گزارش دفاع پرس/

بزرگانی که در سال 94 فوت کردند؟

سال 94 هم با وجود اتفاقات خوب ولی توامان از دست دادن چهره‌های شاخص مذهبی، سیاسی، نظامی، ستاره‌های هنری و ورزشی و چهره‌های شاخص ادبی که چهره‌های شاخصی در حوزه کاری خود بودند و خلا نبودشان به سادگی برطرف نخواهد شد.
کد خبر: ۷۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ - 20March 2016

بزرگانی که در سال 94 فوت کردند؟

به گزارش خبرنگارفرهنگ و هنر دفاع پرس، هر سالی که میگذرد مملو از اتفاقاتی شیرین و تلخ است. گاهی شیرینی گذشته چنان پررنگ هستند که تلخیها را میپوشانند و گاهی تلخ کامیها بر لذتهای گذشته برتری مییابد؛ اما باید بدانیم هر سال با کوله باری از غمها، شادیها، تولدها و درگذشتها میگذرد و تنها کوله باری از تجربه بر اندوخته آدمی میافزاید.

سال 94 هم با وجود اتفاقات خوب ولی توامان از دست دادن چهرههای شاخص مذهبی، سیاسی، نظامی، ستارههای هنری و ورزشی و چهرههای شاخص ادبی که چهرههای شاخصی در حوزه کاری خود بودند و خلا نبودشان به سادگی برطرف نخواهد شد.

درگذشتگان منا، طیف عظیمی از مردم کشورمان را داغدار کرد، شهدای مدافع حرم که تعداد زیادی از آنها را جوانان تشکیل دادند و همچنین درگذشت آیتالله طبسی تولیت آستان قدس رضوی که فقدانش بسیار دردناک بود، گرفته تا فوت چهرههای همچون هادی نوروزی، علی طباطبایی و سقوط هواپیمای خبرنگاران و چهرههای سرشناس هنری همچون فرجالله سلحشور شوک عجیبی به جامعه خودشان و مردم ایران وارد کرد. از دست دادن این عزیزان روزهای تلخی را برای مردم ایران رقم زد.

از علمای بزرگ که سال 94 اخرین سال حیات آنها بود؛ آیتالله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی بود. وی بامداد جمعه چهاردهم اسفندماه و در سن ۸۰سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به لقاءالله پیوست. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در مورد ایشان اینگونه نوشتند: « اکنون با فقدان ایشان اینجانب برادر مهربان و همسنگر دوران غربت و شدت پیش از انقلاب و همکار سخت کوش سالهای پس از انقلاب را از دست داده و از خداوند رحیم پاداش شایسته و غفران و رضوان الهی را برای ایشان مسألت میکنم.» علمای بزرگی دیگری نیز در این سال به دیدار حق شتافتند و جای خالی آنها کاملا محسوس است. آیتالله محمدمهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب در نجف اشرف، آیتالله محمدعلی امینیان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه آستانه اشرفیه، حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی عالمی پارسا و پرهیزگار، آیتالله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی، عضو سابق فقهای شورای نگهبان، رئیس بنیاد بینالمللی غدیر و نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، آیتالله محمد شجاعی از اساتید اخلاق همگی ضایعه بزرگی بر جامعه فقها باقی گذاشتند.

اما جامعه فرهنگی و اصحاب رسانه، با خبر فوت دو خبرنگار جوان سالی غم انگیز را آغاز کرد. میلاد حجتالاسلامی خبرنگار خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی خبرنگار روزنامه وطن امروز که برای پوشش دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال به اتریش رفته و از آنجا برای پوشش خبری دیدار الکلاسیکو راهی بارسلونای اسپانیا شده بودند، هنگام بازگشت و در سانحه سقوط هواپیمای آلمانی در جنوب فرانسه جان خود را از دست دادند.حسین قندی استاد رشته روزنامه نگاری که با تیترهای به یاد ماندنی خود نامش را در مطبوعات ایران ماندگار کرده بود جان به جان آفرین تسلیم کرد.

همچنین پویان امیری خبرنگار روزنامه شرق، عصر و اعتماد هم به دلیل بیماری ریوی به دیار باقی شتافت تا سومین خبرنگار جوان سال باشد که با درگذشت خود جامعه خبری را متاثر کرد.کوروش باقی نیز معاون اداره کل اخبار خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) بر اثر حمله قلبی درگذشت و حسن نعمتی صاحب امتیاز مجله فرهنگی «راه» هم روز چهارم بهمنماه پس از یک دوره طولانی بیماری، فوت کرد..

درآخرین ماه های سال محمدعلی اینانلو مجری تلویزیون، بازیگر، صداپیشه، کارشناس ورزشی، روزنامهنگار، کارشناس و مستندساز طبیعت بود که ۱۲دیماه سال جاری بر اثر سکته قلبی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. وی به عنوان قدیمیترین گزارشگر و مفسر والیبال در ایران و بنیانگذار روزنامهنگاری محیط زیست شناخته میشد.

سال ۹۴ هنرمندانی را از جامعه هنری ایران جدا کرد. خسرو فرخزادی بازیگر نمایشهای رادیویی که در برخی از سریالهای تلویزیونی همچون «روزهای زندگی» و «دردسرهای والدین» ایفای نقش کرده بود، نخستین فرد جامعه هنری بود که چشم از جهان فروبست. پاییز امسال هما روستا بازیگر با سابقه و مطرح سینما و تئاتر ایران بعد از مبارزهاى چندین ساله با بیمارى سرطان، همزمان با روز تولدش و در ۶۹ سالگی را از هنر ایران برای همیشه گرفت.

یکی از تلخترین اتفاقات امسال در دقایق ابتدایی آخرین ماه سال رقم خورد و فرجالله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری از جمله سریال «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس» را از خود به یادگار گذاشته، پس از مبارزه طولانی مدت با بیماری سرطان در سن ۶۳ سالگی جان به جان آفرین تقدیم تا جامعه هنری کشور یکی از چهرههای فرهنگی - هنری خود را از دست بدهد.

در روزهای ابتدایی سومین فصل سال، شوکی بزرگ به فوتبال و ورزش ایران وارد شد؛ آنهم با درگذشت ناگهانی هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس. نوروزی بر اثر ایست قلبى به بیمارستان آتیه منتقل شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد؛ درحالیکه سنش ۳۰ سال و ۳ ماه بود.بیت الله عباسپور معروف به بیتو  پس از تحمل مدتها بیماری، دارفانی را وداع گفت. این مرحوم به علت ابتلا به بیماری نادر واسکولیت (التهاب رگهای خونی) شامگاه روز سوم شهریورماه و در ۳۶ سالگی درگذشت تا یکی دیگر از اخبار تلخ سال رقم بخورد.

۹۴ با تمام عزیزانی که امروز کنار نیستد گذشت باید کاری کرد که از در کنار هم بودن و گذراندن ثانیه ها کنار عزیزان تا دیر نشده استفاده کنیم.

نظر شما
پربیننده ها