به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، نشست دفاع مقدس در روایت حکومت بعث از سلسله گفتوگوهای ادبی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران صبح امروز (شنبه) با حضور غلامرضا عزیزی، علیمحمد طرفداری و محمد کرمی در غرفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.
رفتار ایرانیان با اسرا فراتر از کنوانسیونها و انسانی بود
در ابتدا، «علیمحمد طرفداری» پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه سالهاست جنگ تحمیلی به پایان رسیده است و به یک رخداد تاریخی تبدیل شده است، اظهار داشت: نگاه مورخان به این واقعه تاریخی به ما این اجازه را میدهد که در یک قیاس تطبیقی به برخی از ویژگیهای دفاع مقدس بپردازیم تا به چگونگی جنگ صدام حسین برسیم.
این کارشناس و پژوهشگر تاریخ گفت: پدیده جنگ یک پدیده تازه نیست؛ بلکه به تعداد ستارگان آسمان جنگ صورت گرفته است و قهرمانان تاریخ همواره سرداران و فاتحان جنگها بودهاند و بهخاطر همین نامهای ماندگار تاریخ همواره رجال شمشیربهدست بودهاند که جهانگشایی داشتهاند.
وی به جنگ تحمیلی علیه کشورمان پرداخت و گفت: این جنگ دو نام بامُسَمّا دارد؛ اول اینکه جنگ تحمیلی و سپس دفاع مقدس که نشان میدهد ما مدافع بودهایم و اتفاقات و ویژگیهایی دارد که در تاریخ بینظیر است و اگر این ویژگیها متعلق اروپا بود، حتما صدها فیلم از آن میساختند درحالی که این فرهنگ از سوی ما برجستهسازی و معرفی نشده است.
طرفداری گفت: دفاع مقدس در طول تاریخ بینظیر است و در قرن بیستم و روزگار ما، بهطور مطلق نمونهای نداشته است که سربازان آن مطلقا رفتار غیرانسانی نداشتهاند. برخورد با اسرای توسط نیروهای نظامی ما، انسانیترین نوع برخورد و فراتر از استانداردها و کنوانسیونهای بینالمللی است و برای سنجش این موضوع روایت بعثیها درباره ما مهمترین سند است.
وی با تأکید براینکه حماسه انسانی دفاع مقدس در طول قرن اخیر و تاریخ بینظیر است، ادامه داد: فیلمهای ساختگی موجود از جنگهای جهانی نشان میدهد که چگونه وقتی غربیها هیچ قهرمان ندارند، قهرمانهای قلابی میسازند و نقطه مقابل آن داشتههای انسانی و قهرمانان ماست که انعکاس درستشان میتواند فرهنگ ایران را در جهان برجسته و متعالی نشان دهد و ما به آن کمتر پرداختهایم.
عزیزی: شکست صدام در جنگ راسانهای علیه ایران
در ادامه، «غلامرضا عزیزی» کارشناس تاریخ به اقدامات رژیم بعثی صدام درخصوص نظامیسازی و مصادره کردن واژهها پرداخت و اظهار داشت: ظهور ادبیات دولتی در عراق به شیوهای بسیار روشن است که بهصورت یک ژانر و گونه از آن بحث شد. بعد از شروع جنگ تحمیلی از اولین اقداماتی که در عراق صورت گرفت، تمجید از هر اتفاقی بود که در جنگ صورت گرفت. نقل تجربهی جنگی سربازان عراق در جنگ به سیاست اصلی عراق تبدیل شد تا بتوانند به جریان جنگ کمک کنند.
این پژوهشگر تاریخ افزود: تجلیل از صدامحسین، حزب بعث و القای فرهنگ قهرمانی و پهلوانی و تجلیل از کشتههای جنگشان در ادبیات عراقی در مقطع جنگ به شدت جدی بود به گونهای که منتقدان عربی میگویند؛ درحالیکه در حیطهی رمان در ادبیات عراقی از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۹ تنها ۳۰ رمان در عراق چاپ شده بود، درحالی که در دوران جنگ تحمیلی ۸۰۰ رمان چاپ کردند که عمدتاً از سیاستهای عراق حمایت کردند. همچنین جشنوارههای ادبی و حمایت نویسندگان عربزبان از رژیم بعثی چنین افراطی پیش رفت که برخی آن را در استمرار جریان ادبی فلسطینی در مقابل رژیم صهیونیستی معرفی کردند.
وی خاطرنشان کرد: حزب بعث برای دشمننمایی درخصوص ایران از واژههایی برای مشروعیتزدایی از مردم و کشور ما استفاده کرد تا ایران را بهعنوان یک دیو و شیطان نشان دهد. در دوران دفاع مقدس در بین حکومت عراق و حزب بعث دو رویکرد اصلی به جنگ با ایران را شاهد بودیم؛ یک رویکرد ادبیات تبلیغاتی و در سال پایانی جنگ ایجاد شک در این مسئله بود؛ البته روایت نظامیانی عراقی که در جریان جنگ به اسارت در آمدند و پناهندگان عراقی در این جریان وجود داشتند.
عزیزی با بیان اینکه شواهد تاریخی نشان میدهد، بعد از شکست ارتش عراق در برابر رزمندگان اسلام آنها به سختی مورد شکنجه و دستگیری قرار میگرفتند که در روایت اسرای عراقی بازتاب داشته است، افزود: اگر تمام متون این دوران را دستهبندی کنیم، با هفت دسته آثار منتشر شده روبهرو هستیم. گروه اول ادبیات دولتی حامی جنگ با ایران است، اما در همان مقطع در داخل ایران سربازان فراری و یا اسیران عراقی در ایران که دچار تحول فرهنگی شده بودند، خاطراتشان را روایت کردند که یک دسته دیگر خاطرات شکل گرفت. همچنین چند فرد دیگر که به آلمان و سوئد فرار کردند، یک ادبیات ضد جنگ را ایجاد کردند.
طرفداری در بخش دیگر این نشست به تبلیغات دروغین رژیم عراق علیه کشورمان پرداخت و با بیان اینکه دروغپراکنی صدام درخصوص تحولات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علت تغییر رویکرد مردم نسبت به او شد، گفت: تبلیغات صدام علیه کشورمان روایتی حکومتی، ساختگی و مجهول و فاقد بُعد اسلامی و ملی بود. حمله شیمیایی رژیم بعثی در یک منطقه غیرنظامی و قتلعام مردم نشان دهنده عدم پایبندی این رژیم به مبنای اسلامی و بینالمللی بود و روایت شخص صدام از این جنک یک روایت شکسته خورده بود که هیچ دستاوردهای برای آنها نداشت.
وی فقدان مشروعیت صدام در نزد مردم عراق را عامل شکست او خواند و تاکید کرد: میتوانیم ادعا کنیم که یکی از علل فروپاشی حکومت صدام بعد از جنگ با ایران، اتفاقاتی بود که در جنگ تحمیلی علیه کشورمان رقم زد و مردم نسبت به آنها بدبین شدند.
انتهای پیام/ 121