به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، جشن پرفروش ۸۶ هزار نسخهای کتاب «باغ کیانوش» با حضور علیاصغر عزتیپاک، نویسنده، عباس محمددینی، دبیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حامد علامتی، مدیرعامل این کانون، امروز (دوشنبه) در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
امروز فقط فروش و عرضه کتاب جواب نمیدهد
حامد علامتی درباره راهبرد تسهیل رسیدن کتاب به دست کودکان و نوجوانان گفت: امروز حال کانون خیلی خوب است. هدف اولمان این است که بچهها کتاب بخوانند و آن را دوست داشته باشند. امروز ما تنوع محصول داریم و کتابهای بسیاری هم چاپ میشوند.
وی ادامه داد: در سپهر کودک و نوجوان باید چند کار انجام شود که کانون در این مسیر در حال حرکت است. به دلیل ذائقههای مختلف باید تنوع محصولات داشته باشیم. محتوایی که تولید میشود، باید شاخصههای مختلف داشته باشد؛ لذا شاخصه فرهنگی، هنری و حتی ویراستاری، کیفیت و شکل کتاب برایمان مهم است. ما در کتابهای کودک تلاش میکنیم دست بچه در ورق زدن کتاب اذیت نشود و رنگها جذابیت لازم را داشته باشند.
وی افزود: امروز فقط فروش و عرضه کتاب جواب نمیدهد؛ بلکه توجه به مواردی مانند انیمیشن، فیلم رئال، سریال، کارهای تلویزیونی، تبلیغات محیطی و فضای مجازی، معلمها، اساتید و خانوادهها کسانی که دوست دار کتاب هستند، حائز اهمیت است.
حامد علامتی از روند چاپ و تولید کتاب «باغ کیانوش» گفت: ما سال ۱۳۸۹ کتاب «باغ کیانوش» را چاپ کردیم و تا شهریور ۱۴۰۲ چاپ ششم را داشتیم. سپس بعد از ساخت فیلم «باغ کیانوش» که اقتباسی از این کتاب است، فروش بیشتری را تجربه کردیم. برخی گفتند چرا فیلم با کتاب تفاوتهایی دارد. به نظرم اگر این دو با یکدیگر فرق نکنند باید ایراد گرفت؛ چون باید از کتاب اقتباس کرد، نه اینکه دقیقاً همان را به تصویر کشید.
وی ادامه داد: امروز در حالی جشن ۶۸ هزار نسخهای کتاب را میگیریم که رسانه و دیگر موارد به کمک ما آمدند. البته جذابیت کتاب حائز اهمیت است و در کنار آن قلم آقای عزتیپاک جذاب است. افق نگاه ما فقط کتابهای کانون نیست. از روز ابتدایی گفتم کانون با هیچکس رقابت نمیکند؛ ما میتوانستیم جشن را در غرفه خود بگیریم؛ اما در مجمع ناشران انقلاب اسلامی گرفتیم. پس نباید رقابت کرد، بلکه باید در این موارد حمایت کرد.
باید به سوی مخاطب برویم
وی از رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: رویکری که ما در کانون داریم، تأکید بر نوجوان است، چون نوجوان زیاد دیده نشده است. ما به سوی رمانهای نوجوان میرویم؛ البته در حال حاضر کتابهایی هم در دست تولید داریم.
مدیر کانون ادامه داد: امروز یکی از راهبردهای کانون این است که باید به سوی مخاطب برود. یک روزی میگفتیم مخاطب باید به سراغ ما بیاید؛ اما امروز شرایط خیلی متفاوت شده است. اینکه ما یک فروشگاهی داشته باشیم که فقط محصولاتمان در آن فروشگاه باشد، جواب نمیدهد؛ لذا باید از هر سکویی استفاده کنیم تا محصول را به دست مخاطب برسانیم. هرکسی بتواند کتاب کودک را به دست کودک برساند، ما از او تشکر میکنیم. این راهبرد باید در همه عرصهها خود را نشان دهد و یکی از آنها کتاب است.
وی تاکید کرد: کتاب حائز اهمیت است؛ چون اخلاص دارد. نکته بعدی تفاوت رویکرد کودک و نوجوان است. باید برای کودک قصه گفت؛ اما در متن کتاب نوجوان باید نقشآفرینی کند و قهرمان قصه باشد. مجمع ناشران همیشه فعال است و از آن تشکر میکنیم.
امروز سیکل توزیع کتاب تغییر کرده است
عباس محمددینی درباره انتشار و پخش کتابهای کانون بیان کرد: ما چند پخش گسترده در کانون داریم که در حال پخش کتابهای کانون در سراسر کشور هستند. امروزه سیکل توزیع کتاب فرق کرده است. محتواهای جدید تولیدی بر اساس نیازسنجی نوجوان است. ما بر اساس نیاز روز و نوع نگاه نوجوان خود را تغییر میدهیم، چیزی که در گذشته در کانون نبوده است.
به فکر چاره برای ادبیات کودک و نوجوان باشیم
علیاصغر عزتیپاک در سخنانی گفت: از کانون به خاطر زحمتی که کشیده است، سپاسگزارم. مدیرعامل کانون باید روحیه جوانان و بانشاطی داشته باشد که دارد. «باغ کیانوش» حدوداً تا سال ۱۳۹۵ در حال فروش بود، اما ناگهان تمام کتابفروشیها نفروختند و امروز «باغ کیانوش» در حال فروش است.
وی ادامه داد: تضعیف تألیف باعث از دست رفتن موقعیت ایران است. حتی تلاش سازمانها و ارگانهای حکومتی که به دنبال ترویج محتواهای ایدئولوژی هستند، گوشی برای شنیدن حرفها و مخاطبی برای ارائه حرفها نخواهند یافت. همه باید حامی تألیف باشیم و در ترویج آثار تألیفی بکوشیم.
نویسنده کودک و نوجوان اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل ستاد بحران در کانون پرورش فکری را دارم. این نهاد دیرپا و مؤثر فرهنگی باید در پی چاره برای ادبیات کودک و نوجوان باشد و به وظیفه تاریخی خود در این برهه عمل کند.
وی در پاسخ به این سوال که باغ نماد چیست، گفت: باغ ایرانی یکی از نمادهای فرهنگی هنری ایرانیان است. یعنی ایرانیان بخشی از تصاویری را که از بهشت دارند، در باغ و کاشیکاری نشان میدهند. ایرانیها در مکانهای مختلفی مانند حرم و فرش و روی زمین باغ را کار میکنند. این نماد را دوست دارم و ایران را یک باغ میبینم.
انتهای پیام/ 121