باتقوا بود معلمی که رفتارها، منش‌ها و کار‌های معلمی خود را هرگز رها نکرده بود، ادامه داد: ایشان چهره‌ای بسیار ارزشمند و ماندگار در نظام تعلیم‌وتربیت است که امروز همه ما از هر حزب یا گروهی باید نسبت به آنها احساس افتخار کنیم و همیشه نامشان را گرامی خواهیم داشت.

کاظمی بیان کرد: نگاه من نسبت به شخصیت جناب آقای فرشیدی حقیقتاً فراتر از یک وزیر بود؛ البته در جایگاه وزارت او خدمات بزرگی ارائه داد، اما دغدغه‌های تربیتی او متفاوت بود. یعنی این دغدغه در وجودش جوشش داشت که باعث می‌شد وارد حوزه عمل شود یا اقداماتی انجام دهد یا دائم مسائل مربوطه را گوشزد کند.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: همچنین باید گفت که بعد از وزارت، ایشان مسیر معلمی را ادامه دادند ابتدا در مجموعه عظیم مدارس کانون اسلامی فعالیت کردند، سپس تشکل‌هایی راه‌اندازی کردند تا دغدغه‌های تربیتی خودشان را دنبال کنند. همه اینها نشانگر ارزش‌های وجودی اوست.

کاظمی گفت: در دیداری که اولین روز‌ها یا ماه‌های مسئولیت با ایشان داشتم، بسیار فردی با دانش و تخصص زیاد در عرصه‌های علمی بود و طبیعتاً یکی از مأموریت‌های مهم وزرا، تقویت حوزه علمی و ارتقای کیفیت سطح علمی مدارس است. اما این حوزه، حوزه‌ای بسیار حساس و راهبردی است که همیشه ایشان به آن می‌پرداختند؛ بنابراین، حتی زمانی که در فضای تعلیم‌وتربیت حضور نداشتند، این موضوع را در قالب‌های مختلف، ابزار‌های متنوع و در حوزه رسانه به‌شدت دنبال می‌کردند.

وی افزود: یکی از دیدگاه‌های بسیار مهم آقای فرشیدی، نگاه به‌اصطلاح محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت در مناطق محروم با رویکرد تقویت مدارس شبانه‌روزی بود. این دیدگاه یکی از بهترین نظرات ایشان بود و درخواست توجه ویژه به مناطق محروم با رویکرد توسعه عدالت آموزشی نیز یکی از مهم‌ترین اندیشه‌ها و اقدامات ایشان محسوب می‌شد.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: نکته دیگری که از منظر ایشان بسیار مهم بود و به نظر من یکی از راهبردی‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌های نظام تعلیم‌وتربیت است موضوع تربیت‌معلم است. تمرکز بر این حوزه، البته برآمده از نگرش شهید رجایی و شهید باهنر است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار