مخالفان و موافقان لایحه معاهده ایران و روسیه چه گفتند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد لایحه معاهده ایران و روسیه پرداختند که در این رابطه نمایندگان موافق و مخالف مطالبی را عنوان کردند.
کد خبر: ۷۴۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۳ - 21May 2025

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز(چهارشنبه) به بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد لایحه معاهده ایران و روسیه پرداختند که در این رابطه نمایندگان موافق و مخالف مطالبی را عنوان کردند به عنوان مثال منصور علیمردانی نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس با لایحه معاهده جامع مشارکت راهبردی میان ایران و روسیه مخالفت کرد و نسبت به برخی مفاد و ابهامات این لایحه هشدار داد.

مخالفان و موافقان لایحه معاهده ایران و روسیه چه گفتند

وی با بیان اینکه اصل ایجاد چنین معاهده‌ای می‌تواند دارای منافع بالقوه‌ای برای دو کشور باشد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این لایحه، ابهام در مفاهیم کلیدی و سازوکار‌های اجرایی آن است به عنوان مثال ماده ۱۱ لایحه بر ایجاد یک نظام حقوقی الزام‌آور تحت لوای سازمان ملل برای حفاظت از امنیت اطلاعات بین‌المللی تأکید دارد.

علیمردانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینه‌ها تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد؛ حال چگونه می‌توان با اتکا به ساختار‌های سازمان ملل، منافع ملی را تضمین کرد؟ ضمن آنکه این مدل با الگو‌های موجود حکمرانی اینترنت در سطح جهانی سازگاری ندارد.

وی همچنین به ماده ۲ لایحه درباره طرح پرداخت دوجانبه با روبل و ریال پرداخت و گفت: در این ماده هیچ جایگزینی برای زیرساخت‌هایی مانند سوئیفت پیش‌بینی نشده و نحوه استفاده از بستر‌های مالی مشترک به صورت شفاف تعریف نشده است.

نماینده ابهر با انتقاد از ماده ۴ لایحه عنوان کرد: در این بخش به اقدامات سرمایه‌گذاری مشترک اشاره شده اما تعاریف حقوقی لازم ارائه نشده و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز تفسیر‌های شخصی و سوءبرداشت شود.

وی همچنین تأکید کرد: در حوزه حمل‌ونقل و توسعه کریدور شمال-جنوب، لایحه بدون هماهنگی با کشور‌های مؤثر مانند هند و ارمنستان اقدام به تعریف همکاری‌ها کرده که می‌تواند تعارض منافع و محدودیت‌هایی را به‌دنبال داشته باشد.

علیمردانی همکاری‌های محیط‌زیستی پیش‌بینی‌شده در لایحه را نیز فاقد ملاحظه نقش کشور‌های حاشیه دریای خزر دانست و در ادامه خاطرنشان کرد: در یکی از بند‌های لایحه آمده که باید از حضور مداخله‌گرایانه دیگر کشور‌ها جلوگیری شود؛ این بند در چارچوب منطقه‌ای مانند خاورمیانه می‌تواند به‌عنوان مداخله در امور داخلی سایر کشور‌ها تلقی شود.

وی به برخی ایرادات شکلی همچون شرایط تمدید لایحه نیز اشاره کرد و از نمایندگان خواست تا با دقت بیشتری به بررسی این سند راهبردی بپردازند.

معاهده با روسیه یک فرصت استراتژیک برای مقابله با تحریم‌ها است

اما حمید رسایی نماینده مردم تهران در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دفاع از لایحه معاهده جامع مشارکت راهبردی بین ایران و روسیه، این توافق را یک «فرصت حیاتی و مهم» برای کشور در سه حوزه اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه هر دو کشور تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند، گفت: این معاهده می‌تواند به کاهش وابستگی به دلار و تقویت امنیت ملی منجر شود. ایران و روسیه در برابر تهدیدات مشترکی همچون ناتو، تروریسم و نفوذ غرب در خاورمیانه و قفقاز، مواضع همسو دارند.

رسایی از همکاری‌های نظامی بالقوه در چارچوب این معاهده سخن گفت و افزود: روسیه می‌تواند تسلیحات پیشرفته در حوزه دفاع هوایی، جنگنده‌ها و فناوری‌های دریایی در اختیار ایران قرار دهد. همچنین امکان برگزاری تمرینات نظامی مشترک و تبادل فناوری‌های دفاعی بین دو کشور فراهم می‌شود.

وی در ادامه به ابعاد اقتصادی این همکاری پرداخت و مسیر ترانزیتی میان هند، ایران، روسیه و اروپا را فرصتی کم‌هزینه و سریع برای ایران خواند و اینکه ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی مهمی در آسیا و اروپا تبدیل شود و در حوزه انرژی نیز با روسیه همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشد.

نماینده مردم تهران همچنین به لزوم تقویت نقش ایران در نهاد‌های بین‌المللی مانند سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و اظهار داشت: این معاهده می‌تواند صف واحدی در برابر نفوذ آمریکا ایجاد کند؛ ایران در شرایط تحریمی، تنها گزینه قدرتمند برای همکاری روسیه و چین است لذا معاهده ایران و روسیه می‌تواند ابزاری برای جلوگیری از انزوای ایران  باشد. پس در شرایط سخت تحریمی، این معاهده می‌تواند به ارتقای امنیت، توسعه فناوری و تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران کمک کند.

وی در پایان با انتقاد از نبود سفیر ایران در چین خطاب به رئیس مجلس تأکید کرد: دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین سفیر در پکن اقدام کند زیرا این موضوع برای پیشبرد اهداف راهبردی سیاست خارجی ایران در شرق بسیار مهم است.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار