حیدری: طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود

قائم مقام سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه طرح پیوست نمایشگاه با فروش نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان به کار خود پایان داد، گفت: طرح فروش ویژه دیگری را نیز برای اجرا در اواسط تابستان در دستور کار داریم.
کد خبر: ۷۵۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۴ - 28May 2025

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، طرح پیوست سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که ویژه فروش کتابفروشی‌ها بود، از روز یکشنبه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) از طریق سامانه «بازار کتاب» شروع به فعالیت کرد. مخاطبان برای شرکت در این طرح باید به سامانه bazarketab.ir مراجعه کرده و به تهیه کتاب‌های مورد نظر خود با ۲۰ درصد تخفیف یارانه کتاب تا خرید ٢ میلیون تومان برای هر کدملی می‌پرداختند. امکان ارسال رایگان پستی و شرایط خرید به هر دو صورت حضوری و مجازی نیز برای خریداران فراهم بود.

حیدری: طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود

با انتقال ۲۰ میلیارد تومان یارانه مصرف‌نشده بخش مجازی سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین اختصاص ۱۰ میلیارد تومان یارانه جداگانه توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرایط حضور در این طرح برای عموم مردم و همچنین آن دسته از دانشجویان، طلاب، اهل قلم و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که یارانه خود را در نمایشگاه کتاب مصرف نکرده بودند، مهیا شد و کتابفروشی‌ها بویژه کتابفروشی‌های شهرستان‌ها فروشی مناسب و گردش مالی خوبی را تجربه کردند.

در نهایت اینکه طرح پیوست در پایان روز یکشنبه (چهارم خرداد ۱۴۰۴) با فروش حدود ۲۶ میلیارد تومان به پایان رسید. از مبلغ نهایی فروش بیش از ۱۹ میلیارد تومان متعلق به فروش حضوری و مابقی سهم فروش مجازی بود که نشان‌دهنده شلوغی فروشگاه‌های کتاب در ایام برپایی این طرح و پیوند دوباره مردم با کتابفروشی‌های پاتوق یا محلی‌شان است. به مناسبت پایان طرح پیوست با «ابراهیم حیدری» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و سخنگو و قائم مقام سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به گفت‌و‌گو نشستیم.  

ابراهیم حیدری، مدیرعامل خانه کتاب از آغاز تسویه حساب با کتابفروشی‌های حاضر در طرح پیوست خبر داد و اظهار داشت: در تلاشیم تا در اولین زمان ممکن تسویه حساب‌ها را انجام دهیم، ولی هنوز تا یک هفته دیگر زمان نیاز هست تا برخی از سفارش‌های در جریان متعلق به این طرح نهایی شوند. پس از نهایی شدن تمامی سفارش‌ها، پرداخت‌ها انجام می‌شود.  

مدیرعامل خانه کتاب افزود: مبلغ کل فروش در این طرح ۲۵۹ میلیارد و ۶۷۰ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۸۵۵ ریال بود که از آن مبلغ ۱۹۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۹۷۱ ریال یعنی ۷۴ درصدش در فروش حضوری و ۶۷ میلیارد و ۹۴۹ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۸۸۴ ریال یعنی ۲۶درصدش در فروش مجازی بود. مبلغ کل یارانه پرداختی برای این میزان خرید ۵۳،۶۲۹،۴۲۴،۶۵۰ ریال بود که ۲۱ درصد از کل یارانه فروش را تشکیل می‌دهد. از این مبلغ ۳۵،۲۰۷،۸۲۳،۹۱۶ ریال یعنی ۶۶ درصد، در فروش حضوری مصرف شد و ۱۸،۴۲۱،۶۰۰،۷۳۴ ریال یعنی ۳۴ درصد به فروش مجازی اختصاص یافت. در این طرح ۲۴.۴۶۱ بسته پستی نیز ارسال شد که اگرچه برای خریداران و کتابفروشان هزینه پستی نداشت، اما مبلغ ۸،۸۷۱،۴۷۱،۳۴۸ میلیارد ریال یارانه نیز بابت آن پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: ۴۱۲ فروشگاه کتاب در این طرح فعال بودند که ۲۴۸.۳۹۳ عنوان کتاب را عرضه کردند و ۳۶.۴۵۹ نفر دوست‌دار کتاب تعداد ۹۵.۲۷۵ نسخه کتاب را از میان عناوین عرضه شده خریداری کردند. باید بگویم که رسالت و مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازوی اجرایی آن در زمینه فعالیت‌های فرهنگی یعنی خانه کتاب و ادبیات ایران، ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق رساندن یارانه کتاب به مردم و خریداران است. از جمله راهکار‌ها برای رسیدن به این مقصود، برگزاری نمایشگاه کتاب و طرح‌های فروش کتابفروشی‌هاست که ناشران و کتابفروشان به عنوان حلقه‌های اصلی و مهم چرخه نشر نقش مهمی در تحقق آن دارند. حمایت از کتابفروشی‌ها به عنوان یکی از زنجیره‌های اساسی و مهم در رونق صنعت نشر از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این حمایت در قالب‌های مختلف در طول سال ادامه خواهد داشت.  

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخشی از بدنه دولت هدف اصلی و نهایی مردم هستند؛ به همین دلیل در نظر داریم تا در طول سال در چند مرحله، طرح‌های مشابهی را اجرا کنیم که در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ضرورت تداوم طرح‌های فروش کتابفروشان گفت: طرح‌های فروش کتابفروشی‌ها برای تکرار و تداوم به یک اصل حیاتی وابسته است و آن مشارکت صادقانه و ثبت فروش واقعی در فروش حضوری و ارسال به موقع سفارش‌ها در فروش مجازی است. خوشبختانه در طرح پیوست عمده کتابفروشی‌ها این اصل را رعایت کردند و به همین دلیل نیز طرح با موفقیت به سرانجام رسید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار