به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، امام خمینی (ره) روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ دار فانی را وداع گفتند. ایشان رهبر انقلابی بودند که بهکمک مردم به پیروزی رسید و امروز الگویی برای کشورهای مقاومت است. بهمناسبت فرارسیدن سیوششمین سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی به معرفی یکی از مجلدات مجموعه «رهنامه» میپردازیم که در مورد ویژگیهای اخلاقی ایشان در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شده است.
«رهنامه» مجموعهای است شامل چهل دفتر که مبانی، ارزشها و اصول اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) را با توجه به نیازها، پرسشها و چالشهای دوران معاصر تبیین میکند و از خلال دیدگاههای اندیشمندانه و ژرفنگر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی)، به ترسیم اندیشه و سلوک یک جوان مؤمن انقلابی میپردازد.
«امام خمینی (قدّس سرّه)» عنوان چهاردهمین جلد از مجموعه «رهنامه» است که به تألیف «محمد اسماعیلزاده» حول محور ویژگیهای شخصیتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از میان سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی استخراج شده و انتشارات «انقلاب اسلامی» وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای آن را منتشر کرده است.
این کتاب از ۱۰ فصل تشکیل شده است. فصل اول آن با عنوان «عبد صالح» به بیان یکسری از ویژگیهای اخلاقی امام خمینی (ره) میپردازد؛ فصل دوم با عنوان «زعیم جامعالابعاد» به بیان ویژگیهای سیاسی امام خمینی (ره) میپردازد؛ فصل سوم با عنوان «امام حکیم» شامل ویژگیهای علمی و فقهی رهبر فقید انقلاب اسلامی است؛ فصلهای چهارم با عنوان «مکتب امام (ره)» و پنجم با عنوان «اصول و شاخصهای مکتب امام (ره)» به تبیین مکتب امام خمینی (ره) و ویژگیهای آن و فصل ششم با عنوان «نظام اختصاصی استثنائی» به تبیین کارهای بزرگی که امام خمینی (ره) برای اسلام انجام دادند، میپردازد.
فصل هفتم با عنوان «دوران امام خمینی (ره)» به تبیین ویژگیهای عصر امام (ره) که از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی میپردازد؛ فصل هشتم با عنوان «وصیت امام (ره)» به تبیین وصیتنامه عبادی_سیاسی امام خمینی (ره) و لزوم عمل به آن میپردازد.
فصل نهم با عنوان «ثمرات شجره طیبه امام (ره)» به ثمرات انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و بینالمللی میپردازد و فصل دهم نیز با عنوان «راه روشن» به آینده روشنی که انقلاب اسلامی طی میکند اشاره کرده است.
بخشی از این کتاب را در زیر میخوانید:
«منظومه فکری امام (ره) دارای خصوصیات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است. اولاً متکی و مبتنی بر یک جهانبینی است که این جهانبینی عبارت است از توحید. همه فعالیت او و همه منطق او مبتنی بر توحید بود که زیربنای اصلی همه تفکرات اسلامی است.
خصوصیت دیگر این منظومه فکری که آن را بهصورت یک مکتب به معنای واقعی کلمه درمیآورد، این است که منظومه فکری امام (ره) بهروز بود؛ مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعه ایرانی را مطرح میکرد و مخاطبان آن را حس میکردند. در مکتب فکری امام (ره) ضدیت با استکبار حرف اول را میزند؛ این، آن چیزی است که ملت ایران هم آن را حس میکرد، ملتهای مسلمان دیگر؛ بلکه ملتهای غیر مسلمان (هم) آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد.
خصوصیت دیگر این مکتب فکری این بود که زنده و پویا و پرتحرک و عملیاتی بود؛ مثل بعضی از اندیشهپردازیها و تئوریسازیهای روشنفکرانه نبود که در محفل بحث، حرفهای زیبا و قشنگی است، اما در میدان عمل کارایی ندارد؛ منطق امام (ره)، فکر امام (ره) و راه امام (ره) عملیاتی بود؛ قابل تحقق در میدان عمل بود؛ به همین دلیل هم به پیروزی رسید و پیش رفت؛ این حرکت، مسیر تاریخ کشور ما را عوض کرد.»
انتهای پیام/ 118