تبدیل تنها دست‌نوشته «ویلیام شکسپیر» به نسخه دیجیتالی

«ویلیام شکسپیر»، نمایشنامه‌نویس و شاعر بنام انگلیسی را همه دنیا خوب می‌شناسند. آثار او همه ساله در تولید نمایش‌های بسیاری در سراسر دنیا از جمله ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا کتابخانه بریتانیا قصد دارد دستخط او را برای نمایش در اختیار عموم مردم دنیا قرار دهد.
کد خبر: ۷۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ - 17March 2016

تبدیل تنها دست‌نوشته «ویلیام شکسپیر» به نسخه دیجیتالی

به گزارش سایررسانههای دفاع پرس، تنها دستنوشته «ویلیام شکسپیر» قرار است در کتابخانه بریتانیا دیجیتالی شود و عموم مردم میتوانند شاهد نوشته او که در دفاع از پناهندگان حاضر در لندن به نگارش درآمده بود، باشند.

این دستنوشته قرار است به همراه 300 دستنوشته، کتاب، نقاشی، و نقشه به نسخه دیجیتال تبدیل و روی وبسایت Discovering Literature قرار داده شود.

کتابخانه بریتانیا دستخط «شکسپیر» را در نمایشنامهای به نام «آقای توماس مور» یافته است و از طریق واژه، هجی و تصاویر به کار رفته در این نوشتهها متوجه شدند دست خط مربوط به نویسنده شهیر دوره رنسانس است.

«توماس مور» صدراعظم «هنری هشتم»، پادشاه بریتانیا بود. «هنری هشتم» کاتولیک بود و پس از قیام پروتستانها به رهبری «مارتین لوتر» از پاپ دفاع کرد و تمام قدرت خود را برای دفاع از کلیسای کاتولیک به کار گرفت. هنری هشتم با بیوه هنری هفتم ازدواج کرده و صاحب فرزند ذکور نشده بود اما طبق قانون نمیتوانست همسری دیگر اختیار کند. برای ایجاد قانونی جدید و دریافت مجوز برای اختیار کردن همسر دوم نیاز به مجوز پاپ داشت. به همین دلیل از تمام قدرت خود برای دفاع از پاپ و کلیسای کاتولیک در مقابل پروتستان بهره گرفت.

 اما پاپ این اجازه را به وی نداد. هنری هشتم که مردی خشن و تندخوی بود به کلیسای کاتولیک پشت کرد و دستور نوشتن کتابی جدید برای ایجاد مذهبی جدید برای انگلیسیها را صادر کرد.

بدین ترتیب «انگلیکان» که کلیسای رسمی انگلستان است شکل گرفت. «هنری هشتم» پس از ایجاد کلیسایی جدید خود را رهبر کلیسا و اولین فرد مذهبی کشور نامید و برای ایجاد مشروعیت نیاز به بیعت اطرافیان و مردم داشت. افراد در رکاب او و درباریان با او بیعت کردند اما «توماس مور» که صدراعظم دربار بود و نفوذ زیادی بین مردم داشت از بیعت با او امتناع کرد. «هنری هشتم» از این کار او خشمگین میشود و دستور گیوتین او را صادر میکند.

بدین ترتیب «توماس مور» از دنیا میرود و پاپ او را شهید کلیسای کاتولیک میخواند. وی که مردی فرهیخته و مؤمن بود الگوی بسیاری از پیروان کلیسای کاتولیک شد.

نمایشنامه  «توماس مور» از شکسپیر نیز درباره اتفاقاتی است که بر سر صدراعظم دربار هنری هشتم آمد و نسخه اصلی آن توسط «آنتونی ماندی» و بین سالهای 1596 تا 1601 به نگارش درآمده بود و قرار بود «شکسپیر» فقط یک صحنه از آن را بنویسد که در آن «مور» از پناهندگان ساکن در لندن حمایت کرده بود اما بعدها از او، «توماس دکر»، و «هنری شتل» درخواست کردند که ویراستاری کار را نیز انجام دهد.

بیش از 500 معلم انگلیسی اقرار کردند که بیش از نیمی از دانشجویانی که آثار «ویلیام شکسپیر» را میخوانند زبان این نویسنده را درک نمیکنند. سایت Discovering Literatureدر پی آن است به این دسته از دانشجویان در درک فرهنگ، سیاست، و جامعهای که «شکسپیر» در آن نمایشنامههای خود را به نگارش درآورد یاری رسانند تا درک بهتری از آثار او به دست بیاورند.

منبع: ایبنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار